Jalostusneuvoja Pohjoissuomeen

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

kummisetä
Viestit: 266
Liittynyt: 17 Joulu 2006, 21:06

Re: Jalostusneuvoja Pohjoissuomeen

Viesti Kirjoittaja kummisetä » 31 Joulu 2016, 19:15

pentti koskelo kirjoitti:Minun puolesta tämä jaskan pauhaminen saa riittää. Kiitos ja anteeksi väärinkäsitys.
elä pentti välitä kateos on ansaittava, jokainen tietää kuinka usvaniityn nartuista on lähtenyt tämän päivän yksi kovimmista narttu linjoista.esim, teilojan sekä kortenivanan/ullastiina
Risto Karjalainen

kummisetä
Viestit: 266
Liittynyt: 17 Joulu 2006, 21:06

Re: Jalostusneuvoja Pohjoissuomeen

Viesti Kirjoittaja kummisetä » 31 Joulu 2016, 19:29

kummisetä kirjoitti:
pentti koskelo kirjoitti:Minun puolesta tämä jaskan pauhaminen saa riittää. Kiitos ja anteeksi väärinkäsitys.
elä pentti välitä kateos on ansaittava, jokainen tietää kuinka usvaniityn nartuista on lähtenyt tämän päivän yksi kovimmista narttu linjoista.esim, teilojan sekä kortenivan/ullastiina
Risto Karjalainen

korpiritari
Viestit: 929
Liittynyt: 19 Loka 2013, 13:17

Re: Jalostusneuvoja Pohjoissuomeen

Viesti Kirjoittaja korpiritari » 31 Joulu 2016, 20:02

korkki kiini :lol:
Rauno Juntunen

tikka55
Viestit: 150
Liittynyt: 30 Syys 2015, 18:35
Paikkakunta: Eno

Re: Jalostusneuvoja Pohjoissuomeen

Viesti Kirjoittaja tikka55 » 31 Joulu 2016, 20:06

Heh kateelliseks ette saa vaikka kuin pisteitä.
Tuolla toisessa tuli vaan hieno selitys kuiskaajasta niin siks vihjasin tietokirjoihin...

Hyvää tulevaa vuotta ja ollaan ihmisiksi lupauksen mukaan.
Kalevi Sallanne

pentti koskelo
Viestit: 982
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 11:47

Re: Jalostusneuvoja Pohjoissuomeen

Viesti Kirjoittaja pentti koskelo » 01 Tammi 2017, 14:04

eskoh kirjoitti:Kerroppas minkälaisia muita ohjeistuksia harrastuksemme tiimoilta yli kolmenkymmenen vuoden aikajaksolta muistuu mieleesi?.
Kuin hyviä.

Minä muistan kun olit vissiin harrastusta aloittelemassa, soitit ja kysyit neuoa semmoiseen asiaan kun vanhemmat veljesi pitivät
sinua mielestäsi liian pitkään metsästä ruhojen haalaajana ja repunkantajana.
Johon annoin neuvoksi että jätä muutama ruho yön yli metsään, kyllä porukka sen jälkeen asian hoitaa kuntoon.

PS;En muista koskaan kun on oltu nokatusten että olisi ollut sanaharkkaa tai tarvinnut ääntä korottaa mutta, auta - armias kun pääsee
netin ääreen joistakin tulee aivan eri miehiä.
Mitä tuohon rapunkantamiseen tulee, olen aine itse reppuni kantanut. Se mikä minua eniten tympäsee ja monia muitakin kun Tosiasiaa karhukoiramme käyttöominaisuuksista on yhden kasvattajan mainospalsta. Mistä muualta saa noin paljon ilmaista mainostilaa. Älykääpiö,miksi mua nimit lopetaa nimittäin kirjoittamisen tähän. Saapahan Esko mellastaa aivan rauhassa. Minusta ei ainakaan ole harmia tämän jälkeen. Toivotan kaikille karjalan karhukoiran ystäville hyvää alknutta vuottta. Ja Eskolle: Hymyillään kun tavataan ja lyödään kättä päälle. En malta tässä lopuksi olla lainaanamatta kerrallista työkaveria joka sanoi: Tervetuloa käymään kylässä ja jos valoja näkyy niin ajakaa ohi. Tsemppiä kaikille Terv Älykääpiö

tikka55
Viestit: 150
Liittynyt: 30 Syys 2015, 18:35
Paikkakunta: Eno

Re: Jalostusneuvoja Pohjoissuomeen

Viesti Kirjoittaja tikka55 » 01 Tammi 2017, 14:23

Kuis menikään se juttu että joka leikistä suuttuu...

Nii ja kun täälläpäin ajelette niin ajakaa meijänkin ohi.
Kalevi Sallanne

eskoh
Viestit: 1598
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 21:09

Re: Jalostusneuvoja Pohjoissuomeen

Viesti Kirjoittaja eskoh » 01 Tammi 2017, 14:46

pentti koskelo kirjoitti:Taas se Esko rivievälistä vihjailee. Tarkoittaako hän toimimatonta ja huonnosti haukkuvia koiria tuottava ja tuottanut Usvanniityn linjaa vai omaansa Erauspojan linjaa. Opettele kirjoittammaan selvästi ja lopeta se rivienvälistä vihjaillu. Ole kuin aika mies eläkä niinkuin pikkunen murroikänen penikka. :lol: :lol:
Ole pentti hyvä ja harkitse tarkkaan mitä itse kirjoittelet, niin metsä vastaa kuin sinne itse huutaa?.

Ps: mitä mainostamiiseen tulee, puhutaan selkokielellä ettei tule kellekkään väärinkäsityksiä, sinua ärsyttää koiruuksieni piirtämät jälkijotokset että olet tarjonnut
jopa viidensadan euron ostokorttia johonkin harrastuksiimme liittyvän alan liikkeeseen, jos lopetan karttojen julkaisemisen, tämähän täyttää jo lievästi lahjonnan
tunnusmerkit?. Sitä paitsi voihan Tosiasiaa osiolle toisetkin aivan vapaasti laittaa koiriensa edesottamuksia Tapion tarhoissa.
Esko Halme

Musta13
Viestit: 452
Liittynyt: 10 Maalis 2013, 09:10

Re: Jalostusneuvoja Pohjoissuomeen

Viesti Kirjoittaja Musta13 » 02 Tammi 2017, 18:04

Laitetaan hivenen puuta pesän keskustelun aikaan saamiseksi.

Kaunis - vai toimiva karhukoira

- yksittäinen kasvattaja, koiranomistaja voi olla tietämätön jalostusvalinnan taustasta, mutta saavuttaa silti hyviä tuloksia kasvattajana.

Jalostustyö on työlästä ja ennen kaikkea vaikea ennustaa. Koirien erityispiirteet tulee tunnistaa hyvin ennen jalostusta eikä silloinkaan lopputulos ole välttämättä toivotun lainen.

Sitten kun tarhassasi olevaa metsästyskoiraa ja sen ominaisuuksia osataan erottaa, mistä sukulinjasta mikäkin ominaisuus tulee, voidaan yrittää jalostusta.

Tänäkin päivänä on kasvattajia jotka tuottavat vielä rajattoman määrän pentuja riippumatta siitä mitä ominaisuuksia vanhempien geeniperimässä on.

Moni kasvattaja pitää itseään erinomaisena kasvattajana, kun astuttaa koiria joilla on jonkin asteiset tai useita titteleitä (KAV, MVA, MEJÄ jne SERTI, SASIBI yms.) Astuttamalla kuvitellaan savuttavan sellainen huippu koira jolla on kaikki omainnaisuudet kuten emällä ja isällä.

Geeniperimä on vaikeaa arvioida periytyväksi joillakin ominaisuudella. Kuinka moni kasvattaja (nartun omistaja) matkustaa ennakolta katsomaan urosta ja sen toimivuutta metsästystilanteessa. Tähän meillä on tänä päivänä mahdollisuus vaikuttaa tuomarina tai tutustua koe-/testi tuloksiin paikanpäällä.

Käyttö ja muotopuolen yhdistämien ei aina ole, tai tule olemaan helppoa.

Käyttöpuoleen vaikuttaa mm. ympäristötekijät. Ympäristötekijöihin vaikuttaa metsästys mahdollisuudet, riistan saatavuus, fyysinen ja psyykkinen kuormitus pentuiän aikana. Toimivan metsästyskoiran ominaisuudet riippuvat siis pitkälle perinnöllisyydestä sekä ennen kaikkea ympäristötekijöistä.

Esim. koiran kokoon ei voi ympäristötekijöillä vaikuttaa, siihenkin vaikuttaa geeniperimä. Hyväkin pentu voidaan pilata ympäristötekijöillä.

Käyttöominaisuuksiin voidaan vaikutta ympäristötekijöillä. Tällä tahdon sanoa, että huonolla geeniperimällä ja hyvällä käyttömahdollisuudella saadaan koulutettua toimiva metsästyskoira. Koulutuksen kautta saatuja ominaisuuksia ei voida siirtää geeniperimänä jalostuksen kautta eteenpäin. Siis aidosti geeniperimä täytyy tuntea ja mitä jalostukselta haetaan.

Nyt kun puhutaan että koiralla on ominaisuutena käyttöpuolella karhuverisyys.

Tuleeko tämä karhuverisyys geeniperimänä, koulutuksen vai ympäristöntekijöiden kautta. Moniko koira on aikaisemmin käynyt karhunhajulla jäljittämässä isännän kouluttamana ennen ensimäistä kaatoa tai haukkua.
Edelleen korostan että, nämä on niitä ominaisuuksia joita ei voi siirtää. Vaatii siis kovaa työtä toimivan, karhua haukkuvan koiran saamiseksi. Kuinka moni pystyy sanomaan että minun koiralla on karhua haukkuva ominaisuus geeniperimässä, vai tuleeko se koulutuksen kautta.

En tiedä mitä tämän päivän jalostusneuvojalta vaaditan tai kuinka he ovat perehtyneet geeniperimään sekä ympäristön kautta saatuun koiralle annettuun ominaisuuteen.

Kun puhutaan jalostusneuvojan suosituksesta. Mitä tällä suosituksella saadaan? Mietitään kirjoitustani ja enne kaikkea mitä kasvattaja hakee jalostukselta. Haetaanko jotakin ominaisuuksia.

Kirjoitus ei ole ketään vastaan eikä kenenkään puolesta. On vain tullut mieleen että joskus minä kirjoitan joten siinä ....
Pertti Kemppainen
AJAN Kennel vuodesta 1989

korpiritari
Viestit: 929
Liittynyt: 19 Loka 2013, 13:17

Re: Jalostusneuvoja Pohjoissuomeen

Viesti Kirjoittaja korpiritari » 03 Tammi 2017, 15:05

Jubeta / Juuso Tahkola olisi varmaan annettavaa:

-nuori ja innovatiivinen Karhukoira mies
-tuntee sukutaustoja (perheessä aiempaakin tietämystä, jossa kasvanut)
-osaa/omaa nettiajan haasteet (luonut hyviä taulukoita meidän nähtäviksi)
-kiinnostunut nuorina toimivista kkk -sukulinjoista (pitää varhaiskypsyyttä ykkösasiana omaa koiruuttakin valitessa)
-ei välttämättä tarvi ihan "Pohjosen mies" olla.
-positiivinen mielipiteissään...

Itse en varsinaisesti Juusoo tunne, mutta tällainen käsitys mulla hänen kirjoittelujen taustoista :thumbsup:
Rauno Juntunen

Musta13
Viestit: 452
Liittynyt: 10 Maalis 2013, 09:10

Re: Jalostusneuvoja Pohjoissuomeen

Viesti Kirjoittaja Musta13 » 03 Tammi 2017, 20:21

Eikö Suomusalmen Niina Seppänen olisi hyvä sekä kehityskelpoinen henkilö kyseiseen tehtävään. Mitä mieltä Niina itse?
Pertti Kemppainen
AJAN Kennel vuodesta 1989

Pikkumyy
Viestit: 101
Liittynyt: 20 Huhti 2006, 11:11
Viesti:

Re: Jalostusneuvoja Pohjoissuomeen

Viesti Kirjoittaja Pikkumyy » 04 Tammi 2017, 19:48

Musta13 kirjoitti:Eikö Suomusalmen Niina Seppänen olisi hyvä sekä kehityskelpoinen henkilö kyseiseen tehtävään. Mitä mieltä Niina itse?
Kiitosta vaan esityksestä, mutta jatkan edelleen virtuaaliparitusten tekoa ihan vaan omaksi iloksi :)
-Niina-

RipeT
Viestit: 55
Liittynyt: 24 Maalis 2013, 19:59

Re: Jalostusneuvoja Pohjoissuomeen

Viesti Kirjoittaja RipeT » 04 Tammi 2017, 22:28

Paljastui nimelle nimimerkki ja toisinpäin ;-)

(SPJ&FSK:n hallitus on tehnyt päätöksen, jonka mukaan PYSTYKORVA.INFO:n keskusteluosioissa tulee esiintyä aina omalla nimellä.)

pihkatasku
Viestit: 270
Liittynyt: 26 Marras 2011, 12:31

Re: Jalostusneuvoja Pohjoissuomeen

Viesti Kirjoittaja pihkatasku » 15 Helmi 2017, 20:36

Tuolla infossa näkyy käyvä keskustelu vihaisista, luonnevikaisista jne. Se masa-raatin koira oli Punkkikorven Elmeri, laittakaa joku se tuonne tietoon. Kasvattajan luvalla saa nimen pistää sinne.



tässä se saatta yönnä nukuttua jottei vaivaa päätä.


terv.

pihkatasku
Viestit: 270
Liittynyt: 26 Marras 2011, 12:31

Re: Jalostusneuvoja Pohjoissuomeen

Viesti Kirjoittaja pihkatasku » 15 Helmi 2017, 20:37

tuli väärään paikkaan

Vastaa Viestiin