Koiran lenkitys

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Rigby.416

Koiran lenkitys

Viesti Kirjoittaja Rigby.416 » 06 Helmi 2016, 09:07

Miten lenkittätte koiraanne? Itse syksyn jälkeen ajan kunnon alas ja taas alan nostamaan ylös kun soratie kuoriutuu esiin jäästä.
Noin joka toinen päivä tai kevään jälkeen se menee myöhään iltaan tai yöhön kun käytän lenkillä kun ilma lämpenee ja yli 15 astetta on aikapaljon karvaturrille iltakosteus helpottaa sitä hiukan.
Kilometrejä n.joka toinen pv 10-25. Elokuuhun sitten parinviikon tauko ja käyttää vain pyrähdyksiä ja silloin kunto nousee ylös ennen kuin kausi alkaa.

Musta13
Viestit: 452
Liittynyt: 10 Maalis 2013, 09:10

Re: Koiran lenkitys

Viesti Kirjoittaja Musta13 » 06 Helmi 2016, 09:18

Uinti on myös yksi ellei erinomainen tapa kuntouttaa koiraa. Käytätkö uimassa. Uinnilla en tarkoita vilvoittamista vaan ihan veneellä uittamista useita km.
Pertti Kemppainen
AJAN Kennel vuodesta 1989

Rigby.416

Re: Koiran lenkitys

Viesti Kirjoittaja Rigby.416 » 06 Helmi 2016, 09:26

Kyllä olen käyttänyt veneellä soudellu koiran vauhtia toki myönnettävä on että enemmänkin voisi käyttää uimassa.
Varsinkin tappohelteiden aikaan olen vienyt,pihalla oli 20kuution vilvoittelu allas noin muuten. Pitäisi katsoa jos voi ehjätä vielä tälle vuodelle.
Se vaan vie itsellä enemmän tuota aikaa ja sehän se meiltä ensin täällä pallolla loppuu :D .

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Koiran lenkitys

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 06 Helmi 2016, 13:30

Talvella juoksutetaan koiraa kerrallan, muutaman kerran viikossa, miten itellä aikaa. Lenkin pituus 3 - 5 km. Riippuu pakkasesta.
Umpihangessa lumikenkä lenkki koiran kanssa olis tavoitteena seuraavaksi kokeilla, velipoika kehui hyväksi. Suksilla jos menee niin tahtoo kuulemma koira tulla seisoon kannoille. Luulempa että perinteinen icebugit jalkaan ja koira hihnaan taitaa olla vaivattomin. Ja saahan tuossa omat läskit myös kyydiä.

Keväällä ja kesällä fillarilenkkiä 10 - 15 km vähintään kolmekertaa viikossa.
Uittaminen tulee kesällä luonnostaan, penikka oli jo viimekesänä mahoton veteen menijä.

Syksyllä koirat saa muutenkin kunto lenkkiä

Aikaahan tähän menee se parituntia / juoksutus päivä.

Eli näin mennään 8v ja 11kk koirien kanssa.
Simo Sova

Rigby.416

Re: Koiran lenkitys

Viesti Kirjoittaja Rigby.416 » 06 Helmi 2016, 15:06

Toi suksi homma oli itellä mielessä mutta meren jäälle niin siellä askel kantaa koirallakin.
Olen myös hapottanut koiria antamalla niiden vetää auton rengasta ja saa samalla takapäähän voimaa.
Myös lenkillä ollessa otetaan vetoja..vedetään vaikka 3kilometriä täysillä ja sitten lönkötellään hapot ulos ja taas veto. Soratiellä on hetkellinen huippu ollut 48km/h siten että koiratjuoksee mönkijän rinnalla.
Normaali hölkkä lenkki vauhti on 20-30riippuen koiran vireystasosta.

Vastaa Viestiin