SEROPI

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

SEROPI

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 01 Elo 2014, 09:48

Aikanaan, ennen vanhaan, kun koiraurokset kiertelivät kylillä narttujen kiima-aikaan, sattui välillä syntymään sellaisia ei-toivottuja pentueita. Sitten jossakin vaiheessa ilmestyi ladon alle tai navetan ylisille eri näköisiä ja -värisiä koiranpentuja eikä isäntäväki malttanut niitä hävittääkään. Ne lahjoitettiin sukulaisille, naapureille tai kelle vain, joka halusi pennun ottaa. Ja näin sai jatkumoa se uusi seropisukupolvi näistä koirista. Tänä päivänä seropeja laahataan jopa ulkomailtakin, ja ollaan maksamassa satoja ja satoja euroja, jotta saadaan tällainen koira. Että on se vain sääli, kun tällainen kuningasrotu kuin karjalankarhukoira, on alennettu ilmaisjakeluun. Ja sääli SPJ:tä, mihin tällainen voi johtaa ja onko se edes laillista Kennelliiton alaisen järjestön toimia näin. Säälin karhukoiraa ja säälin niitä kasvattajia ja omistajia, jotka joutuvat vierestä seuraamaan tällaista toimintaa. Ei Mersujakaan jaeta Uudestakaupungista vastikkeetta. Olisikin tasapuolisuuden nimissä tehtävä lista myös niistä henkilöistä, jotka vastustavat ilmaisjakelua, kuten minä Harri Heininen. Sijoituskoirat ovat asia erikseen ja niissä on omat pykälänsä. Kaikkihan me vanhenemme. Jos haluamme tehdä pyyteetöntä työtä kasvattajana, niin ottakaamme kasvatustyöhön kaveriksi nuorempia henkilöitä tasapuolisesti Kennelnimemme alle, jos lähipiiristä ei satu löytymään jatkajaa. Tämä olisi reilumpaa toimintaa.
Terveisin BlägBoi
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

Iita
Viestit: 179
Liittynyt: 26 Helmi 2013, 21:35
Paikkakunta: Ii

Re: SEROPI

Viesti Kirjoittaja Iita » 01 Elo 2014, 10:35

No kylläpä se nyt näyttää korventavan tämä asia. :D Sanoppa, mitenkä se on sinulta pois, jos joku haluaa antaa koiranpennun vaikka ilmaiseksi jollekin toiselle. Eikä se koiran arvoa laske, vaikkei rahaa vaihdetakaan. Turhaa minusta sääliä hukkaat.
Mikko Jaukkuri

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: SEROPI

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 01 Elo 2014, 13:12

Kyllä kai asioista saa olla eri mieltä, se on sentään minunkin oikeuteni. Pelkään vain karhukoiran arvostuksen laskua. Tämä on vain minun mielipiteeni, ja pysyy.
- on katastrofiapu
- ilmainen leipäapu
- kehitysapu
Mielestäni tällainen ilmaiseksi jaettava, kun aina ei tiedä kohteesta eikä sitä kuinka hyvin se menee perille ja kuinka se auttaa tarkoituksessaan, on pelkkä hätäapu.
Terveisin BlägBoi
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

pentti koskelo
Viestit: 982
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 11:47

Re: SEROPI

Viesti Kirjoittaja pentti koskelo » 01 Elo 2014, 14:53

Ymmärrän huolesi BlägBoi Se antaa pennun ilmaiseksi sijoitukseen jos on vara antaa.Nuorempana kun olin köyhästä kodista lähtoisin ja ikkunat oli vielä metsäänpäin ei siihen ollut pienintäkään mahdollisuutta eikä niitä silloin ollut edes koiran pentuja.Perinnöksi saatu 100metrin etumatka tuntui aivan sopivalta.. Kaikki varmaan ymmärtävät että sijoitettavasta nartusta kasvattaja saa tilalle taas narttupennun jne.Minä ymmärrän kasvattajia jotka lähtevät mukaan tähän haasteeseen. Itse en ainakaan useampaa koiraa kerkiä kouluttaa.Kun on useampi kuski koira saa enempi metsäpäiviä,liikuntaa ja mahdollisuuksia..Enempi tästä on hyötyä karhukoiran hyväksi kuin haittaa.

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: SEROPI

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 01 Elo 2014, 15:23

pentti koskelo kirjoitti:Ymmärrän huolesi BlägBoi Se antaa pennun ilmaiseksi sijoitukseen jos on vara antaa.Nuorempana kun olin köyhästä kodista lähtoisin ja ikkunat oli vielä metsäänpäin ei siihen ollut pienintäkään mahdollisuutta eikä niitä silloin ollut edes koiran pentuja.Perinnöksi saatu 100metrin etumatka tuntui aivan sopivalta.. Kaikki varmaan ymmärtävät että sijoitettavasta nartusta kasvattaja saa tilalle taas narttupennun jne.Minä ymmärrän kasvattajia jotka lähtevät mukaan tähän haasteeseen. Itse en ainakaan useampaa koiraa kerkiä kouluttaa.Kun on useampi kuski koira saa enempi metsäpäiviä,liikuntaa ja mahdollisuuksia..Enempi tästä on hyötyä karhukoiran hyväksi kuin haittaa.
Taitaa mennä jauhot ja puurot vähän sekaisin. Niin myös köyhänä syntynyt ja köyhäksi jää, eivätkä koiratkaan sitä rikkautta ole tuoneet rahallisesti, mutta karhukoirat ovat antaneet omalla olemuksellaan toisenlaista rikkautta. Ei ole tarvinnut dumpata eikä myydä pentua alle 800 - 1000 euron. Omistajat ovat itse saaneet päättää, käyvätkö kokeissa tai näyttelyissa vai metsästävätkö vain. Minun toivomukseni vain on ollut, että jos löytyy ylimääräistä, niin käykää pevisassa. Tällöin on mahdollisuus käyttää koiraa jatkojalostuksessa, ja monet ovat toivomustani noudattaneetkin. Sinun kirjoituksestasi käy ilmi, että sinulle on jäänyt ylijäämäpentuja, mitä et ole ehtinyt käyttää ja viedä eteenpäin. Nyt ymmärränkin hyvin, että jos on koirat kasvattanut 8 viikon ikäisiksi tai vanhemmiksi, niin haluaa koirista jollakin keinolla eroon. Sitten on varmaan hyvä, jos löytyy ottajia, jotka vievät kasvattejasi eteenpäin. Ymmärrän hyvin tämän lahjoituspuolen silloin kohdaltasi, mutta en tiedä, onko tämä sitten yleinen ongelma kasvattajilla. Minun mielestäni hiukan liikaa on showmeininkiä. Pystykorvajärjestökin lähtee tähän niin raskaasti mukaan, vaikka asia on mielestäni vain kasvattajan ja saajan henkilökohtainen asia. Ei tähän tällaista hulabaloota tarvittaisi.
Terveisin BlägBoi
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: SEROPI

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 01 Elo 2014, 15:44

Ihme mielipiteitä taas Heiniseltä, ei voi muuta sanoa. Ei tästä kampanjasta voi olla mitään haittaa, muuta kuin niille jotka tekevät rahasta tätä koirahommaa.
Hyvää mainosta rodulle ja hyvä tilaisuus saada nuoria mukaan. Liity mitenkään pevisaan tai 800- 1000 euron pentuihin.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: SEROPI

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 01 Elo 2014, 15:54

Kytösavu kirjoitti:Ihme mielipiteitä taas Heiniseltä, ei voi muuta sanoa. Ei tästä kampanjasta voi olla mitään haittaa, muuta kuin niille jotka tekevät rahasta tätä koirahommaa.
Hyvää mainosta rodulle ja hyvä tilaisuus saada nuoria mukaan. Liity mitenkään pevisaan tai 800- 1000 euron pentuihin.
Kytösavulle: Sinäkin taidat lahjoittaa pennun, useamman tai koko pentueen, kun olet niin innokkaasti mukana asiassa. Minä satsaan pevisaan, ja ne eurot tarvitaan kaikki koirien tarkastuksiin ja muihin maksuihin, jotka tulevat esimerkiksi rekisteröinneistä ym. maksuista. Mutta nyt on hyvä, kun tietää, mistä saa pennun ilmaiseksi. Kukaan ei ole pennuista tingannut, tosin yksi on unohtanut maksun eräpäivän. Aurinkoista kesäpäivää karhukoiraretkeilyn merkeissä,
terveisin BlägBoi , meillä retkeillään myös koirien kanssa - mitenkä teillä ...
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

Falco
Viestit: 176
Liittynyt: 10 Huhti 2008, 08:14
Viesti:

Re: SEROPI

Viesti Kirjoittaja Falco » 01 Elo 2014, 16:24

Heininen on sitten ensinmäinen koiran kasvattaja joka tekee Pevisa pentuja :D
Minä satsaan pevisaan kirjoittaa Blägboi :lol:

Tiina :mrgreen:
Tiina Loimupalo ja mailman kauneimmat Karjalankarhukoirat

pentti koskelo
Viestit: 982
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 11:47

Re: SEROPI

Viesti Kirjoittaja pentti koskelo » 01 Elo 2014, 16:29

Minulla ei tähän mennessä ole jäänyt ylijäämä pentuja.Meilläpäin on sellainen käytäntö että kun sulla on toimiva narttu karhulle ja hirvelle niin mahdolliset pennut varataan jo ennen astutusta tai heti sen jälkeen. Hyvä idea tämä haastekampanja saada nuoria toimijoita mukaan.Uskon että Spj.kin otta hyviä ehdotuksia mielellään vastaan.Asettumalla joka asiasssa poikkiteloin ja vastarannan kiiskeksi ei vie tätä hyvää karhukoiraharrastusta pätkääkään eteenpäin.Päinvastoin.

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: SEROPI

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 01 Elo 2014, 16:39

Falco kirjoitti:Heininen on sitten ensinmäinen koiran kasvattaja joka tekee Pevisa pentuja :D
Minä satsaan pevisaan kirjoittaa Blägboi :lol:

Tiina :mrgreen:
On sanonta, että "jos on pikkupuulusikalla annettu, niin ei voi isolla puukauhalla vaatia". Ei pevisa ole minun keksintöni. Jos tällaiset kriteerit on koiralle annettu, niin mitä järkeä on hyppyyttää koiraa metsässä, kokeissa ja näyttelyissä, jos nämä asiat eivät ole kunnossa. Jos on kysymys jalostuslinjaisesta karhukoirasta, niin nämä kriteerit pitää täyttää, metsäkoiralla ei ole niin väliä. Mutta kasvattajan työ menee tavallaan hukkaan, jos koiraa ei edes tarkisteta. Yhtään ilmaista pevisa-tarkastusta en vielä ole saanut järjestön tai muulta taholta, kaikki maksaa. Näin pennun ottajat osallistuvat omalta osaltaan kustannuksiin maksamalla pennun.
Terveisin BlägBoi
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

Iita
Viestit: 179
Liittynyt: 26 Helmi 2013, 21:35
Paikkakunta: Ii

Re: SEROPI

Viesti Kirjoittaja Iita » 01 Elo 2014, 17:51

Pevisa on hyvä juttu, mutta en ymmärrä, miten se taas liittyy tähän asiaan.
Mikko Jaukkuri

hannutii
Viestit: 599
Liittynyt: 08 Tammi 2007, 13:59
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: SEROPI

Viesti Kirjoittaja hannutii » 01 Elo 2014, 20:12

Lähtökohtanahan tässä ideassa on se, että nuoret, jotka eivät muuten yhtäkkiä saisi pennun hintaa kasaan, saadaan innnostumaan karhukoiran hankintaan. Näin saadaan uusia, innokkaita harrastajia. Näistä lahjoituspennuista kun mahdollisimman moni sattuisi terve ja toimiva, niin meillä on taas uusia ja innokkaita kk:n harrastajia, jopa kasvattajia ja se jos joku on hyvä asia rodun kannalta.
Miten se on pois karhukoiran arvostukselta? Tai miten se laskee sellaisen koiran arvoa josta on maksettu normaali hinta? Kenenkään muun pussista se ei ole pois kuin kasvattajan. Uskon että kasvattaja saa vastinetta menettämälleen summalle mielihyvän muodossa, kun saa olla talkoissa hienon rotumme hyväksi. :thumbsup:
Kateudelta haiskahtaa nämä bläcboin puheet. Eihän pakko ole lahjoittaa, se on ihan ok periaate, mutta kannattaako joka asiassa vastustaa ja yrittää tehdä toisen työtä tyhjäksi?
Hannu Tiirola
Kuva

jounikarki
Viestit: 196
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 15:51
Paikkakunta: Mikkeli

Re: SEROPI

Viesti Kirjoittaja jounikarki » 01 Elo 2014, 21:59

En ymmärrä pointteja joita Harri esittää, mutta ymmärrän sen miksi hän ne niin kärkkäästi tuo esiin. Ei tällä palstalla muutoin synny keskustelua kuin kehumalla itseään tai haukkumalla toisia. Provokaatio on ainut keino joka täällä tehoaa. Olen muutaman kysymyksen laittanut tälle palstalle ja kukaan ei vaivaudu vastaamaan, kun en ole kehunut omia koiriani tai haukkunut toisten piskejä. Toivoisin, että asioihin otettaisiin kantaa asialinjalla.
Jouni Kärki

- Ursus "Piki" FI32026/19
- Taikakairan Laku 28451/15
- Kortenivan Rakka 38105/11
- Kalotti Piku 50688/08

Iita
Viestit: 179
Liittynyt: 26 Helmi 2013, 21:35
Paikkakunta: Ii

Re: SEROPI

Viesti Kirjoittaja Iita » 01 Elo 2014, 22:14

No kyllä aika moni ossaa nuo molemmat. Ja tottahan se on, että pikkuprovo ja tinka aina piristää. ;)
Mikko Jaukkuri

teekoo
Viestit: 225
Liittynyt: 22 Helmi 2006, 00:21

Re: SEROPI

Viesti Kirjoittaja teekoo » 01 Elo 2014, 23:26

Kuka kokee uhraukset mitenkin. Joskus oli kiireinen vuosi töiden, talonrakentamisen ja opiskelun suhteen. Ei mustavalkee, mutta hyvä nuori hirvikoira kumminkin omassa tarhassa. Kattelin jo hyvissä ajoin kesällä milloin sillä ehtii kokeeseen, jäi osa kokeista käymättä. Meni ne päivät tuomaroidessa uusien harrastajien koiria. Ei mennyt ne päivät hukkaan vaikka niillä menetyksillä ei sille syksyä oma koira valioitunut. Eikä harmita.

Nyt pitäjässä useita kortillisia harrastajia ja Hirvikoira tilanne parempi kuin koskaan, oli viime syksynä edustaja/edustajia niin tappisarvessa kuin harmaiden junnu sm:ssä. Omat uhraukset vei todellisia kykyjä eteenpäin ja nyt voi tulevina syksynä poimia satoa omaan pussiin. Ei omat uhraukset olleet mitenkään ratkaisevia, mutta osana koko pottia. Miehiin ja koiriin katsomatta tehty vahvasti yhteistyötä vuosien ajan. Rahan sotkeminen harrastukseen tuo aina mukana miinusmerkkisiä asioita. Ne ketkä puhdasotsaisesti vie omalla selkänahalla harrastusta eteenpäin saa näköjään osakseen yllättävää arvostelua ja kummallisia epäilyjä oman edun tavoittelusta. Minusta se kertoo ainoastaan arvostelijoiden mielenlaadusta, rehellinen ihminen ei osaa edes kuvitella väärinkäytöksiä.

Lahjoituspennulla mukaan saatu harrastaja on innokas kaveri mikä omalla panoksellaan tuo tulevaisuudessa mahkuja muillekin. Enempi antaisin pyyhkeitä joillekin kasvattajille ketkä kerää hieman epäilyttävin puhein itselle opetuslapsia ympärilleen. Vaikka koirat mustavalkeita, ei se ole pitkä polku omassa ajatusmallissa.

Mikäli kaakon kulmalle tulee lahjoituspennun saaja, niin voi olla minuun yhteydessä niin reenimaastojen kuin koehommien osalta. Mielelläni annan ajatuksia ja jaan omia kokemuksia aiheesta. Mitään kiveenhakattua tietoa en osaa koira-asioissa antaa, siihen on ihan muut ihmiset.
Tommi Kontunen

Vastaa Viestiin