TEILOJAN Haaste:

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Kuuma-Kalle
Viestit: 43
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 20:51

Re: TEILOJAN Haaste:

Viesti Kirjoittaja Kuuma-Kalle » 28 Kesä 2014, 08:57

nyt on jalostusneuvojilla näytön paikka. :oops:
Janne Ojanperä

hirvimies1
Viestit: 231
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 15:21

Re: TEILOJAN Haaste:

Viesti Kirjoittaja hirvimies1 » 28 Kesä 2014, 09:04

Vaikka vastaavaa pennunluovutus toimintaa on ollut ennenkin niin tätä on pakko peukuttaa varsinkin kun Harri on saanut hommattua ponsorinkin ja Eskonkin saanut jo mukaan,toivottavasti haasteeseen ottaa osaa mahdollisimman moni kasvattaja erillaisin "säännöin",hieno homma jäädään seuraamaan mielenkiinnolla.
Jarmo Oksman

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: TEILOJAN Haaste:

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 28 Kesä 2014, 17:38

Miten se on Hannu lähetäänkö leikkiin mukaan? Mulla ei ikävä kyllä ole narttua enää. Mutta se asia korjataan vuoden sisällä.
Harrin säänöt on hyvät.


Ei kaitse haittaa vaikka tämmöset harastelijatkin osallistuisi.
Simo Sova

eskoh
Viestit: 1598
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 21:09

Re: TEILOJAN Haaste:

Viesti Kirjoittaja eskoh » 28 Kesä 2014, 23:03

Rohkeasti vaan Simo mukaan, sehän ei ole ainakaan Karhukoiraltamme pois jos tulee
erilaisia sukulinja variaatioita, sehän päinvastoin lisää monimuotoisuutta??
Esko Halme

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: TEILOJAN Haaste:

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 29 Kesä 2014, 00:01

eskoh kirjoitti:Rohkeasti vaan Simo mukaan, sehän ei ole ainakaan Karhukoiraltamme pois jos tulee
erilaisia sukulinja variaatioita
, sehän päinvastoin lisää monimuotoisuutta??
:thumbsup:
Samaan kannustan muitakin.
Amstrongin sanoja mukaillen:
Pieni teko kasvattajalle, iso teko rodulle.
Simo Sova

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 29 Kesä 2014, 18:34

BlägBoi kirjoitti:Maailma on täynnä ihan hyviä ideoita. Totuus ja innostus lähtee usein ihmisestä itsestään. Meilläpäin on sanonta, ettei kaivoon kannettu vesi tahdo siellä pysyä. Jokaiselle pitää olla se tekemisen polte itsessään henkilökohtaisesti.

Terveisin Blägboi
Tämä keskustelu naapuripalstalla on mielenkiintoista, ja ennen kuin tästä saadaan mitään hyvää aikaiseksi, on aika hidasta. Ensinnäkään pentuja ei ole pistetty edes alulle, saatikaan että olisivat syntyneet. Vaikka olisivat nyt syntyneet, menisi kaksi vuotta ennen, kuin saisimme nähdä näitä tulevia hirven ja karhun haukkujia tältä uudelta kasvattajalta. On yhtä hidasta kuin nykyisen hallituksen toiminta, on istunut jo yli kolme vuotta, mutta ei ole saanut mitään aikaiseksi, vaan Suomi velkaantuu edelleen. Katsonkin, että olisi tehokkaampaa etsiä sukukypsiä narttuja ja edistää ja kannustaa näiden omistajia pennuttamaan karhukoiriansa. Jos niitä ultrapointeja on näin helposti saatavilla, niin arvottaisiin vuosittain muutama niiden kasvattajien kesken, jotka ovat teettäneet pentueen. Ja arvonnan voisi tehdä vaikka talvipäivillä. Katson, että tämmöinen toiminta edesauttaisi tehokkaammin kasvatustyötä ja tuottaisia tuloksia nopeammin, ja SPJ voisi olla myös itse tukemassa kannustimien hankinnassa ja koko jäsenistö edesauttamassa jäsenmaksujen kautta tällaista toimintaa.
Terveisin BlägBoi
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

pentti koskelo
Viestit: 982
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 11:47

Re: TEILOJAN Haaste:

Viesti Kirjoittaja pentti koskelo » 29 Kesä 2014, 23:46

Kohta ollaan seitsemän sylen vesillä jos vielä Suomen hallitus sotketaan tähän. En usko että niillä on kokonaiskuvaa karhukoiran tämänhetkisestä tasosta ja tilasta.

hannutii
Viestit: 599
Liittynyt: 08 Tammi 2007, 13:59
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: TEILOJAN Haaste:

Viesti Kirjoittaja hannutii » 30 Kesä 2014, 01:16

Kojamo kirjoitti:Miten se on Hannu lähetäänkö leikkiin mukaan? Mulla ei ikävä kyllä ole narttua enää. Mutta se asia korjataan vuoden sisällä.
Harrin säänöt on hyvät.


Ei kaitse haittaa vaikka tämmöset harastelijatkin osallistuisi.
Ilman muuta, lähdetään vaan jos/kun saadaan taas riittävän tasokkaita narttuja, millä lähteä!
Viime keväänähän itse asiassa teinkin vähän vastaavanlaisen hankkeen. Tosin kyseessä oli urospetu, mutta ajatus oli samansuuntainen. Halusin antaa nuorelle mahdollisuuden hankkia oman karhukoiran ja samalla saada pennulle hyvä koti. Tähän astisen yhteistyön perusteella olen ollut todella tyytyväinen, että tein tuon lahjoituksen. Yhteistyö on ollut mutkatonta ja varmasti se jatkuu vielä pitkään! Olenkin muutamalle kaverille sanonut, että olen milloin vain valmis vastaavaan, jos sille on tilausta. Nuoret/nuorisotyö on lähellä sydäntä. Lisäksi uskon, että lahjoituksesta hyötyy myös kasvattaja. Nuori, ensimäisen oman koiran hankkiva kaveri on paras mahdollinen yhteistyökumppani viemään koiraa eteenpäin! Ainakin minulle se antaa paljon enemmän, kuin nippu satasia jotka saan reppumieheltä, joka tuskin kuljettaa koiraa haukkukokeissa vaikka se toimisi kuinka hyvin.
Hannu Tiirola
Kuva

hannutii
Viestit: 599
Liittynyt: 08 Tammi 2007, 13:59
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: SYDÄNTÄ LÄMMITTÄÄ

Viesti Kirjoittaja hannutii » 30 Kesä 2014, 01:23

BlägBoi kirjoitti:
BlägBoi kirjoitti:Maailma on täynnä ihan hyviä ideoita. Totuus ja innostus lähtee usein ihmisestä itsestään. Meilläpäin on sanonta, ettei kaivoon kannettu vesi tahdo siellä pysyä. Jokaiselle pitää olla se tekemisen polte itsessään henkilökohtaisesti.

Terveisin Blägboi
Tämä keskustelu naapuripalstalla on mielenkiintoista, ja ennen kuin tästä saadaan mitään hyvää aikaiseksi, on aika hidasta. Ensinnäkään pentuja ei ole pistetty edes alulle, saatikaan että olisivat syntyneet. Vaikka olisivat nyt syntyneet, menisi kaksi vuotta ennen, kuin saisimme nähdä näitä tulevia hirven ja karhun haukkujia tältä uudelta kasvattajalta. On yhtä hidasta kuin nykyisen hallituksen toiminta, on istunut jo yli kolme vuotta, mutta ei ole saanut mitään aikaiseksi, vaan Suomi velkaantuu edelleen. Katsonkin, että olisi tehokkaampaa etsiä sukukypsiä narttuja ja edistää ja kannustaa näiden omistajia pennuttamaan karhukoiriansa. Jos niitä ultrapointeja on näin helposti saatavilla, niin arvottaisiin vuosittain muutama niiden kasvattajien kesken, jotka ovat teettäneet pentueen. Ja arvonnan voisi tehdä vaikka talvipäivillä. Katson, että tämmöinen toiminta edesauttaisi tehokkaammin kasvatustyötä ja tuottaisia tuloksia nopeammin, ja SPJ voisi olla myös itse tukemassa kannustimien hankinnassa ja koko jäsenistö edesauttamassa jäsenmaksujen kautta tällaista toimintaa.
Terveisin BlägBoi
Vastakysymyksenä voisi esittää, että mitä haittaa tästä on rodulle? Tuskin kukaan olettaakaan, että tällainen toiminta pelastaisi rotua tai tekisi mitään muutakaan ihmeitä! Tärkeintä on, että se herättää positiivista huomiota rodun ympärillä, ja saa varmasti monen hakijan ajattelemaan, että jos hankkisikin karhukoiran. Pienistä asioista ja teoista se lähtee. Ideoita ja niiden toteuttajia tarvitaan lisää. Arvostelijoita ja vikojen etsijöitä meillä löytyy jo riittävästi!
Hannu Tiirola
Kuva

hirvimies1
Viestit: 231
Liittynyt: 26 Helmi 2012, 15:21

Re: TEILOJAN Haaste:

Viesti Kirjoittaja hirvimies1 » 30 Kesä 2014, 08:42

Hyvin haastat Hannu,olen edelleenkin sitä mieltä että karhukoirakanta kappalemääräisesti on samansuuruinen ,noin,kuin ennenkin mutta rekisteröinti on vähentynyt.Tällaisilla toimilla saamme uusia nuoria ja asiaan sitoutuneita kkk meidän miehiä vanhojen köppänöitten tilalle eikä se välttämättä varmaankaan tartte olla narttupentu ku lahjotetaan,tietenkin siinä on pieni jatkumo olemassa.
Jarmo Oksman

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: TEILOJAN Haaste:

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 30 Kesä 2014, 22:37

hannutii kirjoitti:
Kojamo kirjoitti:Miten se on Hannu lähetäänkö leikkiin mukaan? Mulla ei ikävä kyllä ole narttua enää. Mutta se asia korjataan vuoden sisällä.
Harrin säänöt on hyvät.


Ei kaitse haittaa vaikka tämmöset harastelijatkin osallistuisi.
Ilman muuta, lähdetään vaan jos/kun saadaan taas riittävän tasokkaita narttuja, millä lähteä!
Viime keväänähän itse asiassa teinkin vähän vastaavanlaisen hankkeen. Tosin kyseessä oli urospetu, mutta ajatus oli samansuuntainen. Halusin antaa nuorelle mahdollisuuden hankkia oman karhukoiran ja samalla saada pennulle hyvä koti. Tähän astisen yhteistyön perusteella olen ollut todella tyytyväinen, että tein tuon lahjoituksen. Yhteistyö on ollut mutkatonta ja varmasti se jatkuu vielä pitkään! Olenkin muutamalle kaverille sanonut, että olen milloin vain valmis vastaavaan, jos sille on tilausta. Nuoret/nuorisotyö on lähellä sydäntä. Lisäksi uskon, että lahjoituksesta hyötyy myös kasvattaja. Nuori, ensimäisen oman koiran hankkiva kaveri on paras mahdollinen yhteistyökumppani viemään koiraa eteenpäin!
:thumbsup:
Himputti kun unohdin Röllin tarinan. Se oli oiva teko, mihin olisi mukava jos muutkin kasvattajat kykenisivät samaan. :thumbsup:
Simo Sova

Tuomo Pirttimaa
Viestit: 27
Liittynyt: 03 Kesä 2010, 20:43

Re: TEILOJAN Haaste:

Viesti Kirjoittaja Tuomo Pirttimaa » 02 Heinä 2014, 15:29

Tällainen haastetempaus on hyvä asia ja kiinnittää huomiota tärkeään asiaan. Esimerkiksi siihen, millä tavalla kasvattajat usein valikoivat paikkoja, joihin pennut päätyvät.
Tässä asiassa mielestäni liika kilpailuhenkisyys on vienyt asiaa rodun kannalta väärään suuntaan.
Ajatellaanpa sitkeän KVA-nartun omistajaa, jolla on suunnitellun, kovataustaisen pentueensa kanssa täysin myyjän markkinat. Varauksia kertyy vihkoon pitkä rivi, ja niistä hän käy raakaamaan. Mielessä on korkea kasvattajakilpailun pytty, kun hän jättää jäljelle vain merkkimiehet, ja ehkä naisen, joilla on tilillään pitkä rivi käyttövalioksi haukutettuja mustia koiria.
Ensimmäisen hirvikoiransa laittajat on raksittu yli ensimmäisenä, toisena kaikenlaiset rodunvaihtajat ja ne, joilla ei ole kokemusta hirvikoetoiminnasta: opetelkoot jonkun tuloksettoman nartun pennulla ensin mustan koiran tavoille, sitten aikanaan saavat unelmoida kunnon narttulinjasta tulevasta pennusta.

Jos kaikki hyvän käyttövalionartun omistajat noudattaisivat tuollaista linjaa, me saisimme pyöriä talvipäivillä koko ajan pienenevissä ympyröissä kehumassa toisiamme.
Siksi toivoisin yleistä avarakatseisuutta pentujen ottajien valinnassa. Itse olen enimmäkseen pitänyt varausjärjestystä valintakriteerinä. Joskus olen järjestellyt joitain narttuja paikkoihin, jossa niitä ei varmasti pilata, mutta muuten olen koettanut pitää pelin avoimena ja omasta mielestäni hyvätaustaiset pentuni halukkaiden saatavilla - ja myöskin hinnan kohtuuden rajoissa.
On tässä tullut hutejakin, joiltakin mustan koiran pito ei kerta kaikkiaan näytä luonnistuvan. Se on ikävä jälkikäteen havaita, mutta silti olen mielestäni voiton puolella. Palkinnot eivät ole korkeita pokaaleja, vaan vaikkapa sellaisia hihkaisuja kuin eräällä, aikaisemmin harmaiden kanssa huonolla menestyksellä touhunneella miehellä. Hän oli aitiopaikalta päässyt seuraamaan, miten erittäin hyväliikkeinen karhukoira pysäyttää täyteen karkkoon lähteneen hirven kuin seinään. Kommentti tuli todella sydämestä: ”Nyt minä ymmärrän mistä ne karhukoiramiehet puhuvat!”

eskoh
Viestit: 1598
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 21:09

Re: TEILOJAN Haaste:

Viesti Kirjoittaja eskoh » 02 Heinä 2014, 18:16

Tumo puhuu ajattelemisen arvoista asiaa.
Esko Halme

eskoh
Viestit: 1598
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 21:09

Re: TEILOJAN Haaste:

Viesti Kirjoittaja eskoh » 02 Heinä 2014, 18:19

Ei mikään tumo vaan Tuomo .
Esko Halme

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: TEILOJAN Haaste:

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 02 Heinä 2014, 19:07

Tuomo :thumbsup:

Ei silti, pokaalit renikat ja muut kelpaa kyllä kasvatajille. Ainakin näyttää siltä. Pytty matalakin, muistuttaa että joku on jossain huomannut tai että jotain on osattu tehdä.

Mutta Harrin aloite on hyvä. Ja kun Eskokin säestää mukana. Hyvä juttu. Kuka on seuraava.
Joko muuten Eskolle voi lähetellä hakemuksia?

Asian läpinäkyvyyden ja media näkyvyyden takaamiseksi. Harri ja Esko voisi laittaa Blogin mihin voisivat lahjoituksen vastaan ottajat ottaa osaa. Me muut viisastelijat pysyttäisiin sieltä sitten poies.
Simo Sova

Vastaa Viestiin