Karhukoira uuteen nousuun!

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Pentti Koskelo

Karhukoira uuteen nousuun!

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 18 Tammi 2014, 21:52

Karjalankarhukoiran rekisteröintimäärät ovat huolestuttavalla tasolla.Onko siihen syynä alhaiset hirvikannat.Mielestäni ei ole koska veljesjärjestön rekisteröintimäärät ovat nousussa.Osalla koviakin karhukoiran harrastajilla on usko loppunut karhukoiraa kohtaan ja ovat siirtyneet aidan toiselle puolen luullen että siellä ruoho on vihreäpää.Liikehdintää tapahtuu aina ja tulee tapahtumaan.Minultakin kova jämptinmies on kysellyt että pitäisi saada karhuahaukkuva karjalankarhukoira narttu.Siinä on haastetta kerrakseen mutta olen luvannut kaveria jeesata Haku on päältlä mistä se sitten löytyykin.Meidän jäljellä olevan laajan harrastajakunnan on pystyttävä vastaamaan haasteeseen.Eräs tuttavani ehdotti leikillisesti eihän se konsti eikä mikhään saada rekisteröinti määriä nousuun.Kaikki nartut mitä Suomesta löytyy pitäisi häneen mukaansa astutaa seuraavaan juoksuun jotka vain juoksuun tulevat.Näin rekisteröintimäärät nousisivat kolmenkertaiseksi vuodessa.Senjälkeen laika ja harmaanpuolella olisi monttu auki ja hekin laittaisivat seuraavana vuonna karhukoiria.Ei onnistu,tuumasin.Seuraavana vuonna olisi monttu auki karhukoiran kasvattajilla kun olisivat takuupentuja vailla tai rahoja takaisin toimimattomuuden vuoksi.Mielestäni rekisteröintimääriä ei pidä kasvattaa toimimattomuuden kustannuksella.Edelleen olen sitä mieltä että jos narttu ei osoita kiinnostusta suurriistaa kohtaan niin ei sillä pentuja kannata teettää.Se miten nartun toimivuus sitten testataan on aina kasvattajan omalla vastuulla .Ei muiden. Olen sitä mieltä että rekisteröinti määriä karsii vielä laskea tästäkin koska ainut konsti saada rotu nousuun on se että pentuarvot pitää saada paremmaksi.Niin kauan kun 10 pennnusta hät hätää vain yksi haukkuu pikku ykkösen niin kahdesti kannattaa harkita sellaisten yksilöiden jalostuskäyttöä??? Minkälainen näkemys on pitemmänlinjan miehillä ja naisilla??? Nyt pyydetään Hyvät Naiset ja Herrat asiallisia ja rakentavia kommentteja.

Harri.Sanaksenaho
Viestit: 405
Liittynyt: 07 Touko 2008, 10:19

Re: Karhukoira uuteen nousuun!

Viesti Kirjoittaja Harri.Sanaksenaho » 18 Tammi 2014, 23:49

Pentti Koskelo kirjoitti:Karjalankarhukoiran rekisteröintimäärät ovat huolestuttavalla tasolla.Onko siihen syynä alhaiset hirvikannat.Mielestäni ei ole koska veljesjärjestön rekisteröintimäärät ovat nousussa.Osalla koviakin karhukoiran harrastajilla on usko loppunut karhukoiraa kohtaan ja ovat siirtyneet aidan toiselle puolen luullen että siellä ruoho on vihreäpää.Liikehdintää tapahtuu aina ja tulee tapahtumaan.Meidän jäljellä olevan laajan harrastajakunnan on pystyttävä vastaamaan haasteeseen.
:thumbsup:

Eräs tuttavani ehdotti leikillisesti eihän se konsti eikä mikhään saada rekisteröinti määriä nousuun.Kaikki nartut mitä Suomesta löytyy pitäisi häneen mukaansa astutaa seuraavaan juoksuun jotka vain juoksuun tulevat.Näin rekisteröintimäärät nousisivat kolmenkertaiseksi vuodessa.Senjälkeen laika ja harmaanpuolella olisi monttu auki ja hekin laittaisivat seuraavana vuonna karhukoiria.Ei onnistu,tuumasin.Seuraavana vuonna olisi monttu auki karhukoiran kasvattajilla kun olisivat takuupentuja vailla tai rahoja takaisin toimimattomuuden vuoksi.Mielestäni rekisteröintimääriä ei pidä kasvattaa toimimattomuuden kustannuksella.
:idea: + :thumbsup:

Edelleen olen sitä mieltä että jos narttu ei osoita kiinnostusta suurriistaa kohtaan niin ei sillä pentuja kannata teettää. Olen sitä mieltä että rekisteröinti määriä karsii vielä laskea tästäkin koska ainut konsti saada rotu nousuun on se että pentuarvot pitää saada paremmaksi.Niin kauan kun 10 pennnusta hät hätää vain yksi haukkuu pikku ykkösen niin kahdesti kannattaa harkita sellaisten yksilöiden jalostuskäyttöä???
:thumbsup: + :thumbsup:

Minkälainen näkemys on pitemmänlinjan miehillä ja naisilla??? Nyt pyydetään Hyvät Naiset ja Herrat asiallisia ja rakentavia kommentteja.
Pentti, Semmoinen on näkemys ja Aistimus Minulla, että Meille Pitkänlinjan Karhukoira aktiiveille/Kasvattajille Nuorempi Kolmikymppisten polvi lähinnä Naureskelee, ettemmä enää oo Kartalla kuinka Hyvin Karjalankarhukoiralla Rotuna tosissaan tänäpäivänä pyyhkii, eipä Huolen häivää.. eivät ota Tosistaan siis Meidän näkemyksiämme.
Mitäpäs tässä turhaan sitten "Tutkainta vastaan potkiskelemma" ajatuksinemme , Neuvoinemme?
Minä kuitenkin Omaan samanlaiset näkemykset Pentti kanssasi Jäsentelemässäni Teksteissäsi :thumbsup:

Pentti Koskelo

Re: Karhukoira uuteen nousuun!

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 19 Tammi 2014, 00:58

Se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa.Kasvattajan pitää osata ja uskaltaa tehdä vaikeita ja kipeältäkin tuntuvia pöäätöksiä.Jos karhukoiramiehen tarhassa olevista koirista loppuu haukkuvuus ja sen mukana myös periyttäminen niin suosittelen tekemään niinkuin minä tein muutamavuosi sitten.Tunteella näitä asioita ei kannata tehdä jos meinaa haukkuvassa kalustossa pysyä.Pidin koiratarhalla inventaarion ja tein saman ratkausun kuin hölmöläiset ja se ratkausu oli oikea.Kun ei tuosta tule niin ei siitä tule tuosta eikä tuosta ja kaikki taipaleelle.Sietten kaksi narttupentua kasvamaan huom. haukkuvista ja periyttävistä narttulinjoista ja taasen olla toimivassa nartussa käsiksi.Tätä minun tekemää liikkua ja neuvoa pidettiin joku aika sitten naurusananlaskuna mutta se oli siinä tapauksessa ainut oikea ratkaisu.Jos rakastut liikaa siihen omaan linjaan ja sitä yrität vängällä pitää hengissä niin se mielestäni on tuhoon tuomittu. Olen sitä mieltä että kasvattajien välistähteistyötä tiivistämällä päästään parempiin tuloksiin. Todella lahjakkaan koiran saaminen ei ole itsestään selvyys.Aikansa kun kokeilee ja luottaa omaan tekemiseen niin kyllä se Onni muistaa välillä potkaista.

eskoh
Viestit: 1598
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 21:09

Re: Karhukoira uuteen nousuun!

Viesti Kirjoittaja eskoh » 19 Tammi 2014, 01:14

Minä kai kuulun siihen kolmikymppisiä naurattelevien joukkoon, kun heitän tällaisen murehdittavaksi.

Otetaan kymmenen kokeissa vähintään Hirv.1. tai Hirv.1. pitkäk. haukkunutta koiraa, miten jakautuu koepalkittujen/kokeissa käymättömien, mutta muuten testattujen
välinen ykkösten määrä. 7. koiraa isä Kva. 2. koiraa isä hirv. 1. 1. koira isä ei koe tulosta. 1. Koira Emä Kva. 9.koiraa Emä ei koekäyntiä.

Joten tästä näkökulmasta katsottuna en näkisi suurtakaan vaaraa rodun takapakkia menemisestä, vaikka näin onkin menetelty ja kun kuudessa koirassa sekä isä että emä on saman kennelin kasvatteja, muut niin sanottuja hajautus yhdistelmiä.
Esko Halme

Iita
Viestit: 179
Liittynyt: 26 Helmi 2013, 21:35
Paikkakunta: Ii

Re: Karhukoira uuteen nousuun!

Viesti Kirjoittaja Iita » 19 Tammi 2014, 01:36

En kyllä ole aivan varma ymmärsinkö oikein, mutta tarkoittanet tuolla, että palkitsematomista/testaamattomista nartuista tulee lähestulkoon yhtä hyvää jälkeä, kuin kokeissa käyneistä. Vai menikö aivan pieleen? Sanoppa miksi tuon uroksen täytyy sitten kuitenkin aina olla vähintään ykkösen haukkunut, että pääsee astumaan. Kai nuita olis mukavanluonteisia ja komeita uroksia muitakin. Semmosia "reppumiehen koiria".
Mikko Jaukkuri

eskoh
Viestit: 1598
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 21:09

Re: Karhukoira uuteen nousuun!

Viesti Kirjoittaja eskoh » 19 Tammi 2014, 01:54

Lueskelehan Mikko tekstini tarkemmin, älä yritä vääntää sitä muuksi mitä olen kirjoittanut

Mitä se mode toisaalla huomauttikaan siitä vähemmistöjen/enemmistöjen nimittelystä??.
Esko Halme

Harri.Sanaksenaho
Viestit: 405
Liittynyt: 07 Touko 2008, 10:19

Re: Karhukoira uuteen nousuun!

Viesti Kirjoittaja Harri.Sanaksenaho » 19 Tammi 2014, 02:00

Pentti Koskelo kirjoitti:Se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa.Kasvattajan pitää osata ja uskaltaa tehdä vaikeita ja kipeältäkin tuntuvia pöäätöksiä.Jos karhukoiramiehen tarhassa olevista koirista loppuu haukkuvuus ja sen mukana myös periyttäminen niin suosittelen tekemään niinkuin minä tein muutamavuosi sitten.Tunteella näitä asioita ei kannata tehdä jos meinaa haukkuvassa kalustossa pysyä.Pidin koiratarhalla inventaarion ja tein saman ratkausun kuin hölmöläiset ja se ratkausu oli oikea. :idea: + :thumbsup:
Kun ei tuosta tule niin ei siitä tule tuosta eikä tuosta ja kaikki taipaleelle.Sietten kaksi narttupentua kasvamaan huom. haukkuvista ja periyttävistä narttulinjoista ja taasen olla toimivassa nartussa käsiksi.Tätä minun tekemää liikkua ja neuvoa pidettiin joku aika sitten naurusananlaskuna mutta se oli siinä tapauksessa ainut oikea ratkaisu.Jos rakastut liikaa siihen omaan linjaan ja sitä yrität vängällä pitää hengissä niin se mielestäni on tuhoon tuomittu. Olen sitä mieltä että kasvattajien välistähteistyötä tiivistämällä päästään parempiin tuloksiin. Todella lahjakkaan koiran saaminen ei ole itsestään selvyys.Aikansa kun kokeilee ja luottaa omaan tekemiseen niin kyllä se Onni muistaa välillä potkaista.
Voinpa Pentti arvata miltä tuntui, kun karu Totuus "löi vasten kasvojasi" :|
OLen saman Itsekkin kokenut, kun ensimmäinen Kantanartuksi aikomani ( KOva/Varhaiskypsä) FIN KVA&MVA K.Iitu osoittautui muuten Huippukamppeeksi, mut D-Lonkkaiseksi ja tietenkin periytti em. eteenpäin.
EImuuta, ku aloita alusta Kasvatustyö, UUs KantaNarttu etsien/löytäen. mut nyt jälkeenpäin voin todeta Kannatti :!: Osa Kiitoksesta Pentille ja Sinun alkuun laittamallesi Hyvin Narttuja Periyttävälle Linjallesi.
Soon juurikin TOSI, ettei pijä liikaa "Rakastua" omiin Linjoihinsa, jos ei niistä Kelpo jälkeläisiä tule Rotuamme ETEENpäin viemään. :thumbsup:
Itse olen koettanut olla Huolellinen ja Varovainenkin, etten "aja alas" Hyvää + Hyviä Narttuja Periyttävää Linjaani, siksikään EN ole päästänyt Ketään "Neuvomaan" ja sorkkimaan JalostusUros valintoja Nartuilleni.
Tosi on, ettei niitä Todella lahjakkaita koiria varsinkaan Narttuja tule , kuin satunnaisesti Rotumme Pentueisiin, tähänkin pitäs saada Paljon kohennusta. Pentin sanoin Jokaisen tulis Luottaa omaan tekemiseensä + Koiravalintoihinsa (Huolella tehtyihin) niin kyllä se Onni potkii eteenpäin ( Itse en koskaan perusta kylläkään mitään ns. Tuurin varaan, vaan analyyttisen tutkimisen tuloksiin/Todennäköisyyksiin.) .

Iita
Viestit: 179
Liittynyt: 26 Helmi 2013, 21:35
Paikkakunta: Ii

Re: Karhukoira uuteen nousuun!

Viesti Kirjoittaja Iita » 19 Tammi 2014, 02:20

Olen jo auttamatta vanha tuohon kolmekymppisten naureskelijoitten joukkoon. Kysynkin, että mitä tuolla edellisellä oikein tarkoitit? Ja pyydän anteeksi, jos ymmärsin väärin.
Mikko Jaukkuri

eskoh
Viestit: 1598
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 21:09

Re: Karhukoira uuteen nousuun!

Viesti Kirjoittaja eskoh » 19 Tammi 2014, 11:14

Iita kirjoitti:En kyllä ole aivan varma ymmärsinkö oikein, mutta tarkoittanet tuolla, että palkitsematomista/testaamattomista nartuista tulee lähestulkoon yhtä hyvää jälkeä, kuin kokeissa käyneistä. Vai menikö aivan pieleen? Sanoppa miksi tuon uroksen täytyy sitten kuitenkin aina olla vähintään ykkösen haukkunut, että pääsee astumaan. Kai nuita olis mukavanluonteisia ja komeita uroksia muitakin. Semmosia "reppumiehen koiria".
Kannattaisko nukahtaa aamupuolella yötä, niin hoksottimetkin pysyy normaaleina??.yv:eet, ynnä muutsellais.

Ettei joudtttaisi ensimmäsiksi asiakaiksi tuonne vänkäys osioon, aututetaan nuortamiestä, minä kirjoitin miten jakautuu koepalkittujen / kokeissa käymättömien, mutta

MUUTEN TESTATTUJEN kesken.
Esko Halme

Jani S
Viestit: 28
Liittynyt: 12 Elo 2010, 21:28

Re: Karhukoira uuteen nousuun!

Viesti Kirjoittaja Jani S » 19 Tammi 2014, 11:22

eskoh kirjoitti:
Iita kirjoitti:En kyllä ole aivan varma ymmärsinkö oikein, mutta tarkoittanet tuolla, että palkitsematomista/testaamattomista nartuista tulee lähestulkoon yhtä hyvää jälkeä, kuin kokeissa käyneistä. Vai menikö aivan pieleen? Sanoppa miksi tuon uroksen täytyy sitten kuitenkin aina olla vähintään ykkösen haukkunut, että pääsee astumaan. Kai nuita olis mukavanluonteisia ja komeita uroksia muitakin. Semmosia "reppumiehen koiria".
Ettei joudtttaisi ensimmäsiksi asiakaiksi tuonne vänkäys osioon, aututetaan nuortamiestä, minä kirjoitin miten jakautuu koepalkittujen / kokeissa käymättömien, mutta

MUUTEN TESTATTUJEN kesken.
Miten nuo muuten testataan luotettavasti kuin kokeissa?
Jani Seppänen

Pentti Koskelo

Re: Karhukoira uuteen nousuun!

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 19 Tammi 2014, 11:35

(Huolella tehtyihin) niin kyllä se Onni potkii eteenpäin ( Itse en koskaan perusta kylläkään mitään ns. Tuurin varaan, vaan analyyttisen tutkimisen tuloksiin/Todennäköisyyksiin.) .
Harri.Sanaksenaho

Viestit: 346
Liittynyt: 07 Touko 2008, 09:19


Kyllä siinä Harri onneakin tarvitaan.Vaikka olet kuinka tarkka saattaa sinne välillä tulla silmäsairasta,lonkkavikaa ym ei toivottuja ominaisuuksia. ja yllätyksiä.En usko että sinäkään vielä ole niin hyvä että kaikki natsaa kerralla.Ripaus kun onnea mukana niin silloin kaikki onnistuu paremmin. :lol: :thumbsup: Eikös se ollut sellainen sanalaskukin että tuurilla ne seilaa valtamerilaivatkin.

Pentti Koskelo

Re: Karhukoira uuteen nousuun!

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 19 Tammi 2014, 11:47

Harri S.lle vielä. Minkälainen sinulla on näkemys,miten tääsä karhukoira asiassa kannattaisi edetä että saataisin karhokoira rotuna entistä paremmaksi.Olet pitkään touhunnut karhukoiran kanssa niin olisiko sulla mitään uutta tarjota?

pihkatasku
Viestit: 270
Liittynyt: 26 Marras 2011, 12:31

Re: Karhukoira uuteen nousuun!

Viesti Kirjoittaja pihkatasku » 19 Tammi 2014, 11:52

eskolle viä tarkennus kysymys
mikänkä moinen oli toinen osa puoli?
Mika Pihlaja

Pentti Koskelo

Re: Karhukoira uuteen nousuun!

Viesti Kirjoittaja Pentti Koskelo » 19 Tammi 2014, 12:11

eskoh kirjoitti:Minä kai kuulun siihen kolmikymppisiä naurattelevien joukkoon, kun heitän tällaisen murehdittavaksi.

Otetaan kymmenen kokeissa vähintään Hirv.1. tai Hirv.1. pitkäk. haukkunutta koiraa, miten jakautuu koepalkittujen/kokeissa käymättömien, mutta muuten testattujen
välinen ykkösten määrä. 7. koiraa isä Kva. 2. koiraa isä hirv. 1. 1. koira isä ei koe tulosta. 1. Koira Emä Kva. 9.koiraa Emä ei koekäyntiä.

Joten tästä näkökulmasta katsottuna en näkisi suurtakaan vaaraa rodun takapakkia menemisestä, vaikka näin onkin menetelty ja kun kuudessa koirassa sekä isä että emä on saman kennelin kasvatteja, muut niin sanottuja hajautus yhdistelmiä.

Ei mullakaan hoksottimet pelannut vaikka ne yleensä pelaa,enkäpäässyt kärrylle mitä Esko yrittää sanoa vaikka nukuin viime yönä 8 tuntia.Voitko vääntää rautalangasta? Jokaisen kannatta tuoda tai yritttää tuoda omat näkemykset esille niin että kaikki tajuaa.Eskollakin on sitä koulupojhaa sen verran että se onnistuu. Samalla kysyn Eskoltakin ja muilta.Miten tästä kannattaa jatkaa eteenpäin vai kannattaako jatkaa entisellä totulla tavalla ilman muutoksia.Onko hyvä näin ?

Harri.Sanaksenaho
Viestit: 405
Liittynyt: 07 Touko 2008, 10:19

Re: Karhukoira uuteen nousuun!

Viesti Kirjoittaja Harri.Sanaksenaho » 19 Tammi 2014, 13:55

Pentti Koskelo kirjoitti:Harri S.lle vielä. Minkälainen sinulla on näkemys,miten tääsä karhukoira asiassa kannattaisi edetä että saataisin karhokoira rotuna entistä paremmaksi.Olet pitkään touhunnut karhukoiran kanssa niin olisiko sulla mitään uutta tarjota?
Lyhkänen pikavastaus , kun hoppua pukka päälle! Mut tässä pieni "alkupotku" ja jatkossa ehki lisää vinkkejä , jos kirjoittelu pysyy Asiallisella tasolla
..?
1. MIKÄ on Rodun Hyvinvoinnin ja Kehityksen Kannalta Kaikkein Tärkeintä?
No, Tietysti Todistettavasti Hyvät / Toimivat + Periyttävät Nartut :idea:
Ensimmäiseksi siis , kantsis Kartoittaa Kaikki Todistettavasti Pelaavat Nartut (Tietokannoista Net nätisti löytyy).
Seuraavaksi näistä Hyvät periyttäjät seuloa esille ( Paljolti ovat samansukuisia, mitä olen tutkiskellut) ja Niille Tarjota mahdollisimman laajalla skaalalla Erisukuisia Uroksia Kumppaniksi pennuntekoon päällimäisenä tavoitteena kuitenkin em. Pidettävä mahdollisimman Hyvä Toimintavarmuus tuleviin pentuihin.

2.Niin ja Pentti Jalostusneuvojaksi tuomaan Pitkäaikaista Kokemusta ja näkemystä mukaan touhuun :thumbsup: :wink:

j.k. Tuolla eräällä toisella foorumilla Vitsailtiin, et SHHJ:stä ottaa konsultti Karhukoirien neuvontapuolelle (Henkilö joka nosti Jämtit nykyiseen 1 Suurriistarodun asemaan) , niin soli täysin Tsoukkia :D "Kolmikymppisten Kerhon" ei pijä aina ottaa kaikkea niin tiukkapipoisesti ja kirjaimellisesti :idea:

Vastaa Viestiin