Tappisarven järjestämisohje

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Sisukas
Viestit: 928
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 12:03
Paikkakunta: Multia

Re: Tappisarven järjestämisohje

Viesti Kirjoittaja Sisukas » 22 Kesä 2014, 19:15

kku kirjoitti:Eli ratkaiseeko nyt valinnoissa ikä eikä tuloksien taso? Pääseekö 15kkautinen koira nyt kisoihin ennemmin vaikka kahdella 70pist ykkösellä kuin 16kkautinen joka on takonut 90pist tuloksia täysillä erillä?
Jos välttämättä haluaa asian kärjistää, niin kyllä pääsee. Samoin voidaan kärjistää nykysäännöillä, tai millä tahansa ikärajalla, että 35 tai 29 kuukautinen koira pääsee ennemmin kisoihin 141 pisteen yhteistuloksella, kuin 10 kuukautinen 140 pisteen tuloksella. Kisaan, johon pitäisi valita varhaiskypsimmät koirat! Onko sekään oikein? Totuuden nimissä Pasin esimerkissä olevilla tuloksilla pääsee molemmilla seuraavat viisi vuotta aivan varmasti kisaan mukaan, joten valintakriteerin rajaa on turha vetää tuohon. Molemmat siis pääsevät varmasti kisaan ja kisassa todennäköisemmin paremmin sijoittuu 16 kuukautinen. Ja jalostukseen ei kasvattajan silti ole pakko käyttää kumpaakaan!

Kuten edellisessä esitän, mikä tahansa valintakriteeri onkaan, se voidaan kärjistämällä osoittaa huonoksi. Oleellista on osoittaa selvästi mitä haetaan. Tällä säännöllä haetaan vain ja ainoastaan varhaiskypsyyttä. Ei teknistä taitoa, ei täysiä eriä, ei hakua. Pelkästään varhaiskypsyyttä. Ja varhaiskypsyys määritelmänä tarkoittaa koiran mahdollisimman nuorta ikää, milloin sillä on riittävästi riistaviettiä ja ennen kaikkea luonnetta suorittaa sille tarkoitettua tehtävää. Sen takia valintakriteerinä on oltava ikä. Tarkoitetun tehtävän suorittamisen rajasta voidaan vääntää, mutta luontevimpana pidetään hirvenhaukkukokeen 70 pisteen rajaa. Pasin kaltaisilla koiramiehillä kaksi kuukautta treeniä tekee älyttömästi sopivassa iässä olevalle koiralle. Vastaavasti samanlainen koira hieman hätäisemmällä koiramiehellä jää kehityksessä jälkeen ja lopputulos tekee samantasoisille koirille eroa, joka ei johdu koiran perimästä. Vai miksiköhän arvokisoissa on monesti samat miehet eri koirilla? Näkyisikö siinä ennemmin taito hihnan yläpäässä?

Minusta tällä säännöllä varhaiskypsyys nostetaan sille kuuluvaan arvoon. Varhaiskypsyys heijastelee hyvin paljon koiran luonnetta yleisesti, karhunhaukkutaipumusta ja se on yksi vahvimmin periytyvistä käyttöominaisuuksista. Varhaiskypsyys periytyy vahvemmin kuin esim. täydet erät tai haku. Tappisarvi- kisa on alun alkaen tehty palvelemaan jalostusta, ei kilpailuhenkisiä koiraharrastajia. Viekää teknisesti taitavat, hyväksi harjoitetut nuoret koirat vaikka Hopiasarveen tai kehittäkää rotuyhdistykset vanhan valintasäännön pohjalle joku vastaava kisa, koiraurheilijoille. Rotujärjestön täytyisi minun mielestä kulkea aina rodun jalostus ja kehittäminen edellä. Mitä pienemmäksi saadaan ympäristön vaikutus riisuttua koiran testaamisesta, sitä varmempaa tietoa saamme periytyvistä ominaisuuksista jalostukselle.

Tällä valintasäännöllä halutaan myös kannustaa kokeisiin lähtöä nykyistä aikaisemmaksi. Nykytekniikalla ja nykyisten koirien tasolla alle vuotiasta koiraa kannattaa käyttää kokeissa jo alle vuotiaana, vaikka ihan täyteen erään ei yllettäisikään. Jos vain sen muutaman tunninkin haukkuisi, niin näytöt siitä olisi arvokasta. Nykykoirat ei niin vähällä mene rikki ja koira saadaan metsästäkin ehjällä gepsillä ajoissa pois, joten yhden tai kaksi treenipäivää voisi viettää myös tuomareiden kanssa. Tämä mahdollisimman nuorista koirista saatava tieto on sitä jalostukselle arvokkainta raakadataa. Nykyään aivan liian moni koira odotetaan siihen "varmasti täyden erän kuntoon" ennenkuin se viedään kokeisiin. Tämä pieni erotus ajassa tuo jo todella paljon ympäristön vaikutusta koiran kehitykseen ja huonontaa periytyvyyden tarkkuutta. Miksi ei pyrittäisi periytyvyyden suhteen mahdollisimman suureen tarkkuuteen?

Vaikka olen vakuuttunut tämän valintasäännön pätevyydestä, olen myös sitä mieltä, että parin vuoden koejakso on hyvä. Paluu vanhaan käy helposti, jos tässä ideassa löytyy käytännön elämässä jokin ylipääsemätön este tai tämä vain osoittautuu huonoksi. Toivottavasti tähän kuitenkin suhtaudutaan riittävän ennakkoluulottomasti ja annetaan valintasäännön itse näyttää, tuoko se mitään lisäarvoa vai viekö se asioita huonompaan suuntaan. Kehitys vaatii joskus uusia rohkeita ideoita ja tässä nyt on yksi tarjolla.
Johannes Lehtomäki

Sisukas
Viestit: 928
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 12:03
Paikkakunta: Multia

Re: Tappisarven järjestämisohje

Viesti Kirjoittaja Sisukas » 22 Kesä 2014, 19:41

kku kirjoitti:Seurannu kaikenmoisia urheiluKILPAILUJA niin sinne pääsee yleensä parhaat ei nuorimmat! Kuninkuus, Kuningatar ja Tappisarvi on niitä KILPAILUJA mitä seuraavat myös muut kuin karhukoiraväki eli rodun tärkeimpiä PR-tapahtumia, näillä säännöillä sinne ei tule pääsemään ne parhaat HIRVIKOIRAT vaan suurinosa osallistuvista koirista on niitä 1.5vuotiaita vielä keskeneräisiä koiria niin taidoiltaan kuin myös erien pituudessa. 30kkauden ikäraja on hyvä asia mutta muuten sinne pitäs päästä niiden koirien jotka ovat sen tuloksillaan ansainneet ja niin monta kertaa kuin ikä sen sallii. Nyt kun nämä tulevat pienet ikäluokat on tulossa niin toivois että ei vielä lisää huononneta tappisarvi-kisojen tulostasoo, ei tarvis hävetä karhukoiramiehenä kun vertaa tulostasoo harmaiden ja laikkojen juniorikisojen tasoon. Toivotaan hallitukselta hyviä päätöksiä tulevaan kokoukseen ja eikä poljeta karhukoiraa vielä syvemmälle näillä kiristyksillä mitä nyt on piisannu täs viimme vuosina muihin rotuihin nähden. Nämä on nyt vaan ihan henkilökohtaisia mielipiteitä enkä ketään ehdotuksen tekijöitä moiti mut tarkkana nyt pitää olla että musta saadaan rekisteröinnis nousuun. Nyt lähden pennun kans kalaan jos vaikka sillä joskus "tappisarveen" kans pääsis, hyvillä ykkösillä eikä nuoruuden voimmalla!
Minusta taas tuntuu, että monen muun rodun harrastajan hattu nousee varmasti päästä siinä vaiheessa kun Tappisarvessa kilpailevat koirat ovat edes suurimmalta osin alle 2- vuotiaita. Tuo on myös kisojen seuraajien valtavaa aliarviointia, jos luulee niiden vertaavan kahta eri vuodenaikaan ja eri olosuhteisiin käytävää kisaa, niinkuin Tappisarvi ja Juniorimestaruus- kisat ovat. Ja ainahan niissä on ollut erilaiset valintasäännötkin. Pr:n suhteen olisi parasta saada kovat karhukoirat osallistumaan samoihin kisoihin muiden rotujen kanssa. Siihen pitäisi panostaa, jos Pr:ää halutaan!

Meillä on onneksi vara valita hiihdetäänkö harmaajärjestön perässä joka asiassa, vai uskalletaanko kehittää jotain omaa ja ehkä parempaa. Pelataanko 0-0 imagon suhteen lyhyellä aikavälillä, vai tähdätäänkö oikeasti pidemmällä aikavälillä johonkin parempaan? Tehdäänkö asiat tismalleen apinoimalla ja surkutellaan, kun ei pienemmällä populaatiolla millään pystytä kilpailemaan isomman populaation kanssa? Juniorimestaruuskisoihin koirat seulotaan pikkuisen isommasta joukosta, kuin Tappisarveen. Meistähän tämä on kiinni, miten Tappisarvi- kisa suomennetaan niitä seuraaville. Mitä varten se on ja mihin sillä pyritään.

Itse ennemmin ajan pienempää ja halvempaa autoa, kuin istun isomman ja kalliimman kyydissä.
Johannes Lehtomäki

hannutii
Viestit: 599
Liittynyt: 08 Tammi 2007, 13:59
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Tappisarven järjestämisohje

Viesti Kirjoittaja hannutii » 22 Kesä 2014, 20:14

Sisukas kirjoitti:
kku kirjoitti:Seurannu kaikenmoisia urheiluKILPAILUJA niin sinne pääsee yleensä parhaat ei nuorimmat! Kuninkuus, Kuningatar ja Tappisarvi on niitä KILPAILUJA mitä seuraavat myös muut kuin karhukoiraväki eli rodun tärkeimpiä PR-tapahtumia, näillä säännöillä sinne ei tule pääsemään ne parhaat HIRVIKOIRAT vaan suurinosa osallistuvista koirista on niitä 1.5vuotiaita vielä keskeneräisiä koiria niin taidoiltaan kuin myös erien pituudessa. 30kkauden ikäraja on hyvä asia mutta muuten sinne pitäs päästä niiden koirien jotka ovat sen tuloksillaan ansainneet ja niin monta kertaa kuin ikä sen sallii. Nyt kun nämä tulevat pienet ikäluokat on tulossa niin toivois että ei vielä lisää huononneta tappisarvi-kisojen tulostasoo, ei tarvis hävetä karhukoiramiehenä kun vertaa tulostasoo harmaiden ja laikkojen juniorikisojen tasoon. Toivotaan hallitukselta hyviä päätöksiä tulevaan kokoukseen ja eikä poljeta karhukoiraa vielä syvemmälle näillä kiristyksillä mitä nyt on piisannu täs viimme vuosina muihin rotuihin nähden. Nämä on nyt vaan ihan henkilökohtaisia mielipiteitä enkä ketään ehdotuksen tekijöitä moiti mut tarkkana nyt pitää olla että musta saadaan rekisteröinnis nousuun. Nyt lähden pennun kans kalaan jos vaikka sillä joskus "tappisarveen" kans pääsis, hyvillä ykkösillä eikä nuoruuden voimmalla!
Minusta taas tuntuu, että monen muun rodun harrastajan hattu nousee varmasti päästä siinä vaiheessa kun Tappisarvessa kilpailevat koirat ovat edes suurimmalta osin alle 2- vuotiaita. Tuo on myös kisojen seuraajien valtavaa aliarviointia, jos luulee niiden vertaavan kahta eri vuodenaikaan ja eri olosuhteisiin käytävää kisaa, niinkuin Tappisarvi ja Juniorimestaruus- kisat ovat. Ja ainahan niissä on ollut erilaiset valintasäännötkin. Pr:n suhteen olisi parasta saada kovat karhukoirat osallistumaan samoihin kisoihin muiden rotujen kanssa. Siihen pitäisi panostaa, jos Pr:ää halutaan!

Meillä on onneksi vara valita hiihdetäänkö harmaajärjestön perässä joka asiassa, vai uskalletaanko kehittää jotain omaa ja ehkä parempaa. Pelataanko 0-0 imagon suhteen lyhyellä aikavälillä, vai tähdätäänkö oikeasti pidemmällä aikavälillä johonkin parempaan? Tehdäänkö asiat tismalleen apinoimalla ja surkutellaan, kun ei pienemmällä populaatiolla millään pystytä kilpailemaan isomman populaation kanssa? Juniorimestaruuskisoihin koirat seulotaan pikkuisen isommasta joukosta, kuin Tappisarveen. Meistähän tämä on kiinni, miten Tappisarvi- kisa suomennetaan niitä seuraaville. Mitä varten se on ja mihin sillä pyritään.

Itse ennemmin ajan pienempää ja halvempaa autoa, kuin istun isomman ja kalliimman kyydissä.
Johannes hoi!
pitäskö sinun lukasta uudestaan nuo meidän aiemmat kirjoitukset? Kuka tässä on shhj:n perään huutanut yhtään mitään? Ainakin itsellä on omanarvontunto ja suhteet muun rotuisiin koiriin täysin kunnossa. Arvostan niitä, seuraan mieluusti myös niiden kehitystä, mutta itse en sellaista aio hankkia. No, se on sivuseikka tähän keskusteluun. Kuitenkin, mitä ite tässä olen ilolla kommentteja lueskellut, ollaan arvosteltu oman rotujärjestön päätöstä tappisarven valintasäännöstä, ei shhj:n. Eikä näyttäisi kenelläkään olevan tarvetta sieltä valintasääntöä kopioida. Itse sinä sen shhj kortin taas vetäsit. No, se siitä, tässä penskojen kanssa kun keskusteluun osallistuu niin voi jäädä huomaamattakin jos joku on sieltä oppia hakemassa. Itse en ainakaan ole, varsinkaan tässä asiassa. Kyllä me omassa järjestössä saadaan aivan varmasti säännöt hierottua.
Sen verran vielä, edelleen olen sitä mieltä, että sääntö on muuten oikein hyvä, mutta kuten Simoa ja Pasia, myös minua ketuttaa suunnattomasti se, että kisaan päästään ikärajakikkailulla, eikä selkeillä koesäännöillä, joilla koirat on totuttu laittamaan järjestykseen. Ja tähän mielipiteeseen minulla on oikeus.
Ja kuten Simo sanoi, kunhan säännöt on lyöty lukkoon niin pulinat pois. Ne on kaikille samat ja Tappisarveen yritetään aina kun on koirassa napsuja!

Ps. Varhaiskypsyyttä ei ole se, missä iässä päräyttää pikkuykkösen vaan se, missä iässä on varma täyden erän koira, minun mielestä.
Hannu Tiirola
Kuva

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tappisarven järjestämisohje

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 22 Kesä 2014, 20:23

hannutii kirjoitti:
Sisukas kirjoitti:
kku kirjoitti:Seurannu kaikenmoisia urheiluKILPAILUJA niin sinne pääsee yleensä parhaat ei nuorimmat! Kuninkuus, Kuningatar ja Tappisarvi on niitä KILPAILUJA mitä seuraavat myös muut kuin karhukoiraväki eli rodun tärkeimpiä PR-tapahtumia, näillä säännöillä sinne ei tule pääsemään ne parhaat HIRVIKOIRAT vaan suurinosa osallistuvista koirista on niitä 1.5vuotiaita vielä keskeneräisiä koiria niin taidoiltaan kuin myös erien pituudessa. 30kkauden ikäraja on hyvä asia mutta muuten sinne pitäs päästä niiden koirien jotka ovat sen tuloksillaan ansainneet ja niin monta kertaa kuin ikä sen sallii. Nyt kun nämä tulevat pienet ikäluokat on tulossa niin toivois että ei vielä lisää huononneta tappisarvi-kisojen tulostasoo, ei tarvis hävetä karhukoiramiehenä kun vertaa tulostasoo harmaiden ja laikkojen juniorikisojen tasoon. Toivotaan hallitukselta hyviä päätöksiä tulevaan kokoukseen ja eikä poljeta karhukoiraa vielä syvemmälle näillä kiristyksillä mitä nyt on piisannu täs viimme vuosina muihin rotuihin nähden. Nämä on nyt vaan ihan henkilökohtaisia mielipiteitä enkä ketään ehdotuksen tekijöitä moiti mut tarkkana nyt pitää olla että musta saadaan rekisteröinnis nousuun. Nyt lähden pennun kans kalaan jos vaikka sillä joskus "tappisarveen" kans pääsis, hyvillä ykkösillä eikä nuoruuden voimmalla!
Minusta taas tuntuu, että monen muun rodun harrastajan hattu nousee varmasti päästä siinä vaiheessa kun Tappisarvessa kilpailevat koirat ovat edes suurimmalta osin alle 2- vuotiaita. Tuo on myös kisojen seuraajien valtavaa aliarviointia, jos luulee niiden vertaavan kahta eri vuodenaikaan ja eri olosuhteisiin käytävää kisaa, niinkuin Tappisarvi ja Juniorimestaruus- kisat ovat. Ja ainahan niissä on ollut erilaiset valintasäännötkin. Pr:n suhteen olisi parasta saada kovat karhukoirat osallistumaan samoihin kisoihin muiden rotujen kanssa. Siihen pitäisi panostaa, jos Pr:ää halutaan!

Meillä on onneksi vara valita hiihdetäänkö harmaajärjestön perässä joka asiassa, vai uskalletaanko kehittää jotain omaa ja ehkä parempaa. Pelataanko 0-0 imagon suhteen lyhyellä aikavälillä, vai tähdätäänkö oikeasti pidemmällä aikavälillä johonkin parempaan? Tehdäänkö asiat tismalleen apinoimalla ja surkutellaan, kun ei pienemmällä populaatiolla millään pystytä kilpailemaan isomman populaation kanssa? Juniorimestaruuskisoihin koirat seulotaan pikkuisen isommasta joukosta, kuin Tappisarveen. Meistähän tämä on kiinni, miten Tappisarvi- kisa suomennetaan niitä seuraaville. Mitä varten se on ja mihin sillä pyritään.

Itse ennemmin ajan pienempää ja halvempaa autoa, kuin istun isomman ja kalliimman kyydissä.
Johannes hoi!
pitäskö sinun lukasta uudestaan nuo meidän aiemmat kirjoitukset? Kuka tässä on shhj:n perään huutanut yhtään mitään? Ainakin itsellä on omanarvontunto ja suhteet muun rotuisiin koiriin täysin kunnossa. Arvostan niitä, seuraan mieluusti myös niiden kehitystä, mutta itse en sellaista aio hankkia. No, se on sivuseikka tähän keskusteluun. Kuitenkin, mitä ite tässä olen ilolla kommentteja lueskellut, ollaan arvosteltu oman rotujärjestön päätöstä tappisarven valintasäännöstä, ei shhj:n. Eikä näyttäisi kenelläkään olevan tarvetta sieltä valintasääntöä kopioida. Itse sinä sen shhj kortin taas vetäsit. No, se siitä, tässä penskojen kanssa kun keskusteluun osallistuu niin voi jäädä huomaamattakin jos joku on sieltä oppia hakemassa. Itse en ainakaan ole, varsinkaan tässä asiassa. Kyllä me omassa järjestössä saadaan aivan varmasti säännöt hierottua.
Sen verran vielä, edelleen olen sitä mieltä, että sääntö on muuten oikein hyvä, mutta kuten Simoa ja Pasia, myös minua ketuttaa suunnattomasti se, että kisaan päästään ikärajakikkailulla, eikä selkeillä koesäännöillä, joilla koirat on totuttu laittamaan järjestykseen. Ja tähän mielipiteeseen minulla on oikeus.
Ja kuten Simo sanoi, kunhan säännöt on lyöty lukkoon niin pulinat pois. Ne on kaikille samat ja Tappisarveen yritetään aina kun on koirassa napsuja!

Ps. Varhaiskypsyyttä ei ole se, missä iässä päräyttää pikkuykkösen vaan se, missä iässä on varma täyden erän koira, minun mielestä.
:thumbsup:
Simo Sova

hannutii
Viestit: 599
Liittynyt: 08 Tammi 2007, 13:59
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Tappisarven järjestämisohje

Viesti Kirjoittaja hannutii » 22 Kesä 2014, 21:22

Sisukas kirjoitti:Vaikka olen vakuuttunut tämän valintasäännön pätevyydestä, olen myös sitä mieltä, että parin vuoden koejakso on hyvä. Paluu vanhaan käy helposti, jos tässä ideassa löytyy käytännön elämässä jokin ylipääsemätön este tai tämä vain osoittautuu huonoksi. Toivottavasti tähän kuitenkin suhtaudutaan riittävän ennakkoluulottomasti ja annetaan valintasäännön itse näyttää, tuoko se mitään lisäarvoa vai viekö se asioita huonompaan suuntaan. Kehitys vaatii joskus uusia rohkeita ideoita ja tässä nyt on yksi tarjolla.
Tuo koeaika on hyvä, mutta tartteeko ihan vanhaankaan palata jos pientä muutosta haluaa kahden vuoden päästä. Kyllä tuo ikärajan lasku on tarpeen jos halutaan varhaiskypsät koirat esille!
Tätä jos vielä vähän jankataan, elä Johannes huoli, kyllä tuonne porukka yrittää entiseen malliin vaikka valintasääntö suurimman osan mielestä torso onkin! (näin olen päätellyt, mitä olen asiasta jutellut kentällä.)
Kuten sanoit, niin kaikki säännöt voidaan kärjistää epäoikeudenmukaiseksi. Tässä kuitenkin vaikuttaa asuinpaikka, isännän into ja koiran syntymäaika vielä huomattavasti enemmän kuin siinä, jos ikärajaa puotettaisiin ja koirat laitettaisiin jonoon koetulosten perusteella.
Tämä kannustaa aikaiseen kokeisiintuloon, mutta samalla se aiheuttaa turhaa kilpailua ja houkuttaa osan koiramiehistä viemään keskenkasvuisia pentuja hirville. Itse tein pahan mokan viime syksynä, kun vein alle puolivuotiaan kku:n alueelle missä tiesin mahdollisesti olevan hirviä. Tuloksena mieltä lämmittävät pikkuykkösen työskentelyt, minkä jälkeen kuljetettiin koiraa 2kk lääkärissä kun kipsiä piti vaihtaa kasvavan koiran takajalkaan. Kalliiksi tuli, mutta onneksi koira tuli kuntoon, ainakin fyysisesti. 20.8 sitten näkee miten polla kesti hirvenpotkun jota takajalka ei kestänyt.
Itse jos saisin olla "autokuski isossa autossa" niin päättäisin, että hirvikoiran saa tuoda kokeisiin vasta vuosikkaana. Sen jälkeenkin ehdittäisiin katsoa mikä koira on varhaiskypsä. Ei sen pentuna tavi haukkua, kunhan se alle kaksi vuotiaana pelaa enempiä virittelemättä! Jos tappisarven ikärja on 24 tai 30kk, niin taatusti kisakoirat on varhaiskypsiä, vaikka ne valittaisiin kaikille tasapuolisten, vuosien ajan käytettyjen koesääntöjen perusteella!

Ja loppuun, kuten Simokin totesi, vaikka tässä valintasääntöä arvostellaan, ei arvostella sitä laatineita miehiä. Uskon, että teette töitä vilpittömästi kk:n kehityksen eteen! Nyt vaan tällä kertaa katsellaan maailmaa erilaisesta avaimenreiästä!
Hannu Tiirola
Kuva

Sisukas
Viestit: 928
Liittynyt: 15 Helmi 2005, 12:03
Paikkakunta: Multia

Re: Tappisarven järjestämisohje

Viesti Kirjoittaja Sisukas » 22 Kesä 2014, 21:37

Ei ollut Hannulle kohdistettu tuo harmaajärjestön sääntöjen apinointi, eikä Pasillekaan. Kilpailevat ehdotukset, mitä meille tuli, olivat usein suoraa kopiointia Juniorimestaruus- kisojen valintasäännöistä. Tämä oli vastausta lähinnä niitä ehdottaneille.

"Ps. Varhaiskypsyyttä ei ole se, missä iässä päräyttää pikkuykkösen vaan se, missä iässä on varma täyden erän koira, minun mielestä."

Tuo edellinen ei muuta valintasäännön mittaria, eli IKÄÄ. Tuossakin haetaan sitä aikaisinta mahdollista ikää tiettyyn suoritukseen, mikä on varhaiskypsyyden määre! Eli se, mikä on toiminnan taso voidaan määrittää (esitetyssä säännössä see määritettiin Hirv1:en, vaikka päräyttäen), mutta varhaiskypsyydestä kilpailtaessa, valinnan pitäisi olla ikä. Siinä tämä kupletin juoni on ja sen kuuluukin poiketa totutusta!
Mitä kikkailuun tulee, niin sitä haluaville on aina mahdollisuus, mitattiin me pisteitä tai ikää. Se on nähty. Ja oikeutta kenenkään mielipiteeseen en halua rajoittaa.

Vastapuolen argumentit olen kuullut, oman mielipiteeni sanonut ja jopa koittanut perustella. Päättipä hallitus mitä hyvänsä, olen ylpeä esityksestä enkä jää perunakuoppaan mököttämään, vaikka esitys nurin menisi. Viitaten edellisessä ketjussa kirjoittamaani olen täsmälleen sitä mieltä, että mitään uutta ei kannata ajaa niin kiivaasti ja repivästi läpi, että kenttä edelleen hajoaa ja karhukoira kärsii. Hyväkin idea kääntyy rotua vastaan, jos arvovaltataistelut käydään rodun imagon kustannuksella. Ei siis tehdä tästä puolin eikä toisin kynnyskysymystä. Oli ensi syksynä säännöt mitkä hyvänsä, yritetään kaikki kisoihin ja kannustetaan kavereitakin yrittämään. Ilman tuota koko kisasta tehdään tyhjä.
Johannes Lehtomäki

kku
Viestit: 391
Liittynyt: 22 Maalis 2005, 14:37

Re: Tappisarven järjestämisohje

Viesti Kirjoittaja kku » 22 Kesä 2014, 21:44

Sisukas kirjoitti:
kku kirjoitti:Seurannu kaikenmoisia urheiluKILPAILUJA niin sinne pääsee yleensä parhaat ei nuorimmat! Kuninkuus, Kuningatar ja Tappisarvi on niitä KILPAILUJA mitä seuraavat myös muut kuin karhukoiraväki eli rodun tärkeimpiä PR-tapahtumia, näillä säännöillä sinne ei tule pääsemään ne parhaat HIRVIKOIRAT vaan suurinosa osallistuvista koirista on niitä 1.5vuotiaita vielä keskeneräisiä koiria niin taidoiltaan kuin myös erien pituudessa. 30kkauden ikäraja on hyvä asia mutta muuten sinne pitäs päästä niiden koirien jotka ovat sen tuloksillaan ansainneet ja niin monta kertaa kuin ikä sen sallii. Nyt kun nämä tulevat pienet ikäluokat on tulossa niin toivois että ei vielä lisää huononneta tappisarvi-kisojen tulostasoo, ei tarvis hävetä karhukoiramiehenä kun vertaa tulostasoo harmaiden ja laikkojen juniorikisojen tasoon. Toivotaan hallitukselta hyviä päätöksiä tulevaan kokoukseen ja eikä poljeta karhukoiraa vielä syvemmälle näillä kiristyksillä mitä nyt on piisannu täs viimme vuosina muihin rotuihin nähden. Nämä on nyt vaan ihan henkilökohtaisia mielipiteitä enkä ketään ehdotuksen tekijöitä moiti mut tarkkana nyt pitää olla että musta saadaan rekisteröinnis nousuun. Nyt lähden pennun kans kalaan jos vaikka sillä joskus "tappisarveen" kans pääsis, hyvillä ykkösillä eikä nuoruuden voimmalla!
Minusta taas tuntuu, että monen muun rodun harrastajan hattu nousee varmasti päästä siinä vaiheessa kun Tappisarvessa kilpailevat koirat ovat edes suurimmalta osin alle 2- vuotiaita. Tuo on myös kisojen seuraajien valtavaa aliarviointia, jos luulee niiden vertaavan kahta eri vuodenaikaan ja eri olosuhteisiin käytävää kisaa, niinkuin Tappisarvi ja Juniorimestaruus- kisat ovat. Ja ainahan niissä on ollut erilaiset valintasäännötkin. Pr:n suhteen olisi parasta saada kovat karhukoirat osallistumaan samoihin kisoihin muiden rotujen kanssa. Siihen pitäisi panostaa, jos Pr:ää halutaan!

Meillä on onneksi vara valita hiihdetäänkö harmaajärjestön perässä joka asiassa, vai uskalletaanko kehittää jotain omaa ja ehkä parempaa. Pelataanko 0-0 imagon suhteen lyhyellä aikavälillä, vai tähdätäänkö oikeasti pidemmällä aikavälillä johonkin parempaan? Tehdäänkö asiat tismalleen apinoimalla ja surkutellaan, kun ei pienemmällä populaatiolla millään pystytä kilpailemaan isomman populaation kanssa? Juniorimestaruuskisoihin koirat seulotaan pikkuisen isommasta joukosta, kuin Tappisarveen. Meistähän tämä on kiinni, miten Tappisarvi- kisa suomennetaan niitä seuraaville. Mitä varten se on ja mihin sillä pyritään.

Itse ennemmin ajan pienempää ja halvempaa autoa, kuin istun isomman ja kalliimman kyydissä.
Ei ne mestaruuskisat nyt niin eri aikaan ole, taitaa lohko ratkasta enemmän misä ne käydään! Jos arvostus tulee siitä onko koirat alle 2-vuotiaita vai muutaman kuukauden yli niin vetästään ikäraja 24kkauteen niin helppoa se arvostuksen saaminen on, itsellä tulee arvostus kyllä kun koira toimii tietyllä tasolla ja sitkeydellä riistalle jo nuorena. Niin kauvan kun kisoihin pääsee ja ne voitetaan paremmilla pisteillä ne on minulle kilpailuja, eli olet kyllä siinä oikeassa että näihin pääsyssä ei ole enään kilpailua vaan vasta itse tappisarves taas kilpaillaan paremmista pisteistä. Mitä näistä leukoja loksuttaan uudet säännöt tulee ja niillä mennään mut mielipide tuli sanottua.
Pasi Ahola

hannutii
Viestit: 599
Liittynyt: 08 Tammi 2007, 13:59
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Tappisarven järjestämisohje

Viesti Kirjoittaja hannutii » 22 Kesä 2014, 21:59

Sisukas kirjoitti:Vastapuolen argumentit olen kuullut, oman mielipiteeni sanonut ja jopa koittanut perustella. Päättipä hallitus mitä hyvänsä, olen ylpeä esityksestä enkä jää perunakuoppaan mököttämään, vaikka esitys nurin menisi. Viitaten edellisessä ketjussa kirjoittamaani olen täsmälleen sitä mieltä, että mitään uutta ei kannata ajaa niin kiivaasti ja repivästi läpi, että kenttä edelleen hajoaa ja karhukoira kärsii. Hyväkin idea kääntyy rotua vastaan, jos arvovaltataistelut käydään rodun imagon kustannuksella. Ei siis tehdä tästä puolin eikä toisin kynnyskysymystä. Oli ensi syksynä säännöt mitkä hyvänsä, yritetään kaikki kisoihin ja kannustetaan kavereitakin yrittämään. Ilman tuota koko kisasta tehdään tyhjä.
:thumbsup:
Tuohon vielä lisäisin, että yritetään olla tekemättä mistään asiasta arvovaltakysymystä. Kaikki me syödään leipää ja tuotetaan pskaa. Asiat asioina ja miehet miehinä!
kku kirjoitti:Ei ne mestaruuskisat nyt niin eri aikaan ole, taitaa lohko ratkasta enemmän misä ne käydään! Jos arvostus tulee siitä onko koirat alle 2-vuotiaita vai muutaman kuukauden yli niin vetästään ikäraja 24kkauteen niin helppoa se arvostuksen saaminen on, itsellä tulee arvostus kyllä kun koira toimii tietyllä tasolla ja sitkeydellä riistalle jo nuorena. Niin kauvan kun kisoihin pääsee ja ne voitetaan paremmilla pisteillä ne on minulle kilpailuja, eli olet kyllä siinä oikeassa että näihin pääsyssä ei ole enään kilpailua vaan vasta itse tappisarves taas kilpaillaan paremmista pisteistä. Mitä näistä leukoja loksuttaan uudet säännöt tulee ja niillä mennään mut mielipide tuli sanottua.
:thumbsup:
Hannu Tiirola
Kuva

korpiritari
Viestit: 929
Liittynyt: 19 Loka 2013, 13:17

Re: Tappisarven järjestämisohje

Viesti Kirjoittaja korpiritari » 23 Kesä 2014, 11:35

Hei, Esityksestä löytyy sellaisiakin positiivisia argumenntteja, tämähän voisi kannustaa syksy-pennutuksiin, jotka yleensä vähissä :wink: Yleensähän kevään "varhaiskypsät" eivät ole peliviivoilla samanavuonna. Äkkisältään ajateltuna, ehkä vähän kärsii nuo kevään varhaiskypsät esityksessä.
Rauno Juntunen

mustankoiranmies
Viestit: 201
Liittynyt: 08 Elo 2004, 14:26

Re: Tappisarven järjestämisohje

Viesti Kirjoittaja mustankoiranmies » 03 Heinä 2014, 18:27

Mikä oli hallituksen päätös?
Jorma Tahkola

hirvesteri
Viestit: 102
Liittynyt: 12 Marras 2009, 21:47

Re: Tappisarven järjestämisohje

Viesti Kirjoittaja hirvesteri » 07 Heinä 2014, 11:18

ootellaan ootellaan........ :roll:
Mika Rantamäki

hannutii
Viestit: 599
Liittynyt: 08 Tammi 2007, 13:59
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: Tappisarven järjestämisohje

Viesti Kirjoittaja hannutii » 30 Heinä 2014, 22:20

Ei ole mennyt ehotus läpi hallituksessa:
http://www.spj.fi/fi/jarjesto/toiminta/ ... kokoukset/
Vuoden päästä aikasintaan uudet säännöt. Ilmeisesti juuri tuohon ykkösenhaukkumisikään perustuvan valinnan halunneet pois.
Hannu Tiirola
Kuva

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: Tappisarven järjestämisohje

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 07 Elo 2014, 20:22

Toivottavasti säännöt pysyvät entisellään eikä joka vuosi vaihdella.
BlägBoi
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Tappisarven järjestämisohje

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 08 Elo 2014, 20:44

BlägBoi kirjoitti:Toivottavasti säännöt pysyvät entisellään eikä joka vuosi vaihdella.
BlägBoi
:thumbsup:
Simo Sova

leppajukka
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Elo 2008, 11:21

Re: Tappisarven järjestämisohje

Viesti Kirjoittaja leppajukka » 27 Marras 2014, 12:58

Ohessa tappisarvi-kilpailuista nuorimman ja vanhimman osallistujan ikä sekä osallistujien keski-ikä kilpailupäivänä vuosilta 1996-2014. Onko tuosta mitä tulkintoja tehtävissä. Pari lisäkaaviota on aiheeseen liittyen mielessä tehdä ja pitää julkaista ne kun joskus valmistuvat.
Kuva
Jukka Leppänen

Vastaa Viestiin