Millä konstilla karhukoira saadaan uuteen nousuun?

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
jubeta
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Marras 2008, 23:06
Paikkakunta: Laukaa

Re: Millä konstilla karhukoira saadaan uuteen nousuun?

Viesti Kirjoittaja jubeta » 15 Tammi 2017, 22:06

Ilmeisesti niin eri näköiset käsitykset Heinisen kanssa mikä on toimiva koira ja mikä terve, ettei kannata tingata. En minä vieläkään keksinyt mikä on terve lonkkaisen raja. Jollain sellainen pitäisi pystyä määrittämään. Omasta mielestäni tupla A ei välttämättä jalostuksellisesti ole edes terve lonkkainen, vaikkakin hyvin lähellä.
Indeksin olettaisin olevan lähempänä totuutta siinä asiassa, niin mikä olisi se indeksin raja?
Millä tavalla pitää kysyä, että saa suoran vastauksen? Mittareita ei pitäisi olla kuin kaksi.
Juuso Tahkola

sumu
Viestit: 722
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 21:43

Re: Millä konstilla karhukoira saadaan uuteen nousuun?

Viesti Kirjoittaja sumu » 15 Tammi 2017, 22:30

Lonkka indeksissä 100 pitäisi merkitä rodun keskitasoa eli pitäisi riittää jos lonkat on tärkein kriteeri joka valitsee jalostuksen päämääräksi. Itselle tulisi mieleen joitakin muitakin oleellisia asioita joita huomioida.
Sauli Ojatalo

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: Millä konstilla karhukoira saadaan uuteen nousuun?

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 15 Tammi 2017, 22:49

Tehkää te pojat ihan niinkuin itse haluatte, minä teen niinkuin ennenkin ja se riittää minulle.
Terveisin BlägBoi
PS. Olen huomannut uusissa pentueissa parempaa tulevaisuutta, johtuuko uusitusta jalostusneuvonnasta.
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

tikka55
Viestit: 150
Liittynyt: 30 Syys 2015, 18:35
Paikkakunta: Eno

Re: Millä konstilla karhukoira saadaan uuteen nousuun?

Viesti Kirjoittaja tikka55 » 15 Tammi 2017, 22:57

Niinpä myö POJAT tehhääkii!!!

Jalostusneuvojia en kuitenkaan lähtisi arvostelemaan.
Sen enempää entisiä kuin nykyisiä.

Noilla tiedoilla...
Kalevi Sallanne

jubeta
Viestit: 162
Liittynyt: 05 Marras 2008, 23:06
Paikkakunta: Laukaa

Re: Millä konstilla karhukoira saadaan uuteen nousuun?

Viesti Kirjoittaja jubeta » 15 Tammi 2017, 23:31

Kyllä minä Harri sen ymmärrän että voi jollekkin lonkat olla tärkeät. Jokaisella meillä on joku mikä on kriteerinä. Mutta eikö sitä millään voi kertoa mitä pidät terveen rajana? Esimerkki koiria kun laittaa, niin jokainen löytää siitä mitä haluaa löytää, niin selkeämpi olisi käyttää noita aakkos mittareita tai indeksiä, niin jokainen osaisi sitä lukea. Vai eikö se ole näin yksinkertaista?
Juuso Tahkola

eskoh
Viestit: 1598
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 21:09

Re: Millä konstilla karhukoira saadaan uuteen nousuun?

Viesti Kirjoittaja eskoh » 16 Tammi 2017, 00:23

BlägBoi kirjoitti:Tehkää te pojat ihan niinkuin itse haluatte, minä teen niinkuin ennenkin ja se riittää minulle.
Terveisin BlägBoi
PS. Olen huomannut uusissa pentueissa parempaa tulevaisuutta, johtuuko uusitusta jalostusneuvonnasta.
Hämmennetään vähän soppaa ja lisätaan pippuria jottei se happane.
Lonkista ja indekseistä puheen ollen kävin pika selauksen omista kokeiluista / muistiinpanoista pitemmältä aikaväliltä.
Otetaan esimerkiksi Kva. Kaira jonka inteksi 117-120. tein ahtaan suku siitoksen Kva. Ep- Jyskyn kanssa jonka indeksi 125 - 128 josta sain Ep -Kairnlikan
jolla indeksi 128 - 131.jpsta sain bb lonkkaisella vieraslinjaisella uroksella Ep - Netin indeksi putosi 117 - 118. Netin astutin edelleen C. lonkkaisella vierasinjaisella
josta sain AA. lonkkaisen Kva EP - Eemilin jonka indeksi nousi 120 -120. josta edelleen Kva. Lucas 123 - 123. + Kva.EP- Jenna 124 -125.+ Ep-Läiska 120 -120.+
Kva Ep Osko 121 -121 Kva- Ep RM Lynksi 124 -124. + Ep RM Ropi 120 -120.Lucaksesta edelleen Kva Ep- Hulivili 124 -125 josta edelleen kokeilu BläkBoin sukuihin
kuinka ollakkaan taas mentiin reilusti taaksepäin esim. EP Hiski 113 - 114.

Joten ei se ole pelkkää matematiikkaa eikä niin kuin joku luulee tietävänsä, vaan kokeilua ja taas kokeilua.
Se minkä olen todennut aika varmaksi ohjenuoraksi lonkkienkin osalta, että erittäin tärkeää on toisella vanhemmista olla huippu indeksi luku jos toisella on dd
lonkat, Nippa nappa indeksilukuun yltävää, huonolonkkaisia pitäisi varoa parittamtsta keskenän,
,
Esko Halme

eskoh
Viestit: 1598
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 21:09

Re: Millä konstilla karhukoira saadaan uuteen nousuun?

Viesti Kirjoittaja eskoh » 16 Tammi 2017, 00:28

Korjataan tuo painovirhe, jos toisella on DD.lonkat.
Esko Halme

Hirveekoira
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Syys 2007, 12:12
Paikkakunta: Muhos

Re: Millä konstilla karhukoira saadaan uuteen nousuun?

Viesti Kirjoittaja Hirveekoira » 16 Tammi 2017, 11:24

Ajatuksiani alkuperäiseen kysymykseen, miten saadaan karhukoira uuteen nousuun.

Edellisissä viesteissä tulee paljon hyviä neuvoja meille nuoremmille. Varmasti on syytä kiinnittää huomiota niin silmiin, lonkkiin, kuin väriinkin, mutta kuitenkin kokonaisuus on se mikä ratkaisee. Tietenkin rajat on näihin edellä mainittuihin seikkoihin asetettu ihan syystä.

Karhukoiran nousuun voidaan vaikuttaa vain järkevällä ja kokeilevalla jalostuksella eli "varman päälle" ja myös sitten sillä hieman kokeilevalla tyylillä, molempia tarvitaan. Eniten kuitenkin minun mielestäni vaikuttaa toimivat narttulinjat molemmin puolin ja siihen tulee kiinnittää huomiota, luonnollisesti urostenkin tulee olla toimivia. Itse olen käsittänyt jalostuksen olevan sitä, että kasvattaja tiedostaa oman koiransa heikkoudet ja pyrkii valinnoillaan kehittämään huonoja ja vahvistamaan omien kasvattiensa hyviä ominaisuuksia.

Lisäksi karhukoiran nousuun vaikuttaa erittäin paljon julkisuus ja se miltä meidän kaikkien tekeminen ulospäin näyttää. Ei auta karhukoiran nousuun jatkuva kinastelu ja toisien mollaaminen, vaan on katsottava peiliin ja mietittävä ennen kuin painaa sitä lähetä nappia. Koitetaan hyväksyä toistemme mielipiteet vaikka ne eivät olisikaan samanlaisia kuin omamme.
Antti Seppälä

BlägBoi
Viestit: 1258
Liittynyt: 10 Elo 2010, 14:54

Re: Millä konstilla karhukoira saadaan uuteen nousuun?

Viesti Kirjoittaja BlägBoi » 16 Tammi 2017, 11:59

Tilastot/indeksit esimerkki. Ep-koirat tarkastettu 11%, allekirjoittaneen koirat tarkastettu 50% - melkein kokonaisia sisarusparvia. Ja ainahan voi välttää BlägBoita ja sen jälkeläisten käyttöä, jos näkyvät rekisterikirjassa ja taustoissa. Näin minäkin teen, pyrin välttämään määrättyjä linjoja koirieni jatkumossa.
Terveisin BlägBoi
Harri Heininen
Suu käy ja ääni kuuluu, omin jaloin metsään mennään ja sieltä pois.

eskoh
Viestit: 1598
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 21:09

Re: Millä konstilla karhukoira saadaan uuteen nousuun?

Viesti Kirjoittaja eskoh » 16 Tammi 2017, 13:09

Sitä varten kai pevisa aikoinaan aikaan saatiin, ja sen mukaan on eletty elikkä jalostukseen käytetyt koiruuvet on tarkasteuu niikuin säännöissä edellytetään
eikai siinä prostnteilla ole merkitystä, kunniillä ei voi edes ostaakkaan mitään, mutta aina kannattaa jotain porista vaikka lämpimikseen?.

PS; Elikkä kaikki jalostukseen käyttämäni koirat olen pevisatarkastanut 100%:sesti niinkuin moni toinenkin, yllätys monellekkin taisi olla reilusti yli keskiarvön
nousevat indeksi luvut?. Lonkkien osalta.
Esko Halme

Itäraja
Viestit: 611
Liittynyt: 30 Heinä 2007, 12:16
Paikkakunta: Kainuu

Re: Millä konstilla karhukoira saadaan uuteen nousuun?

Viesti Kirjoittaja Itäraja » 16 Tammi 2017, 14:34

jubeta kirjoitti:Mitä noihin kasvattamisiin tulee, niin yhtään pentuetta en ole teettänyt. Muutaman vuoden kuitenkin aktiivisesti tätä hommaa seurannut ja nuori narttu tarhassakin ja eiköhän tuolla pentue teetetä kun haukkuu. Uusikin narttu pentu on tuloillaan, että eiköhän tässä jotain joskus yritetä tehdä.

Itse pitäisi tärkeänä ensinnäkin että se narttu haukkuu ja on hyvästä narttulinjasta lähtöisin. Silmät tietenkin terveet ja muutenkin yleisesti terve. Harrilta en ole koskaan saanut vastausta että mitkä on terveet lonkat, mutta jos koiralla lonkat on, niin kelpaa jalostukseen. Etsii sen uroksen vain enempi lonkka ehdolla, jos d lonkat on.

Uros valinta riippuu paljon siitä mitä pentueelta haluaa.
En sisarus parituksia näe järkevänä, vaikka niillä pelaaviakin saadaan. Riittävän eri sukuisia, ja jos mahdollista niin vähän oudompaa verta :thumbsup:
Uros pitää olla varhaiskypsä ja jos "koe koira" niin järkiään täyttä erää. Haku pitää olla hyvää, mutta järkevää. Jos taas reppumiehen koira, niin sellainen 10h haukkuja.
Kun uroksia olen seurannut niin yksi tärkeimmistä kriteereistä olen pitänyt löytöhaukkua. Kyky käsitellä hirveä. Jos löydöt aina karkaa on käsittely taidossa puutetta.
Narttulinja pitää uroksenkin takana olla kunnossa ja samasta pentueesta pitäisi nartunkin toimia. Se ei tuo pentue arvo niin merkkaa jos nartut eivät toimi. Yleensä ne urokset ruukkaa pelata, mutta jos joku tökkii, niin ne nartut.

Vaikeahan se täydellinen kumppani on löytää, mutta siihen pitää pyrkiä.

Olenko ajatuksissani aivan hakoteillä?
Useassa asiassa olen jubetankin kanssa samaa mieltä mutta lisäksi nostan edelleen erilaisia, rohkeitakin kokeiluja yhdistelmien teossa. Sehän on selvää, että hyvä ja toimiva narttulinja takana turvaa paljon. Mutta..taasko kaikki hiihtää sitä valmista latua mitä joku toinen on aukaissut. Eikö karhukoiran jalostuksen näkökulmasta pitäisi saada alulleen lisää kovia, uusia narttulinjoja joita sitten kaikki peesailijat voivat käyttää. Esimerkkinä otan 2004 mestarin Täplän. Ei siellä esillä oleva linja näytä kovinkaan kummoiselta, mutta hyvä veto on ollut tehdä moinen. Sieltä lähtee kva Minni ym., seuraavassa polvessa sellaisia pelikoiria kuten mm. Sutki. Ja ei senkään sukutaulu ole "kaikenkattava". Mutta tarvittavaa luonnetta ja pelaavuutta löytyy ja varmasti periyttää. Nämä vain hyvänä esimerkkinä mitä tulisi jatkossakin tehdä ja kokeilla. Niin, ja sitä riskiähän voi pienentää urosvalinnalla ja sen taustoilla. Mene ja tiedä mikä "jytky" sieltä tulee..
Kari Malinen

pentti koskelo
Viestit: 982
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 11:47

Re: Millä konstilla karhukoira saadaan uuteen nousuun?

Viesti Kirjoittaja pentti koskelo » 22 Tammi 2017, 21:03

Ei karhukoira vielä valmis ole.Tuo nousukiito loppui aika lyhyeen.Päättelin vain kun keskustelu loppui noin lyhyeen.Kunhan vain ei käynyt kun kerran kävi metsästysreissulla että tyhmimmän eväät syötiin ensin.

eskoh
Viestit: 1598
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 21:09

Re: Millä konstilla karhukoira saadaan uuteen nousuun?

Viesti Kirjoittaja eskoh » 22 Tammi 2017, 21:55

Tarkoitatko sitä reissua kun joku oli löytänyt isoja jättösarvia kannannaisen nipun ja tarjosi osaa kavereille kannettavaksi, mutta kun ei vapaaehtosia löytynyt
jatkettiin matkaa kunnes porukassa alkoi kuulua mutinaa että miten näyttää että leivät alkaa useammalta kesken reissun loppumaan, silloin sarvien kanssa välillä
tuskaillut esitti että kyllä hällä leipää on kun löytyisi sarvenkantajia, johon tyhmemmät yhteen ääneen että kyllä niitä voi kantaa kunhan leipää annat ??.

PS; niin poijat söivät omia leipiään huomaamatta mitään erikoista tapahtuneen.
Esko Halme

pentti koskelo
Viestit: 982
Liittynyt: 27 Helmi 2014, 11:47

Re: Millä konstilla karhukoira saadaan uuteen nousuun?

Viesti Kirjoittaja pentti koskelo » 22 Tammi 2017, 22:33

Kylläkait sitä on monenlaista kengänkuluttajaa. Eikö sillä jollakin hölmöläisellä ollut koira pyöräyttänyt 8 penikkaa. olleet kasvattajan mukaan niin hyväsukuisia että päättänyt jätää itselle. Ostajia olisi kyllä ollut mutta kun suumerkkiä oli katsonut niin kun tästä tulee niin se tulee tästäkin jne. Kaikki pennut jäi kotiin. Koirat kun oli parivuotiaita niin kavi niinkuin hölmöläisen tukkikuormanteossa. Kun se hevonen ei vedä tuota niin ei se vedä tuotakaan ja kohta kuorma oli tyhjä. Niin kävi koiramiehellekin. Tästä ei tule mitään niin ei siitä tule tuostakaan ja niin tarha pikkuhiljaa tyhjeni.

eskoh
Viestit: 1598
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 21:09

Re: Millä konstilla karhukoira saadaan uuteen nousuun?

Viesti Kirjoittaja eskoh » 22 Tammi 2017, 22:40

Hyvä varoitus kasvattajille, ei tuolla konstilla pitemmänpäälle kovin korkealle voida nousta?.
Esko Halme

Vastaa Viestiin