Huipputulos kahden viikon AVO-kokeen avulla

Tämän otsikon alla keskustellaan karjalankarhukoiriin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja1, Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7

kossu
Viestit: 23
Liittynyt: 05 Tammi 2006, 10:16

Re: Huipputulos kahden viikon AVO-kokeen avulla

Viesti Kirjoittaja kossu » 11 Tammi 2011, 09:07

Onhan yhden päivän kokeessa paljon puolia millä kovan tuloksen tekeminen helpottuu. Koiran ohjaaja tietää missä hirvet on ( seurattu pari päivää tiiviisti ). Tietää miten oma koira hakee joten haun voi suunnitella siten että sieltä on parhaat mahdollisuudet saada alkupään pisteet niin korkeaksi kuin mahdollista. Kokeen jatkokin on helpompi viedä mahdollisimman hyvin läpi, koska tietää miten hirvet karkottuu ja minne. Sitten vielä on koirallekkin tuttu maasto. Voit valita itse päivän milloin menet, jolloin metsässä ei ole häiriöitä niin paljon ja keliki on mahdollisesti loistava.

En nyt henkilökohtaisesti ymmärrä miksi tästä nyt alkaa vääntö että kovat pisteet pitkässä kokeessa on paperilla tehtyjä. Osa saattaakin olla, mutta en usko että kaikki. Kuitenkin näissä pitkissä kokeissa saadaan vaikutettua näihin muihin tekijöihin, eli juuri näihin häiriöttömyyteen, keliin ja mahdollisesti myös vastapeluriin. Näitten asioiden valossa itse ainakin näkisin että pitkässä kokeessa aktiivinen ja osaava omistaja voi tarjota koiralle mahdollisuuden tehdä kova tulos.

Karhu_koiraa tämä asia jostain syystä tympäsee onko sitten jonkun tutun koira saanut liian kovia pisteitä kokeista ja se tympii vai onko tullu tietoon sitten suoraan tälläinen paperitulos.

karhu_koira

Re: Huipputulos kahden viikon AVO-kokeen avulla

Viesti Kirjoittaja karhu_koira » 11 Tammi 2011, 09:52

Ei kai se nyt sen kummempin tympäse, eikä oo lähipiirissä tainnu lipsumisia tapahtua, että niistäkään katkera olisin. Suoraan sanottuna vaan naurattaa, kún tessut vetelee lähemmäs sataa pistettä noista kokeista, ja sen jälkeen niillä ei tunnu voi-kokeissa tekevän yhtään mitään. Ja tilastojen mukaan tuo on enempi melkein sääntö kuin poikkeus?

Iso osa pitkistä kokeista menee varmasti niin kuin pitääkin. Yritän hieman saada vain selkoa, että millaisissa määrin tuossa kokeessa pelataan enempi kuin on ehkä sopivaa. Vai onko sitä pelaamista edes, kuvittelenko vain? Se taippariksi muuttaminen olisi kaikkein järkevintä pitkän kokeen suhteen. Yhden päivän avo-koehan ei voi-kokeesta mitenkään edes eroa.

Minäkö se ainut muka sitten olen joka on kuullut ja näkee itekin papereista, että on siellä viety tuomareita tai ylituomaria kuin pässiä narussa :lol: Tuskin sitä kukaan kumminkaan kieltää voi, ettei noissa pitkissä kokeissa löysäillä joskus aivan liiaksi?

bete1
Viestit: 105
Liittynyt: 03 Marras 2009, 14:58

Re: Huipputulos kahden viikon AVO-kokeen avulla

Viesti Kirjoittaja bete1 » 11 Tammi 2011, 10:50

Juu'u mitähän tämäkin merkitsee...

Kovin on myös monen, koiran heikoin 1 on tullut 2-viikon Avo kokeessa ja käyntejäkin on useampia -> 26,5 % todennäköisyydellä sahapukki lähtikin alta, kesken kokeen ja se myös kirjattiin ylös.
** TA300/TM6km,HA201, ääntä ei kuulu, koira luhmuaa omiaan-silti pojoja ropisoo **
tommi.paakkola@gmail.com

kummisetä
Viestit: 266
Liittynyt: 17 Joulu 2006, 21:06

Re: Huipputulos kahden viikon AVO-kokeen avulla

Viesti Kirjoittaja kummisetä » 11 Tammi 2011, 19:37

karhu_koira kirjoitti:Minua siis askarruttaa tässä asiassa tuo pitkän kokeen helppous verrattuna yhden päivän kokeeseen. En varmaksi osaa sanoa, että miten asia sitten ihan oikeasti on, ja siksi kai täällä nyt yritetään selvittää tätä.

Minusta tunnostaa, että pitkässä kokeessa:
- on helpompi tehdä edes se yksi kova tulos koiralle
- on helpompi saada esim. mitään tekemättömälle nartulle ykkönen jalostusta ajatellen
- on helpompi saada nuorelle koiralle ykkönen varhaískypsyyden todistamiseksi

Nyt pitäisi siis selvittää tuo yhden päivän ja pitkän kokeen suhde. Pakko kai se sitten on uskoa, ettei kokeen pituudella ole merkitystä tulokseen jos esimerkiksi noita kovia ykkösiä tulee suhteessa saman verran.

Selvennykseksi vielä, että minua ei haittaisi siis tippaakaan pitkän kokeen olemassa olo, mikäli se olisi vain suhteessa vastaava kuin yhden päivän koe. Ei annettaisi armoa, eikä tutut tuomarit vaikuttaisi jne. Eikähän tuo oikeastaan haittaa vaikka se onkin nykyisellään, mutta yritän tässä vain omille epäilyksille saada vastausta. Pitäisi kai se tilastoista selvitä? Eihän muuten noilla kokeillakaan ole enää mitään virkaa jos niiden tulokset eivät osoita mitään? Mikäli tilastot osoittaa, että kokeen pituus ei vaikuta tulostasoon, niin sitten pitää muuttaa omakin käsitykseni asiasta.
Minun mielestä pitkällä kokeella ei ole mitään eroa yhden päivän kokeeseen,se mitä minä olen järjestänyt pitkiä kokeita,niissä on haukkunut olosuhteista riippuen noin puolet ykkösen ja pari kolme yli ysikymppisen, tänä vuona oli muistaakseni noin 20 koiraa eikä tullut yhtään ysikymppistä.omilla koirilla pitkän kokeen tulos ei ole ollut parhaasta päästä,aina ei ole tullut etes tulosta.tuomarien tuttuuvesta voin sanoa sen, että niin tuomarit kuin koiran ohjaajat tulevat tutuksi kun tarpeeksi kiertää kokeita, samat naamat siellä tahtoo olla.jos sinä haluat tuomita pitkän kokeen esim tuomarien takia,niin silloin pitää tuomita myös yhden päivän koe.meillä kun ei ole erikseen pitkään kokeeseen tuomareita,samat tuomarit ne on myös yhden päivän kokeessa.kun käyt riittävästi kokeita ja muutamat järjestät niin huomaat että tälläiset epäluulot jäävät pois.ps. kiitokset maastosta piirihaukkuihin oli todella hyvä maasto, muistaakseni koira joka oli siellä meni lohkoon.
Risto Karjalainen

karhu_koira

Re: Huipputulos kahden viikon AVO-kokeen avulla

Viesti Kirjoittaja karhu_koira » 11 Tammi 2011, 20:15

Oon valmis tosiaankin muuttamaan käsitykseni, mikäli selviää, että yhtä paljon niitä kovia tuloksia tulee suhteessa kummallakin kaavalla. Enkä siis ole muutenkaan tuomitsemassa koko pitkää koetta. Mikäli siellä on normaalit tuomarit, jotka eivät lepsuile, eivätkä turhia sovella sinä päivänä, niin hommahan pelaa tällöin täysin.

Ehkä tämä epäily onkin sitten ihan turhanpäiväistä, eikä vedätystä siellä tapahukaan. Turvallisin mielin tosin kyllä uskaltaisin tuon oman tessuni laittaa kahden viikon kokeeseen kummisedän tuomaroitavaksi. Varmasti olisi tiukka linja eikä turhia sovellettaisi. Ja niinhän sen pitää ollakin! Hyvä että maasto kelpasi :)

Jollakin on varmaankin tiedossa tuo pitkien ja lyhyitten kokeitten suhde? Jos on niin voisi laittaa tänne, ja varsinkin jos tuolta 2009 vuodelta löytyisi niin olisin kiitollinen :)

jamppe
Viestit: 176
Liittynyt: 19 Tammi 2009, 20:33

Re: Huipputulos kahden viikon AVO-kokeen avulla

Viesti Kirjoittaja jamppe » 11 Tammi 2011, 20:42

olen kyllä karhu-koiran kanssa sen verran samaa mieltä ,että mitä itse olen noissa kahdenviikon kokeissa ollut kun näen että ykkösen värkit on reilusti kasassa kysyn koran ohjaajalta etteikö se rupea riitään ylensä se kyllä aina käy. sillä on nähty koiran toimivuus ja voi siirtyä uusiin haasteisin.
Jarmo Helander

karhu_koira

Re: Huipputulos kahden viikon AVO-kokeen avulla

Viesti Kirjoittaja karhu_koira » 12 Tammi 2011, 19:58

Menin taas tilastoimaan joutessani ja törmäsin aika yllättävään havaintoon(mitä hukkapätkä jo tosin alusti). Avo1-tuloksia oli saatu yhdenpäivän kokeista vain 14kpl. En ruennut sen kummemmin laskeskelemaan minkä verran yrityksiä kaikkiaan oli ollut, mutta tuon verran oli tosiaan avo1-tuloksia saatu lyhyestä kokeesta.Kahden viikon kokeissa on saavutettu loput eli 169 avo1-tulosta 183:sta.

Tämän perusteella avo1-tuloksia saavutetaan kahden viikon kokeissa 92% avo1:sten kokonaismäärästä. Loput 8 prosenttia saavutetaan näin ollen yhden päivän kokeessa. 90 pisteen ja yli tuloksia saavutettiin kahden viikon kokeissa se 15 kpl. Tuo15 kappaletta on n.9% kaikista avo1:stä jotka on suoritettu kahden viikon kokeissa. Yhden päivän kokeissa vastaavia tuloksia saavutettiin 2 kappaletta, joka on taas n.14% yhden päivän kokeissa saavutetuista avo1-tuloksista.

Tämän perusteellahan se kova tulos tulisikin n.1,5-kertaa varmemmin yhden päivän kokeesta mitä pidemmästä versiosta. Tietysti pitää huomioida se, että kahden viikon kokeissa avo1-tuloksia saavutetaan 12-kertainen määrä yhden päivän kokeisiin verrattuna. Tuo taas taitaa kertoa vaan tuon pitkän kokeen suosiosta koiran ensimmäiseksi koevedoksi. Näin ollen tässä taitaa joutua syömään omat sanansa kun meni viisastelemaan :oops: Ainahan sitä voisi tosin selitellä noita tilastoja :) :wink:

Jeppe
Viestit: 152
Liittynyt: 21 Maalis 2007, 13:52

Re: Huipputulos kahden viikon AVO-kokeen avulla

Viesti Kirjoittaja Jeppe » 12 Tammi 2011, 20:56

Yksi syy myös siihen, että valtaosa avo-tuloksista tehdään pitkissä kokeissa on myös se, että näin toimimalla ei viedä "paikkaa" muilta koirilta normaaleissa yhden päivän kokeissa, joihin on yleensä muutenkin tuomarit paikoin kortilla.

On turhaa saivartelua vertailla "pipotiukalla" tuloksia, joiden perusteella ei kuitenkaan vielä ole koiran lopullinen kyky selvillä. Siitähän se ura vasta alkaa.

jamppe
Viestit: 176
Liittynyt: 19 Tammi 2009, 20:33

Re: Huipputulos kahden viikon AVO-kokeen avulla

Viesti Kirjoittaja jamppe » 14 Tammi 2011, 21:19

jeppe puhuu asiaassa. tätä mieltä minä olen justiin avoimesta kokeesta. se on testi koiran kyvyistä ne testataan lopullisesti vasta voi kokeista.jos nartun omistajat syyllistyvät tämmöseen niin ostjien kannataa seurata tuloksia
Jarmo Helander

Vastaa Viestiin