Avoin kirje SPJ:n puheenjohtajalle ja hallituksen jäsenille

SPJ:n yleiseen toimintaan liittyvät keskustelut käydään täällä !

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
peija04
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Heinä 2011, 14:48

Avoin kirje SPJ:n puheenjohtajalle ja hallituksen jäsenille

Viesti Kirjoittaja peija04 » 01 Kesä 2012, 14:41

AVOIN KIRJE SUOMEN PYSTYKORVAJÄRJESTÖ RY:N PUHEENJOHTAJALLE JA HALLITUKSEN JÄSENILLE

Kirjeen levitys; Puheenjohtajalle ja hallituksen jäsenille henkilökohtaisella sähköpostilla, Pystykorva lehti 3 / 2012, internetissä sivulla http://WWW.PYSTYKORVA.INFO osiossa Yleiset keskustelut

Vihanti, 31.5.2012

Arvoisat Suomen Pystykorvajärjestö Ry:n puheenjohtaja ja hallituksen jäsenet. Lähestyn teitä tällä avoimella kirjeellä ihmisenä, jolle pystykorvaharrastus on merkittävä osa jokapäiväistä elämää. Itse asiassa niin merkittävä ja niin paljon antava osa, että en haluasi kuvitella elämääni ilman sitä. Olen syvästi kiitollinen siitä, että asiat ovat aikojen kuluessa tälle tolalle ajautuneet. Kiitos kuuluu suurelle määrälle ihmisiä, joiden joukossa loistaa kirkkaimpana tähtenä oma vaimoni Eeva.

Minulle pystykorvaharrastus on kokonaisvaltaista harrastamista yhdessä koirien kanssa. Se alkaa syntymästä ja päättyy kuolemaan, jokaisen koiran kohdalla samalla tavalla, mutta aina kuitenkin niin eri tavalla. Se sisältää koko yhteisen elämän kirjon, kaikkine huolineen ja murheineen. Kaiken, mitä ikinä vaan voi luontokappaleen ja ihmisen välille tulla. Se sisältää samoja ongelmia kuin elämä ihmistenkin kesken. On kuitenkin asioita, joista ihmisten kesken kehkeytyy väistämättä ongelmia, mutta koiran ja ihmisen välille ei. Koira ei pilaa hyviä asioita ajattelemalla. Kannattaa tarkkailla ja miettiä koiran käyttäytymistä ja luontaista toimintaa ainakin sellaisissa asioissa kuin uskollisuus, luotettavuus, vilpittömyys ja pyyteettömyys.

Minulle pystykorvaharrastus on kokonaisvaltaista harrastamista yhdessä muiden kanssa, sillä kukaan ei ole yksin mitään. Haluan kuulua samanhenkisten joukkoon, jossa voin kokea yhteistä onnistumisen riemua ja, jossa voin vaikeuksien kohdatessa jakaa murheeni ja saada tukea. Haluan kuulua joukkoon, joka vilpittömästi ja ajatus kirkkaana, vastuuta koiriemme tulevaisuudesta kantaen, vie yhteistä harrastustamme eteenpäin.

Pystykorvaharrastukseni ei ole itsestään selvä asia. Siihen kohdistuu uhkia, jotka voivat pilata sen, tai pahimmassa tapauksessa lopettaa kokonaan. Tiettyihin uhkiin voin varautua, ja torjua niitä itsekin, mutta todellisten, suurten ja vakavien uhkien torjumiseen tarvitaan meitä kaikkia. Meitä kaikkia tarvitaan etenkin silloin, kun harrastajayhteisömme yhtenäisyys ja yhteenkuuluvuus on uhattuna, koska silloin on myös yksittäisen jäsenen, minunkin, pystykorvaharrastus vakavasti uhattuna. Minun, ja suuren joukon ihmisiä mielestä, meitä kaikkia tarvitaan juuri nyt.

Pystykorvaharrastukseni on, kaikessa laajuudessaankin, vain harrastus. Sillä on kuitenkin elämääni suuri ja suora vaikutus. Siitä saa, silloin kun homma toimii, uskomattoman määrän voimaa ja jaksamista. Vastaavasti harrastajayhteisön taholta koettu vääryys, tai epäoikeudenmukainen kohtelu saa elämän tuntumaan tosi kurjalta. Paha olo purkautuu joskus pahoina sanoina toisia ihmisiä kohtaan, ja tästä on useimmiten seurauksena vain lisää pahaa oloa. Tällaista ei saisi tapahtua, sillä harrastuksen tarkoitus on tuottaa hyvää niin itselle, kuin koko harrastajayhteisöllekin.

Pystykorvaharrastukseni perustuu luottamukseen, arvostukseen ja yhteistyöhön. Luottamukseen, että toisia kunnioitetaan, toimitaan yhteisesti sovittujen sääntöjen mukaan ja tehdään asiat niin kuin ne on yhdessä päätetty tehtäväksi. Arvostukseen, sillä omankin tekemisen arvo ja arvostus syntyy vasta sitten, kun pystyy ja osaa antaa arvon toisten tekemisille. Yhteistyöhön, sillä kaikki me jossain vaiheessa tarvitsemme toisten apua, ja siksi, koska jokainen joka apua saa, sitä joskus tajuu myös antaa.

Hyvät Suomen Pystykorvajärjestö Ry:n puheenjohtaja ja hallituksen jäsenet. Pyydän, että te kaikki mietitte omaa pystykorvaharrastustanne ja, sitä millaisessa osassa se elämässänne on. Toivon, että tekin koette tärkeäksi harrastajayhteisömme yhtenäisyyden ja yhteenkuuluvuuden. Olen varma, että tekin kaikki haluatte pystykorvaharrastuksemme säilyvän ja jatkuvan entistäkin parempana ja, että olette valmiit päätöksiä tehdessänne sen myös osoittamaan.

Olkaamme koiria koskevissa asioissa vilpittömästi koirien asialla.



Olli Silvennoinen
Olli Silvennoinen

Vastaa Viestiin