Pyssyn huolto

SPJ:n yleiseen toimintaan liittyvät keskustelut käydään täällä !

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Nelonen
Viestit: 56
Liittynyt: 23 Loka 2006, 11:06
Paikkakunta: Oulu

Pyssyn huolto

Viesti Kirjoittaja Nelonen » 28 Touko 2010, 10:13

Harmaitten sivulla näytti avatun samainen aihe ja ainakin itsellä tuli pari asiaa mieleen. Nykyään on hirvikaliibereissa yleistyneet kuparivaippaluodit, oletteko huomanneet, että olisi piippuun jäänyt aikaisempaa enempi tavaraa? Näyttää ruosteelta, mutta on ilmeisestikkin kuparia?

Entäs öljyn käyttö? Itse en käytä ainakaan lukossa aseöljyä vaan WR40 (vastaa CRC:tä). Pelaa öljyä paremmin pakkasella. Hirvi- ja karhumetillä kylläkin vältän WR 40 ja öljyn käyttöä, kun hajut on niissä aika voimakkaat.
Ken latuja kulkee, on latujen vanki. Vapautta vain on umpihanki.
Jussibee

pitkätukka
Viestit: 139
Liittynyt: 24 Helmi 2005, 20:19

Re: Pyssyn huolto

Viesti Kirjoittaja pitkätukka » 28 Touko 2010, 10:47

siis kalusto pittää olla jatkuvasa "taistelu" valmiuvesa.
Piiput voi kuparoitua eritoten ns.savupiiput kun taas laatupiiput ei ole niin herkkiä.on olemesa keinoja välttää ja vähentää nuita ongelmia tietoa saa vaikka kasa ammunnan harrastajilta,piipun ja lukon öljyämistä en harrasta.käytän autovahaa piipun, lukkorunkon ja lukkopultin pinnan suojaamiseen kosteudelta.rosterihan olisi huolettoman valinta,lienee turha vaihtaa asetta pelkän säänkestävyyden takia...
Laukasukoneistoaki kannattaa tutkia,ja kovin paskottunut pestä esim.lamppuöljyllö jonka jälkeen hiukan synt. Öljyä.
Teemu Hirvaskari

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pyssyn huolto

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 28 Touko 2010, 18:29

Hyvä huomio Pitkätukka, toi laukaisu koneisto.
Kolme kertaa mun mettästyshistorian aikana 36v on pössykän koneisto teheny tenän. Ei mulla mutta kavereilla. Joka kerta on ollut kyseessä sako 308.
Pössykät on ikäluokaltaa 60 luvulta. Omistajat ei ole hokanneet putsata laukaisu koneistoa. Kaikki kerrat on sattuneet samalla alueella valtion mailla, ja aina hirven pyynnissä.

Vastaa Viestiin