Uusi puheenjohtaja

SPJ:n yleiseen toimintaan liittyvät keskustelut käydään täällä !

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
herohusty
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Helmi 2013, 13:57

Re: Uusi puheenjohtaja

Viesti Kirjoittaja herohusty » 12 Maalis 2016, 10:32

Kirjoitin kysymykseni puheenjohtajaehdokkaille huonosti ja sain sen mukaiset vastaukset. Tässä mitä tarkoitin. Ei tarvitse vastata...
1.Kun JÄRJESTÖN sääntöjä seuraavan kerran rukataan onko kenties perustettavassa sääntömuutosta valmistelevassa toimikunnassa myös pohjisten edustaja?
Nyt ei ollut. Tällä tarkoitan, että kun Sirviön hallitus asetti 2013 sääntötoimikunnan valmistelemaan nyt toiseen käsittelyyn tulevia JÄRJESTÖN sääntöjä, toimikuntaan ei valittu pohjisedustajaa...Mielestäni tämä oli etikettivirhe, jonka ei toivoisi toistuvan. Kysymys ei siis koskenut LINT-sääntötoimikuntaa, jossa meillä on YKSI edustaja.
3.Kun sääntöjä 2015? seraavan kerran uusitaan, voisi samalla siirtyä yhden puheenjohtajan ja kahden varapuheenjohtajan systeemiin.
Peijalle,
Onhan tässä luonnollisesti valtapoliittisia vivahteita. Kun rotu kasvaa, se pitää näkyä myös esim. hallituspaikoissa. Tähänhän te jo vastasittekin...
Tähän voidaan palata sitten 2020-luvulla? Tai kun sääntöjä seuraavan kerran uusitaan.
hannu
Hannu Hämäläinen

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Uusi puheenjohtaja

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 12 Maalis 2016, 12:58

Hyviä kysymyksiä tuntuu jäsenistöltä tulevan ja vastaukset kertovat ehdokkaan toiminnasta ja ajatuksista.

Järjestön puheenjohtajan tulisi olla kokenut ja ansioitunut järjestötoimija. Hyvä kuuntelija ja ratkaisujen kokoaja. Ei tulisieluinen yhdenasian aktivisti vaan järkevästi realiteetit huomioon ottava, kehittävä, historian tunteva ja siitä oppiva toimija. Edellä olemme saaneet lukea missä kaikissa koiraharrastuksen toimissa olette olleet mukana. Mutta mukana olo voi olla passiivista joojoo meininkiä tai jopa jarruna olemista.
Nyt kiinnostaisikin, mitä olet saavuttanut järjestötoiminnassa? Missä kehittämistoimissa olet ollut aktiivinen joilla on viety eteenpäin koiraharrastusta ja yhdistystoimintaa niin paikallisyhdistysten kuin suomen pystykorvajärjestön puitteissa? Kysymyksellä en tarkoita puheenjohtajuuksia tai jäsenyyksiä vaan konkreettisia toimia mistä voit sanoa, että tässä olen ollut mukana!

Kiitoksia etukäteen vastauksista.
Simo Sova

peija04
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Heinä 2011, 14:48

Re: Uusi puheenjohtaja

Viesti Kirjoittaja peija04 » 12 Maalis 2016, 20:54

Vastauksia Simon kysymyksiin:

Mitä olet saavuttanut järjestötoiminnassa?

Järjestötoimintaan liittyvien saavutusten esille tuonti ja luettelointi on omalla kohdallani hankalaa, oikeammin vastenmielistä, koska en ole koskaan asettanut toiminnalleni järjestöyhteisöissä mitään henkilökohtaisia tiettyyn päämäärään tähtääviä tavoitteita. Minulle on riittänyt kun olen tullut hyväksytyksi joukkoon sen täysivaltaisena jäsenenä. Toki täytyy myöntää, että omalla osaamisella ja asenteella kulloiseenkin tehtävään on ollut vaikutusta niin hyväksytyksi tulemiseen kuin myös asemaan kussakin yhteisössä.
Jos on pakko joku saavutus mainita, niin mainitsen ja oikeastaan jopa mielellänikin sen, että olen vapaaehtoistyötä kelloon katsomatta tekemällä saanut itselleni monin verroin enemmän hyvää mieltä ja onnistumisen tunteita, kuin että olisin vapaaehtoistyöstä vain saajana nauttimassa ollut.
Ja kun saavutuksilla kehumaan alettiin, niin sanonpa vielä sen, että olen järjestötoiminnassa mukana ollessani aivan varmasti kehittynyt ihmisenä enemmän, kuin jos en olisi koskaan mukaan lähtenyt.

Missä kehittämistoimissa olet ollut aktiivinen joilla on viety eteenpäin koiraharrastusta ja yhdistystoimintaa niin paikallisyhdistysten kuin suomen pystykorvajärjestön puitteissa?

Olen ollut erittäin aktiivinen kehittämistoimissa, joiden tarkoituksena on ollut, ja on edelleen harrastustoimintaamme kokonaisuutena liittyvä toimintakulttuurin muuttaminen, niin että kaikkinainen, niin järjestön hallintoon kuin koiranpitoonkin liittyvä toiminta olisi avointa ja rehellistä, ja tähtäisi aidosti yhteiseen tekemiseen niin jäsenistön kuin koirienkin parhaaksi.
Tämän olen tehnyt siitä syystä, että en voi uskoa koiraharrastuksen parempaan tulevaisuuteen ilman ehdotonta avoimuutta, niin koirien terveystietoihin, kuin muihinkin rotujen tulevaisuuteen liittyvissä asioissa. Tässä ei aina niin palkitsevassa toiminnassa koen saavuttaneeni joitain tuloksiakin.

Olen ollut aktiivinen suunniteltaessa, aloitettaessa ja kehitettäessä Suomenpystykorvan kasvattajapäivät-, nyttemmin Suomenpystykorvapäivät-tapahtumaa. Olen todella tyytyväinen, että tapahtuma koettiin laajalti tarpeelliseksi ja otettiin hyvin vastaan, ja että järjestö on spk-jaoston johdolla nyt ottanut tapahtuman järjestelyt siipiensä alle. Tapahtuma tulee aivan varmasti edelleen kehittymään, ja sille kehitykselle onkin olemassa oikein toimittuna lähes rajattomat mahdollisuudet.

Aktiivisimmallani olen kuitenkin ollut, ja myöskin onnistumisen tunteita eniten kokenut toimissani kasvattien omistajien ja harrastajakavereiden parissa. Mikään ei palkitse niin kuin iloinen ääni puhelimen toisessa päässä, joka suorastaan pursuaa onnistumisen riemua ja hyvää mieltä koiransa kanssa yhdessä koetusta ikimuistoisesta tilanteesta. Isokin mies saa kuulostamaan itsensä pikkulapselta vilpittömine kertomuksineen ja selityksineen.
Ja kasvattien omistajien toisiinsa tutustuttaminen. On kerrassaan mieluista seurata, kun kaverit pitävät yhteyttä toisiinsa, vierailevat toistensa luona ja käyvät syksystä toiseen yhdessä metillä. Ja tahtovat vielä minutkin mukaansa.
Ja kun he penikoittavat narttujaan tai kun heidän uroksillaan käy narttuja, ja niille tulee pentuja.
Ja kaikessa toiminnassa on mukana avoimuus ja rehellisyys.
Silloin tuntuu uskomattoman hyvälle, kun olen tässä kaikessa ollut mukana, ja jopa alulle panijana.
Olli Silvennoinen

Karisa
Viestit: 7
Liittynyt: 17 Syys 2006, 16:36

Re: Uusi puheenjohtaja

Viesti Kirjoittaja Karisa » 13 Maalis 2016, 08:58

Vajaa viikko on vielä aikaa talvipäiville, jossa varmuudella äänestetään mm. uudesta puheenjohtajasta. Ehdokaat ovat hyvin tasaväkisiä, eikä ainakaan minulla ole vielä selvää suosikkia.
Minulle on tällä hetkellä yksi tärkeä asia uudet linnunhaukkukoesäännöt, jossa otettiin vuoden aikalisä. Kiire sen asian kanssa ei ole, nykysäännöillä pärjatään vuosi eteenpäin vallan mainiosti. Eniten keskustelua sääntöuudistuksen aikana on aiheuttanut tutkan/paikantimen käyttö kokeissa.
Kysymys ehdokkaille; Mikä on teidän kantanne tutkan käyttöön linnunhaukkukokeissa, perustelkaa myös kantanne ?
Kari Sarajarvi

arvo hurskainen
Viestit: 4
Liittynyt: 04 Joulu 2006, 16:50

Re: Uusi puheenjohtaja

Viesti Kirjoittaja arvo hurskainen » 13 Maalis 2016, 12:02

Olli kirjoitti kasvattajapäivistä.
Jalostuspäivät Kuopiossa on ehdottomasti tärkein kasvattaja tapahtuma. Ohjelmiston taso Kuopiossa on ollut vaihteleva. SPJ:n tulee kaikin tavoin vaikuttaa tason korkeana pysymisen puolesta ja kehittämiseksi. Seuraavana pohjikset alkoivat järjestää rotukohtaista tapahtumapäivää. Ymmärtääkseni se on ollut leppoisaa yhdessä oloa, ainakin alkuaikoina. Vuonna 2010 monet pystykorvan kasvattajat esittivät pystykorva jaostolle huolensa rekisterimäärien jyrkästä alamäestä ja toivoivat lohkoittain tapahtuvaa kasvattajien keskustelutilaisuutta. Tarkoitus oli saada maan hiljaisilta kokemusta ja tietoa talteen ja kartoittaa, mikä on, ettei pentuja synny tarvitsijoille. Jaosto kutsui Mikkeliin ansioituneita kasvattajia, jotka eivät toimi järjestön toimihenkilöinä. Tilaisuus oli erittäin avoin ja antoisa. Osallistujat olivat hyvin motivoituneita kertomaan kasvatustoiminnastaan, sen onnistumisista, epäonnistumisista ja kehittämistarpeista, järjestön suuntaa. Vuoden 2010 elokuun pystykorvassa on tietoa tapahtumasta. Tapahtumasta tehtiin lehtimiehen toimesta muistio, jonka julkaisen myöhemmin tällä palstalla. Nyt olen matkoilla ja muistitikku on kotona. Silloinen SPJ:n hallitus ei suhtautunut tähän tilaisuuteen positiivisesti. Elettiin geenitutkimuksen huumassa. Karhukoirajaosto aloitti omat kasvattajatapaamiset, SPJ:n hallituksen myötävaikutuksella, jopa painostaen. Viidentenä, ei suinkaan ensimmäisenä, Olli kutsui kokoon omat lettukestit. Tapahtuma taisi olla isosyötteellä. Osa harrastajista osasi paikalle ja lienee siellä ollut hauskaakin. 2015 Lappeenrannassa paikallinen pystykorvakerho järjesti luentotilaisuuden, jossa oli parhaat luennoitsijat ja tilaisuus videoitiin kaikkien katsottaviksi. Kyllä näitä tapahtumia on syytä järjestää ja saada niihin tasokkaita asiantuntijoita. Pienemmän porukan ideointipalaverit ovat myös paikallaan. Hyviä lettukestejä kaikille.
Arvo Hurskainen

Timo Kettunen
Viestit: 324
Liittynyt: 07 Tammi 2012, 14:48

Re: Uusi puheenjohtaja

Viesti Kirjoittaja Timo Kettunen » 13 Maalis 2016, 13:21

Nyt edellinen kirjoittaja aloitti tuossa ironisoida, vähätellä ja käyttää valikoivaa muistiaan kirjoittaessaan kasvattajapäivistä ja "lettukesteistä" . Ei anneta tällaiselle enempää huomiota!

IsoP
Viestit: 42
Liittynyt: 19 Loka 2011, 12:04

Re: Uusi puheenjohtaja

Viesti Kirjoittaja IsoP » 13 Maalis 2016, 14:27

Vastaus Simon kysymyksiin.
Mitä olet saavuttanut järjestötoiminnassa?
Olen toimiessani eri organisaatioissa saanut työskennellä innostuneiden, taitavien ja rodun kehittämisestä kiinnostuneiden henkilöiden kanssa. Opin luottamaan, antamaan vastuuta ja jopa kiittämään hyvin suoritetusta tehtävästä. Kukaan ei onnistu yksin, urheilutermiä käyttäen tämä on joukkuepeliä.
Ikääntyessäni olen oppinut kuuntelemaan erilaisia näkemyksiä ja niitä yhdistelemällä saavuttamaan tekemilleni päätösehdotuksille tukea.
Lisäksi olen saanut paljon ystäviä, nykyisistä sekä jo lopettaneista toimihenkilöistä, kilpailuissa tutuiksi tulleista koiranohjaajista, veljesjärjestöjen edustajista sekä yhteistyökumppaneista.
Jos tarkoitit saavuttamisella tuloksellisuutta, niin siihen olen väärä henkilö vastaamaan. Tuloksellisuuden arvioivat järjestön jäsenet valitessaan tulevaa puheenjohtajaansa.

Missä kehittämistoimissa olet ollut mukana?
Paikallistasolla:
sovittelijana yhdistystä ravistelleen oikeudenkäynnin jälkeen henkilösuhteiden palauttamisessa
muiden paikallisyhdistysten luottamuksen ja yhteistyön ennalleen saatamisessa.
Spj:n rotujen näkyvyyden ja ominaisuuksien esille tuomisessa toimiessani usean vuoden ajan Pohjois-Suomen erämessujen spj:n järjestelytoimikunnan vastaavana.
ottelutoimikunnan puheenjohtajana 2009 Hirvenhaukut-ottelussa, jonka järjestämisestä vastasi Pohjan Karhukoirayhdistys yhdessä Oulun Seudun. Hirvikoirayhdistyksen kanssa.
järjestön alueellisiin ja rotukohtaisiin esityksiin kennelpiirissä.

Pystykorvajärjestössä:
karhukoirajaoston jäsenä usean vuoden ajan tuomalla esille alueellista näkemystä sekä viemällä tehtyjä esityksiä jaoston käsittelyyn.
tehdyistä päätöksistä tiedottaminen paikallisyhdistyksille heidän kokouksissaan.
antamalla puheenjohtajana vastuuta jaoston toimikuntien vetäjille valvoen heidän tekemisiään niin tuloksellisesti kuin taloudellisestikkin.
olemalla aktiivisesti mukana kehittelemässä rodun markkinointi mm. messuilla, karhukoirapäivillä ja niiden yhteydessä jästetyssä jalostustarkastuksessa.
pyrkinyt löytämään uusia ehteistyökummappaneita ja näiden panostuksella avustamaan arvo-otteluiden järjestäjiä kasvavien järjestelykulujen helpottamiseksi.
tekemällä esityksiä koviltakin tuntuvista henkilövaihdoksia jaostossa toimimattomuuden poistamiseksi.
ylläpitämään ja edistämään hyviä suhteita muihin rotujärjestöihin.
pyrkinyt tekemään tehtäväni hallituksen antamien ohjeiden mukaisesti ja noudattunut jaostolle laadittua budjettia.


Tuohon Karin kysymykseen:
ensinnäkin olen hirvipuolelta tuleva ehdokas, jossa tutkankäyttö on ollut sallittua jo pidenmän aikaa. Sen sallimisesta käytiin aikanaan kovaakin keskustelua, mutta näin jälkikäteen voitaneen todeta sen käytöstä saatavan hyödyn olevan suurempi kuin mahdolliset haittavaikutukset.
tästä tekee Lint-sääntöntoimikunta esityksensä aikanaan hallitukselle. Mielestäni esityksen pitäisi olla uuden sääntöesityksen sisällä ja käsiteltäsiin samassa yhteydessä.
kysyttäessä mielipidettäni kannatan tutkan käytön hyväksymistä.
Pentti Isoviita

PERTTIS
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Huhti 2008, 17:57

Re: Uusi puheenjohtaja

Viesti Kirjoittaja PERTTIS » 13 Maalis 2016, 17:48

Aluksi pahoittelen vastauksieni viivettä.

Mielipiteeni keskustelufoorumista

Kuten aikaisemmin totesin, on keskustelufoorumilla oma paikkansa ajatusten vaihtoon ja mielipiteen ilmaisuun. Uskon, että kukaan meistä ei kuitenkaan nauti lukea toisen ihmisen arvostelua tai solvaavaa kirjoitusta. Parhaimmillaan keskustelupalsta on oman näkökulman esille tuonti paikka käsiteltävään asiaan, jossa pääpaino on hyvissä oman näkökannan perusteluissa. Olen täysin samaa mieltä muiden ehdokkainen kanssa, että keskustelupalsta on yksi näyteikkuna järjestömme toiminnasta, jolloin jokaisen kirjoittajan tulee muistaa vastuunsa kuvan luomisessa järjestöstä ulospäin. Toistan vielä myös näkemykseni, että jokaisen jäsenen tulee tietää menettelyt, miten asiat saadaan eteenpäin päätettäväksi järjestössä. Asia ei etene kirjoittamalla mielipidepalstalla, vaan se etenee tekemällä perusteltu esitys hallitukselle, oman lohkonsa edustajalle tai rotujaostolle.

Pohjanpystykorvasta

Kysymys pohjanpystykorvan ”kotimaasta” ei vie rotua eteenpäin tulevaisuudessa. Menneeseen emme voi vaikuttaa, mutta tulevaisuuteen kyllä. Pohjanpystykorvalla on Suomessa oman aktiivinen kannattajakuntansa, jonka ponnisteluja pohjanpystykorvan rodun eteenpäin viemiseksi järjestön tulee tukea tasavertaisesti muiden järjestön rotujen rinnalla.
Puheenjohtajan tehtävänä ei ole ohjata pohjanpystykorvaharrastamista eikä minkään mukaan rotumme harrastamista. Parhaimmillaan järjestö toimii silloin, kun sillä on aktiivinen ja aloitteellinen jäsenistö, joka kehittää toimintaansa, tekee aloitteita harrastuksensa parantamisesta. Puheenjohtajan tehtävänä on saada järjestön hallinto toimimaan siten, että se tukee jäsenistön aktiivista toimintaa päätöksillään. Pohjanpystykorvaharrastamisesta toivon tulevaisuuteen suuntautuvaa rodun jalostustoimintaa, jonka tavoitteena on kaikkien muiden rotujemme tavoin terve, käyttöominaisuuksiltaan yhä parempi metsästyskoira, jonka seurassa saamme nauttia harrastuksestamme.

Hannulle vastauksia
Mielestäni LINT sääntötoimikunnassa tulisi olla pohjanpystykorvaharrastajien edustus, jos sitä ei ole ollut.
Muihin Hannun kysymyksiin vastaus on, että hallituspaikat menevät tietysti aina kulloinkin voimassa olevien sääntöjen mukaisesti. Mikäli sääntöuudistuksia tehdään, tulee tällöin arvioida asiaa sen hetkisen tulevaisuuden tarpeisiin nähden. On myös muistettava, että hallituksen jäsenet ovat hoitamassa järjestön hallintoa ja tulee toimia tasapuolisesti harrastamastaan rodusta riippumatta. Varapuheenjohtajan (toista kun ei ole) valintaan ei voi olla perusteena, minkä rodun edustaja hän on. Hallitus valitsee varapuheenjohtajaksi henkilön, jonka se katsoo tehtävään parhaiten soveltuvan.
Minusta pyyn huomioiminen nykyisellä menettelyllä on toimiva.

Timolle vastauksia
Puheenjohtajana saatte minusta rauhallisen, harkitsevan ja aktiivisen hallituksen toimintaa avoimesti ohjaavan henkilön. Suuntaamme hallituksen työssä tulevaisuuteen ja emme käsittele menneitä asioita, joihin emme enää pysty vaikuttamaan. Uskon olevani hyvän tiimihengen luoja niin hallituksessa kuin jäsenistön parissakin.
Ette saa minusta nyrkkiä pöytään lyövää loppuun asti oman päänsä pitävää jäärää. En ole myöskään puheenjohtaja, joka yrittää sekaantua jokaiseen asiaan ja vaikuttamaan ennakkoon, että esimerkiksi jonkin rotujaoston valmisteluasiaa ”määrättäisiin” tehtäväksi tiettyyn suuntaan.
Mielessäni liikkuu tällä hetkellä, että meillä on kaikki edellytykset tehdä tästä järjestöstä tulevaisuuden järjestö. Sillä on kaikki edellytykset olemassa. Sen talous on kunnossa, sillä on laaja aktiivinen jäsenistö ja meidän kaikkien tulee huomata, että pinnalla olevat ikävät asiat ovat kuitenkin vain hyvin pieni osa koko toiminnasta.

Simolle vastauksia
Järjestötoiminnassa olen toiminut hallitusten jäsenenä, sihteerinä sekä puheenjohtajana useissa eri yhdistyksissä. Onnistumista olen kokenut erityisesti mm. jo 20 vuotta mukana olleena Jyväskylän Voimistelijat -79 ry:ssä, joka sinä aikana kasvanut maamme johtavaksi voimisteluseuraksi ja liikuttaa joka viikko 1500 lasta Jyväskylässä ja työllistää 8 vakituista henkilöä. Tässä koira harrastuksen piirissä suomenpystykorvajaoston jäsenyys ja puheenjohtajuus ovat olleet mielenkiintoinen paikka kuunnella eri näkemyksiä ja tehdä työtä yhdessä hallituksen kanssa rodun eteen. Olemmeko siinä onnistuneet, on jokaisen itse arvioitava.
Paikallistasolla olemme pyrkineet tekemään Keski-Suomen Punamustista kaikkia SPJ:n rotuja edustavat aktiivisen yhdistyksen. Toimimalla kennelpiirin lint palkintotuomarikouluttaja ja koetallentajana olen omalta osaltani pyrkinyt luomaan edellytyksiä koetoiminnan tulevaisuuden turvaamiseen ja onnistumiseen.
Kehittämistoimia suomenpystykorvajaostossa olemme tehneet suomenpystykorvan tilanteen kääntämiseksi kasvu-uralle. Tämäkään asia ei ole ollut yksittäisen ihmisen ansioita. Jokainen on antanut oman ideansa käyttöön ja onneksi on ollut vielä henkilöitä, jotka todella tarttuvat toimeen eivätkä vain pohdi asioita.

Karille vastaus
Pidin sääntötoimikunnan jalostuspäivillä tekemää esitystä hyvänä, että tutka tulisi ensin käyttöön koiran paikantamiseen tarvittaessa kahdesti koe-erän aikana. Sillä ei kuitenkaan arvosteltaisi itse työskentelyä. Tutkalla arvostelulle on vielä varsin monta visaista kohtaa ratkaistava, ennen kuin sillä voidaan tehdä tasapuolinen arvostelu. Uskon, että tutka vääjäämättä jollain aikavälillä kuitenkin tulee käyttöön. Tällöin on vain huolehdittava erityisesti siitä, että sen käyttö ei edesauta hävittämään suomenpystykorvan ja pohjanpystykorvan upeaa ominaisuutta pitää yhteyttä isäntäänsä.

Lopuksi
Lopuksi haluan vielä palata jäsenaloiteasiaan. Jari Hakulinen kirjoitti erittäin hyvin, mistä asian ratkaisemisessa on kysymys vuosikokouksessa. Olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä. Aloite joko hyväksytään tai hylätään. Kuten kirjoitin, aloitteen hyväksyminen aloittaisi kulon, jonka jälkien korjaaminen veisi vuosia. Joten aloitetta ei voi hyväksyä. Se mitä tehdään jatkossa oikeustoimien kanssa, on hallituksen päätettävissä. Itse en haluaisi jatkaa yhtäkään oikeustoimea, mutta sen arvioin tekee uusi hallitus, jossa puheenjohtaja on vain sen yksi jäsen.

Kiitos kaikille mielenkiintoisista kysymyksistä, joihin me ehdokkaat vastaamme yksityisinä henkilöinä omin mielipiteinemme. Puheenjohtajan tulee olla kuitenkin yksiselitteisesti henkilö, joka hyväksyy demokraattisesti tehdyt päätökset ja huolehtii, että päätökset toteutetaan käytännössä.

Jyväskylässä Pertti Saarenketo

Haapajärvi
Viestit: 202
Liittynyt: 14 Huhti 2009, 20:40

Re: Uusi puheenjohtaja

Viesti Kirjoittaja Haapajärvi » 13 Maalis 2016, 19:08

Kiitos Pertti selkeistä vastauksista! :thumbsup:
Tapio Arola

peija04
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Heinä 2011, 14:48

Re: Uusi puheenjohtaja

Viesti Kirjoittaja peija04 » 13 Maalis 2016, 20:20

Vastaus Karin kysymykseen:

Minun kantani (tutkan) paikantimen käyttöön linnunhaukkukokeissa on, että paikantimen käyttö tulee sallia ja paikantimen avulla saatavissa oleva lisäinformaatio tulee voida ottaa huomioon koiran suoritusta arvioitaessa.

Perustelut; miksi käyttö tulee sallia:

Koesuorituksen tulisi olla käytännön metsästystilannetta mukaileva tapahtuma, niin koiralle kuin ohjaajallekin. Suurimmalla osalla linnunmetsästyspystykorvista on käytännön metsästystilanteessa tutkapanta kaulassa, ja isännällä kapula kädessä tai ainakin taskussa.
Haukkukokeiden tulee elää ajassa, ja olosuhteiden ja käytäntöjen muuttuessa seurata aikaansa, myös sääntöjen ja arvostelukäytäntöjen osalta. Emme saa, emmekä voi perusteetta vastustaa sellaista mikä on jo nyt todellisuutta, omat lapsemmekin ovat kasvaneet tässä todellisuudessa, ja mikä todellisuus tulee koko ajan kovalla vauhdilla menemään eteenpäin. Vaikka meistä jotkut kuinka haluaisivat, ei menneeseen ole paluuta. Vastustamisen sijaan on huomattavasti helpompaa, kuten järkevämpääkin hyödyntää kehityksen mukanaan tuomat positiiviset asiat mahdollisimman hyvin, myös harrastuksessamme. Vrt.esim. paikantimen antama merkittävä parannus mahdollisuuteen olla vaikuttamassa oman koiran turvallisuuteen.

Miksi saatavissa oleva lisäinformaatio tulee voida ottaa huomioon koiran suoritusta arvioitaessa:

Koirien käyttöominaisuuksia, joilla on ratkaiseva merkitys tehtäessä paritussuunnitelmia, mitataan ns. hyväksyttävästi vain koesuoritusten perusteella. Näin ollessa olisi suotavaa, että koiran arvostelun kautta saama tulos olisi mahdollisimman yhtäpitävä koiran todellisten käyttöominaisuuksien kanssa. LINT koemuodossa liittyy useisiin arvostelukohtiin tilanteita, joiden toteaminen aistinvaraisesti on haasteellista, usein mahdotonta. Kaikki apukeinot toteamisen helpottamiseksi ja koiran todellisen toiminnan selvittämiseksi tulisi mielestäni toivottaa tervetulleeksi, ja tietenkin myös ottaa käyttöön. Tärkeää ja tavoitteellista tulee olla myös koirien ja koesuoritusten tasapuolinen ja yhdenmukainen arvostelu, jonka toteutumisessa nykykäytännössä on selkeästi parantamisen varaa.

Koesäännön tulee mielestäni todellakin elää ajassa. Näin onneksi useimmissa koemuodoissa tapahtuukin, esim. HIRV puolella. LINT puolellakin on syytä herätä, avata silmät, pyyhkiä rähmät ja kohdentaa katse nykytodellisuuteen ja mielellään siitä vielä vähän eteenkin päin.

Yleistä sääntöasiaan liittyen:

Säännöt eivät ole puheenjohtajan asia, eivätkä onneksi hänen toimivallassaankaan.
Sääntöjä mietitään kunkin koemuodon harrastajien keskuudessa sääntöasioihin perehtyneiden henkilöiden muodostaman sääntötoimikunnan johdolla. Sääntötoimikunta esittää ehdotuksensa hallitukselle jne., jne.
Sääntötoimikunnan kokoonpanoon ja sen toimintaohjeisiin sen sijaan puheenjohtajakin voi osana hallitusta vaikuttaa. Ko. toimintaohjeita tulisi mielestäni joiltain osin tarkistaa.


Kommentti Hannulle esittämiäsi kysymyksiä tarkentavaan kirjoitukseen.

Kyllä puheenjohtajan, varapuheenjohtajan ja hallituksen jäsenten tulee ko. tehtävä vastaan ottaessaan unohtaa oma rotu, ja tehdä tasapuolisesti ja tarmokkaasti töitä, että yhdistyksen kaikki rodut kasvaisivat.
Olli Silvennoinen

Avatar
enp
Viestit: 999
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Uusi puheenjohtaja

Viesti Kirjoittaja enp » 13 Maalis 2016, 20:46

arvo hurskainen kirjoitti: ... Viidentenä, ei suinkaan ensimmäisenä, Olli kutsui kokoon omat lettukestit. Tapahtuma taisi olla isosyötteellä. Osa harrastajista osasi paikalle ja lienee siellä ollut hauskaakin. ...
Yllä lainaamani kirjoitelma osoittaa mielestäni sen julkaisijalta aikamoista harkitsemattomuutta. Pudasjärven tilaisuudet ovat olleet etukäteen mainostettuja ja kaikille kasvattajille avoimia tilaisuuksia. Tertin kartanon tapahtumaa ei ollut mainittu edes suomenpystykorvajaoston vuoden 2010 toimintasuunnitelmassa, mikä aiheestakin on aiheuttanut sanomista silloisessa hallituksessa. Pudasjärvellä osallistujat ovat myös itse maksaneet laskunsa. Miksi tilaisuutta, joka on kaikille avoin ja keskusteleva pitäisikään verrata tilaisuuteen, jonne vain samanmieliset saivat kokoontua? Ei tietenkään miksikään, koska niiden tavoitteetkin poikkesivat täysin toisistaan. Paikallinen yhdistys Pudasjärvellä on mielestäni kuitenkin aidosti ja toisia vastaavia tilaisuuksia moitiskelematta tehnyt kiistatta parempaa työtä suomenpystykorvan hyväksi ja se ei varmasti ole Ollillekaan miinukseksi.

Ja sitten takaisin otsikon aiheeseen. Kiitos kaikille puheenjohtajaehdokkaille erittäin hyvistä vastauksista. Luetun perusteella näyttää siltä, että voisin kannattaa heistä ketä tahansa. :D
Lopulta kyse on kuitenkin aina vain valinnoista. Niistä joita me teemme tai jätämme tekemättä.
Eero Niku-Paavo
http://www.rovapystis.net/

Haapajärvi
Viestit: 202
Liittynyt: 14 Huhti 2009, 20:40

Re: Uusi puheenjohtaja

Viesti Kirjoittaja Haapajärvi » 13 Maalis 2016, 21:38

Tuossa viestissä hyvin tiivistyy se ongelma mikä on muutamien henkilöiden keskinäisissä väleissä. Tämä heijastuu hyvin laalalti koko toimintaan. Olin itse mukana, yleisön pyynnöstä järjestämässä ko tapahtumaa. Kun tiedettiin paikaksi valitun tilan rajoitteet päädyimme ratkaisuun jossa yritimme jokaiselta lohkolta saada edustuksen paikalle. Lista oli pitkä ja todella kaiklta alueilta oli valittu edustaja. Lopunperin kaksi henkilöä joutui tulonsa perumaan terveydellisistä syistä. Tässä tilaisuudessa oli erinomainen, tulevaisuuteen kurkottava henki ja siinä nimenomaan toivottiin ns kasvattaja tilaisuuksia eri aiheilla jokaisen lohkon alueelle. Mutta kuten keskusteluista on todettu, aloitteet pitää tulla tietyiltä tahoilta jotta ne etenevät ja saavat yleisen hyvähsynnän. Tämä on valitettavaa, tiedän että joukossamme on ns yliihmisiä, mutta kuuntelemalla niitäkin jotka tekevät sitä hiljaista työtä rotujemme eteen kannatta ainakin joskus kuunnella! :)
Tapio Arola

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Uusi puheenjohtaja

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 13 Maalis 2016, 21:46

Kiitoksia PJ ehdokkaille vastauksista. Olette vastausten perusteella samanlaisia mutta eroja onneksi löytyy.

Toivottavasti näistä edellisistä kysymyksistä ja vastauksista on äänestäville jäsenille apua.
Uskoisin että kysymyksiä tulee vielä lisää. Vastauksia varmasti punnitaan ja mietitään, pohditaan ketä äänestää.
Onnea kaikille kolmelle äänestykseen. Eniten ääniä saanut toimii puheenjohtajana, ja teot näyttää onko toiminta sanojen mittaista.
Simo Sova

punakone
Viestit: 145
Liittynyt: 29 Elo 2006, 22:09

Re: Uusi puheenjohtaja

Viesti Kirjoittaja punakone » 15 Maalis 2016, 20:43

Lyhyt ja ytimekäs kysymys puheenjohtajaehdokkaille koskien tätä infopalstaa.

Ymmärtääkseni tällä hetkelläkin järjestön hallitus, puheenjohtaja, jaostojen jäsenet ?, yms. on ohjeistettu välttämään osallistumista näihin info-palstan keskusteluihin.

Mikä on teidän kantanne keskusteluihin osallistumisesta ? Jaa, ei, tyhjiä, pois ?
Esko Taivalkoski

peija04
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Heinä 2011, 14:48

Re: Uusi puheenjohtaja

Viesti Kirjoittaja peija04 » 15 Maalis 2016, 22:20

Jaa, jaa ja jaa.
Olli Silvennoinen

Vastaa Viestiin