Pohjanpystykorvien hallituspaikka

SPJ:n yleiseen toimintaan liittyvät keskustelut käydään täällä !

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
jannek
Viestit: 38
Liittynyt: 29 Tammi 2013, 14:37

Pohjanpystykorvien hallituspaikka

Viesti Kirjoittaja jannek » 09 Maalis 2014, 22:59

ARVOISAT PYSTYKORVAJÄRJESTÖN JÄSENET JA HYVÄ POHJANPYSTYKORVAVÄKI

KUKA MINÄ OLEN
Olen Janne Kontkanen, 38-vuotias teollisuudessa talouden ja hallinnon parissa työskentelevä pohjanpystykorvaharrastaja. Asun Ylämyllyllä Pohjois-Karjalassa. Olen Suomen Pystykorvajärjestön (SPJ), Suomen Kennelliiton (SKL) ja Pohjois-Karjalan Pystykorvakerhon jäsen. Metsästäjätutkinnon olen suorittanut 12-vuotiaana ja olen siitä lähtien metsästänyt niin isompaa kuin pienempääkin riistaa. Hirvenmetsästyksessä olen ollut mukana 18-vuotiaasta saakka.

Kasvatan vaimoni Anun kanssa pohjanpystykorvia pienessä mittakaavassa. Tällä hetkellä koiria on tarhassamme kaksi. Ensimmäinen pohjanpystykorvamme on vuonna 2007 syntynyt Kiekan Saaga. Saagalla on teetetty kaksi pentuetta ja näiden tiimoilta olen tutustunut rodun kapeaan jalostuspohjaan sekä haasteisiin, joita pieni kanta yhdessä rodussa esiintyvien sairauksien kanssa voi aiheuttaa. Osoittaakseni omilla toimillani esimerkkiä tämän rodun tulevaisuudesta halusin etsiä Saagan kolmannelle pentueelle harvinaisia sukulinjoja edustavan uroksen. Ultra-tulosten mukaan astutus onnistui, joten Sallasta 90-luvulla rotuunotetun Rikun uroslinjaan on nyt mahdollista saada jatkaja.

Näyttelytoiminnassa minua kiinnostaa koiriemme ulkomuodon pitäminen rodunomaisena ja niistä saatava jalostuksellinen tieto. Rodunomaisiin käyttökokeisiin olen myös tulossa mukaan. Muutamasta hyvästä yrityksestä huolimatta olemme Saagan kanssa edelleen LINT AVO-luokassa. Palkintotuomarikortista minulla puuttuu vielä toinen harjoittelu.

MIKÄ MINUA KIINNOSTAA JA MITÄ OSAAN
Tarjoan osaamistani järjestömme käyttöön. Erityisesti minua kiinnostaa rotujen monimuotoisuus, perimän mahdollisimman laaja-alainen käyttö sekä terveyteen liittyvät haasteet mahdollisine ratkaisuineen. Vahvuuksiani niin hallitustyöhön kuin jaostoon olisivat hyvät tietotekniset valmiuteni sekä sopivasti analyyttinen lähestymistapa ongelmatilanteisiin. Olen ollut mukana tekemässä tai johtamassa useita tietojärjestelmähankkeita. Osaamisestani on todennäköisesti apua kehitettäessä pystykorvatietokannastamme yhä paremmin jäsenkuntaa palvelevaa. Ammattini vuoksi olen tottunut työskentelemään asiantuntijaorganisaatiossa (myös matriisiorganisaatiossa), jollaisena myös järjestöämme pidän, sekä ottamaan huomioon erilaisia näkökantoja ja toimimaan monikulttuurisessa työympäristössä.

MIKSI ASETUN EHDOKKAAKSI HALLITUKSEEN
Olen saanut pitkin syksyä ja alkutalvea pyyntöjä asettua ehdokkaaksi tavoitellakseni pohjanpystykorvien hallituspaikkaa tai ainakin hakeutua erilaisiin luottamustehtäviin, joko jaostossa tai jalostusryhmässä. Kuopion talvipäivien yhteydessä ilmoitinkin olevani käytettävissä täydennettäessä pohjanpystykorvajaoston kokoonpanoa.

Olen jäsentasolla tehnyt ”vapaaehtoistyötä” pohjanpystykorvajaoston ja jalostusryhmän kanssa mm. etsimällä harvinaisten sukulinjojen uroksia sekä auttamalla jalostusuroslistojen päivittämisessä. Keräsin tammikuussa 2014 yli 40 pohjanpystykorvarodun harrastajan joukon jäsenaloitteeseen, jossa vaadimme epi-lukujen julkaisemista myös pohjanpystykorvilla.

JÄRJESTÖMME TULEVAISUUDESTA
Vuorovaikutteinen keskustelu jo asioiden valmisteluvaiheessa on tärkeää. Keskustelukanavamme Pystykorva.info tuleekin olla tässä keskustelussa järjestön keskeinen työkalu. Toivon, että niin rivijäsenemme kuin myös järjestön toimihenkilöt osallistuvat tulevaisuudessa keskusteluihin, jotka tähtäävät niin rotujemme kuin järjestömme eteenpäin vientiin.

Rotujemme terveystietojen täytyy olla julkisia. Tämä on jo kasvattajien vastuun takia ehdoton vaatimus antaen samalla pentua haluaville mahdollisuuden tarkastella yhdistelmän riskejä. Myös muiden perinnöllisten sairauksien kuin epilepsian indeksit tulee saattaa järjestömme tietokantaan näkyville.

Pystykorvatietokannan lisäksi jäsenille tulee tarjota mahdollisuus käyttää taulukoita omalla koneellaan, esimerkiksi taulukkolaskentaohjelmalla. Tiedot voisivat sisältää mm koiran perustiedot, erinäiset terveys- ja käyttöindeksit, Pevisa-tulokset ja niiden voimassaolot sekä sukusiitoksen ja sukulaisuusasteen. Tietenkään kokemusperäistä tietoa koirien jalostuksessa ei saa unohtaa, mutta nämä tekniset apuvälineet helpottavat työtämme.

Pohjanpystykorvia koskevat päätökset eivät voi enää tulevaisuudessa olla yhden hallitusjäsenen harteilla. Pohjanpystykorvamme tarvitsee siis lisää vastuunkantajia päätöksentekoon, vuorovaikutuksen avulla saamme tulevaisuudessa aikaan yhä parempia päätöksiä. Jaoston roolia päätöksenteossa on kasvatettava myös pohjanpystykorvilla.

Kuinka saadaan jäsenet puhaltamaan yhteen hiileen? Usein tuntuu siltä, että kaikista suurimmat ristiriidat saadaan aikaiseksi rotujen sisällä. Valtataistelut ja vallanhalu ovat perusjäsenille myrkkyä. Koira- ja järjestömaailmassa ei ole vain yhtä ja ainoaa oikeaa mielipidettä. Järjestöön täytyisi kehittää kulttuuri, jossa arvokkaat mielipiteet otettaisiin huomioon, oli ne kenen tahansa esittämiä!

Järjestömme täytyy panostaa nuoriin harrastajiin. Otamme nuoria mukaan niin metsälle kuin kokeisiin. Yhteinen tekeminen on paras lääke saada ”ukkoutuminen” pysäytettyä.

Esityslistojen ja valmisteilla olevien asioiden pitää olla jäsentemme tiedossa. Näin jäsenillä avautuu mahdollisuus vaikuttaa meille merkittäviin asioihin ja päätöksiin.

Tällä ilmoituksella suostun olemaan käytettävissä myös Rovaniemen vuosikokouksessa auki olevaan pohjanpystykorvien hallituspaikkaan. Jos en tule valituksi, olen edelleenkin käytettävissä pohjanpystykorvajaoston jäseneksi.


Terveisin

Janne Kontkanen
Janne Kontkanen

jiiär
Viestit: 5
Liittynyt: 22 Huhti 2009, 19:44

Re: Pohjanpystykorvien hallituspaikka

Viesti Kirjoittaja jiiär » 13 Maalis 2014, 17:46

Arvoisat pystykorvaisten ystävät

Vuosikokous lähestyy ja on aika valita uudet jäsenet katkolla oleville hallituspaikoille. Pohjanpystykorvien edustajan paikalle vuosikokous valitsee edustajansa poikkeuksellisesti yhdelle kaudelle. Viime kaudella jouduin kesken kauden ottamaan vastuulleni pohjanpystykorvien hallitusjäsenen tehtävät sekä pohjanpystykorvajaoston puheenjohtajan paikan. Jatkaisin mielelläni myös tulevalle kaudelle näissä tehtävissä. Esittäytyminen siis lienee paikallaan.

Olen Janne Ryhänen, 41-vuotias pohjanpystykorvaharrastaja Kuopiosta. Koirat ovat tulleet minulle hyvin tutuiksi vuosien varrella. Koiria on kotonamme ollut n. 20 vuotta, kaikenrotuisia ja -näköisiä. Metsästystä olen harrastanut teinivuosista lähtien tähän päivään asti, koiralla ja ilman koiraa. Nykyisin eräkaverina toimii kohta kahdeksanvuotias pohjanpystykorva Rocky. Metsästyksen lisäksi olen harrastanut koirien kanssa kokeissa ja näyttelyissä käyntiä. Menestystäkin on niissä tullut. ”Tilauksessa” on jo uusi pohjanpystykorva, toivotaan että se toteutuu.

Leipätyöni on metsäteollisuuden kunnossapitoyhtiössä, yksikön päällikkönä jossa vedän 15 hengen asiantuntijaorganisaatiota.

Tulevalla toimikaudella hallituksella on päätettävänä ja kehitettävänä toimintamalli järjestön eri jaostoille ja toimikunnille. Tästä syystä erityisesti tulevalla kaudella on tärkeää tuntea jaostojen toimintatavat ja tarpeet. Pohjanpystykorvajaostossa olen toiminut viimeiset kolme vuotta, joista viimeisen vajaan vuoden jaoston vetäjänä. Tänä aikana jaostojen toimintaohjeet ovat muuttuneet jo monta kertaa, joten niiden sudenkuopat ovat tulleet tutuiksi.

Tämän vajaan vuoden aikana olemme rakentaneet erittäin hyvin toimivan ja keskustelevan jaoston ja jalostusryhmän. Tästä on merkkinä mm. pohjanpystykorvien pevisan ja JTO:n loppuun saattaminen, pohjanpystykorvien monimuotoisuustutkimuksien käynnistäminen ja harvinaisten sukulinjojen koirien jalostuskäyttöön saanti. Näissä kaikissa olen toiminut hallituksessa asioiden esittelijänä. Edellisten lisäksi olemme aloittaneet jaostossa sm-kisojen sääntö- ja järjestelyohjeuudistuksen valmistelut. Nämä projektit on tehty niiden ”rutiinitöiden” lisäksi, joita jaostoille ja jalostusryhmälle kuuluu. Näiden projektien onnistumisen edellytyksenä on erittäin hyvä yhteistyö jaoston ja hallituksen välillä. Hallituksessa olen omalla panoksellani mahdollistanut näiden projektien käynnistämisen ja hyvällä jaoston yhteishengellä varmistamme näiden projektien loppuun viemisen. Näistä hyvistä kokemuksista uskon olevan hyötyä myös tämän vajaan vuoden harjoittelujakson jälkeen hallituksessa. Samanlaista avointa ja keskustelevaa toimintakultturia, mikä meillä on jaostossamme ollut, toivon myös hallitukseen.

Kotiseudullani Kuopiossa olen toiminut Pohjois-Savon Pystykorvakerhossa lintujaoston jäsenenä jo muutaman vuoden, toimien mm. lintujaoston sihteerinä. Kuluvalla kaudella olen aloittanut myös lintujaoston vetäjänä. Palkintotuomari- ja koetoimitsijakortti löytyy myös taskusta eli koetoiminta on erittäin tuttua. Koetoiminnan tuntemus on oleellista myös järjestön hallitustyöskentelyssä.

Minua on pyydetty jatkamaan näissä samoissa tehtävissä ja koordinoimaan edelleen jo aiemmin mainitsemiani projekteja. Siksi toivon, että Rovaniemen vuosikokous valitsee minut jatkamaan hallituksessa.

Janne Ryhänen
p. 040 714 9491
Terveisin
Janne Ryhänen

Vastaa Viestiin