Järjestölle uusi puheenjohtaja!

SPJ:n yleiseen toimintaan liittyvät keskustelut käydään täällä !

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
RKo
Viestit: 11
Liittynyt: 11 Syys 2004, 17:57

Re: Järjestölle uusi puheenjohtaja!

Viesti Kirjoittaja RKo » 02 Helmi 2014, 21:28

Henkilöesittely - Reino Korpela

Synnyin 54 vuotta sitten Lapuan Hirvijoella maanviljelijäperheeseen. Meitä oli iso sisarusparvi joka koostui seitsemästä veljeksestä ja viidestä siskoksesta. Olin perheen toiseksi nuorin ja arvata saattaa, että siinä joukossa kasvoin melko sosiaaliseksi luonteeltani. On sanomattakin selvää, että mikäli ei elänyt muiden veljesten mielestä siivosti niin aika helposti sai tuntea ns. ”sakinhivutusta”. Nuorena poikasena aloin harrastaa urheilua ja niinpä askeleet veivät jo alle kymmenvuotiaana Lapuan painikämpälle. Sen lajin parissa kuluikin sitten elämästäni melko pitkä jakso, josta kymmenkunta vuotta omaa uraa, lähinnä kansallisella tasolla painiskellessa ja 13 vuotta valmentajana junioripainijoilla. Niiltä ajoilta minulla on todella hienoja muistoja.

Syntymäkotini sijaitsi syrjäkylällä ja suoraa pihasta sai lähteä kävelemään metsään. Koirat meillä oli silloin sekarotuisia pystykorvia, mutta sitten -70 luvulla hankimme suomenajokoiran, jolla alkoi varsinainen kenneltoimintani. Tätä ajokoiraharrastusta kesti -80 luvun loppupuolelle, kunnes hurahdin suomenpystykorviin. Suomenpystykorvasta tuli minulle se oma rotu, jonka kanssa tulen elämään varmasti loppuelämäni ajan.

Järjestötoiminta kohdallani alkoi kennelpiirissä -90 luvun alkupuoliskolla. Vuonna -96 Lappeenrannan Talvipäivillä minut valittiin SPJ:n hallitukseen ja siitä asti olen ollut järjestön toiminnassa joko hallituksessa tai vetänyt jotain toimikuntaa tähän päivään asti. Kennelliiton valtuustoedustajana olen ollut myös kaksi kolmivuotiskautta.
Nämä Lappeenrannan Talvipäivät olivat minun koiraharrastukselle muutenkin melkoinen käännekohta. Silloinen pystykorvajaoston puheenjohtaja Jorma Ängeslevä tuli puheilleni ja esitti toivomuksen, että lähtisinkö kouluttautumaan ulkomuototuomarin tehtävään? Asia oli minulle uusi ja outo..! En ollut sitä ennen ajatellut millään lailla kyseistä tehtävää. Muutamaa päivää myöhemmin minulle soitti Joenpoven Matti ja kysyi samaa asiaa. Järjestössä oli alkeiskoulutus menossa ja ehtisin vielä siihen lennosta mukaan. Pyysin muutaman päivän miettimisaikaa, sillä ei tällaiseen pyyntöön voi heti vastata vakavissaan, ainakaan myöntävästi.

Siitä alkoi aikaa vievä ja monivaiheinen kouluttautuminen ulkomuototuomariksi. Koulutus vaati sitkeyttä ja useita koviakin ponnistuksia niin ajankäytöllisesti kuin taloudellisesti. Takaiskujakin matkalla tuli, mutta niistä selvittiin.
Erityisen maininnan ja kiitokset tässä kohtaa ansaitsee Antti Aarnion ”korkeakoulu”, josta sain hyvät eväät tähän lajiin. Ulkomuototuomariksi valmistuin kennelliiton kurssilta vuonna 2005 ja nykyisin minulla on 110 rodun arvosteluoikeudet ryhmistä 5 ja 6. Koiria olen arvostellut paitsi Suomessa, myös Venäjällä ja Englannissa.
Tämän vuoden kohokohtia tuomariurallani on arvostella Helsingin Maailmanvoittajanäyttelyssä suomenpystykorvaurokset. Lisäksi olen saanut tuomarikutsut myös Venäjälle Permiin sekä suomenpystykorvien Valionäyttelyyn Englantiin.

Käyttökoepuolella olen ajok- , hirv- ja lint- palkintotuomari sekä lint-ylituomari. Omilla koirillani olen kilpaillut lähes sata koekäyntiä ja palkintotuomarikäyntejä on kertynyt ehkä saman verran. Olen myös saanut kunnian toimia pohjanpystykorvien SM-haukuissa sekä Haukku-ottelussa ylituomarina. Lisäksi kansainvälisten linnunhaukkukokeiden ylituomari olen ollut n. 20 kertaa. Luottamustoimistani sen verran, että koskaan en ole itse ollut tyrkyllä mihinkään tehtävään vaan aina minua joko yksityishenkilö tai jokin yhdistys pyytänyt lähteä ko. tehtävään.

Leipäni hankin Relacom Finland Oy nimisessä palveluja myyvässä kansainvälisessä yrityksessä ja toimin siellä palvelupäällikkönä vastuualueena Länsi-Suomen sähköverkot. Esimiestehtävissä olen työskennellyt 2000-luvun alusta ja käynyt useita esimiesvalmennuksen kursseja. Johtamisprofiilini on määritelty kaksikin kertaa ja siinä olen noteerattu käytännönläheiseksi asiajohtajaksi, josta heijastuu voimakas henkilöjohtajuus.

Näiden kokemusten kautta hankituilla tiedoilla olen käytettävissä Rovaniemen vuosikokouksessa SPJ:n puheenjohtajaehdokkaana.

Lapualla 2.2.2014
Reino Korpela
Reino Korpela

Ketale
Viestit: 41
Liittynyt: 22 Loka 2012, 20:30
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Järjestölle uusi puheenjohtaja!

Viesti Kirjoittaja Ketale » 02 Helmi 2014, 22:27

Ketale kirjoitti: No me odotellaan myös että "arvostettu" ja kokenut avoin kaikelle ja joka rodulle kertoo näkemyksensä ja sen miten aikoo järjestöä viedä eteenpäin jos on kerran ehdolla.. :oops: ja ihan omin sanoin.
No sillä lailla, nyt oli aikaa itsensä kehumiselle mitä on odotettu. Entäpä sitten nuo linjaukset ja muut kysymykset mihin porukat odottaa vastauksia? Ei kai kukaan äänestä ketään pelkän persoonan perusteella vaan haluaa selville sen vaaliteeman :oops:
Pekka Niemelä
Ketun vitale niinkuin jo koulussa opettaja sanoi ennenkuin löi karttakepillä sormille..

Pekkis
Viestit: 197
Liittynyt: 17 Elo 2004, 21:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Järjestölle uusi puheenjohtaja!

Viesti Kirjoittaja Pekkis » 03 Helmi 2014, 07:54

Niinpä... tässä väki kovasti kaipaa Korpelalta linjauksia että miten järjestöä pitäisi kehittää? Samoin kiinnostaa ehdokkaan mielipiteet avoimuudesta, keskustelufoorumin roolista jne.
Pekka Kumpukallio
Retki-Rekun kennel

sumu
Viestit: 722
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 21:43

Re: Järjestölle uusi puheenjohtaja!

Viesti Kirjoittaja sumu » 04 Helmi 2014, 10:52

Näiden palstojen moderointi siirrettiin "ulkopuolisen" tahon tehtäväksi,onko puheenjohtaja ehdokaat valmiita kertomaan kenelle ja minkälaisella summalla tehtävä annettiin ja selvitetiinkö muita mahdollisuuksia vai toimittiinko maan tavan mukaisesti. Jatkammeko tulevaisuudessa samoin vai pyrimmekö avoimuuteen :?:
http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/eu- ... ja/655396/
Sauli Ojatalo

leppajukka
Viestit: 55
Liittynyt: 15 Elo 2008, 11:21

Re: Järjestölle uusi puheenjohtaja!

Viesti Kirjoittaja leppajukka » 04 Helmi 2014, 11:43

Eikös hallitus tehnyt päätöksen Kuopiossa, sivu 6 kohta 156.
Jukka Leppänen

sumu
Viestit: 722
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 21:43

Re: Järjestölle uusi puheenjohtaja!

Viesti Kirjoittaja sumu » 04 Helmi 2014, 13:18

leppajukka kirjoitti:Eikös hallitus tehnyt päätöksen Kuopiossa, sivu 6 kohta 156.
Kappas sielähän tieto oli,jostaki nimiki on tuttu.
Sauli Ojatalo

Timo Kettunen
Viestit: 324
Liittynyt: 07 Tammi 2012, 14:48

Re: Järjestölle uusi puheenjohtaja!

Viesti Kirjoittaja Timo Kettunen » 04 Helmi 2014, 15:16

156. SPJ:n keskustelupalstan tulevaisuudesta päättäminen
Keskustelun alustaa Seppo Tahvonen. Tehdään SPJ:n hallituksen esitys
vuosikokoukselle kes-kustelupalstan jatkamisesta / lakkauttamisesta.
(Liite 156.1 keskustelupalsta_esitys)
(Liite 156.2 keskustelupalstat_moderointitarjous)
Päätös:
Päätettiin mitätöidä hallituksen 4.8.2013 kohdassa 76 tekemä päätös
keskustelupalstan tulevaisuudesta päättäminen vuosikokouksen yhteydessä.
Päätettiin ostaa moderointi kaikkien rotujen osalta Prometo nimiseltä
firmalta, jossa yhdyshenkilönä toimii tj. Risto Ylitalo. Puheenjohtaja
tilaa työn.

Timo Kettunen
Viestit: 324
Liittynyt: 07 Tammi 2012, 14:48

Re: Järjestölle uusi puheenjohtaja!

Viesti Kirjoittaja Timo Kettunen » 04 Helmi 2014, 15:20

Tuossa edellä tuo pykälä on nähtävissä. Otsikon aiheesta ehkä vähän karkaa mutta taustaa se on sillekin.

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Järjestölle uusi puheenjohtaja!

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 04 Helmi 2014, 15:32

Timo Kettunen kirjoitti:156. SPJ:n keskustelupalstan tulevaisuudesta päättäminen
Keskustelun alustaa Seppo Tahvonen. Tehdään SPJ:n hallituksen esitys
vuosikokoukselle kes-kustelupalstan jatkamisesta / lakkauttamisesta.
(Liite 156.1 keskustelupalsta_esitys)
(Liite 156.2 keskustelupalstat_moderointitarjous)
Päätös:
Päätettiin mitätöidä hallituksen 4.8.2013 kohdassa 76 tekemä päätös
keskustelupalstan tulevaisuudesta päättäminen vuosikokouksen yhteydessä.
Päätettiin ostaa moderointi kaikkien rotujen osalta Prometo nimiseltä
firmalta, jossa yhdyshenkilönä toimii tj. Risto Ylitalo. Puheenjohtaja
tilaa työn.
:idea:
Simo Sova

HTHT
Viestit: 43
Liittynyt: 08 Heinä 2008, 10:54

Re: Järjestölle uusi puheenjohtaja!

Viesti Kirjoittaja HTHT » 04 Helmi 2014, 18:07

Mistä näitä nyt tippuu....uutisia. Onhan tuota toimintaa ja ulostuotavaa lopultakin järjestössämme. Eiköhän tuo tölskääminen kaikinpuolin olisi loputtava ja ruvettava kokoamaan porukkaa yksimieliseksi. Toivottavasti se Rovaniemellä onnistuu. :D
Hannu Talvi

eskoh
Viestit: 1598
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 21:09

Re: Järjestölle uusi puheenjohtaja!

Viesti Kirjoittaja eskoh » 04 Helmi 2014, 21:09

Ollaanpa Hannun kanssa sammaa mieltä.
Esko Halme

AM
Viestit: 196
Liittynyt: 04 Tammi 2006, 11:49

Re: Järjestölle uusi puheenjohtaja!

Viesti Kirjoittaja AM » 04 Helmi 2014, 21:16

Muutama kommentti hallituksen keskustelupalsta-päätöksen johdosta;

Olisi ollut korrektia odottaa vuosikokousta ja sen mielipidettä ennen kuin keskustelupalstan toimintaa lähdetään muuttamaan. Aika yllättävä valinta moderaattoriksi on Risto Ylitalon omistama ja johtama Prometo Oy. Kuten RY tuolla edellä on itse maininnut, hän ei ole ollut aktiivinen foorumin käyttäjä, lisäksi hänen puheenjohtajakaudellaan toteutettiin nykyiset SPJ:n sivut, jotka eivät ole kovin hyvät esimerkit toimivista sivuista.

Taitaa olla ensimmäinen kerta sitten puheenjohtajavuosien, että kirjoitan tänne ja erittäin harvoin edes käyn täällä foorumilla. Suurin osa omista käynneistäni kohdistuu tänne silloin kun joku toinen on niin pyytänyt. R.Ylitalo 30.8.13


Olen eri mieltä tämän keskustelupalstan toimivuudesta enkä ainakaan itse ole kaivannut ulkopuolista sensoria. Kuinka on suhtauduttava alla oleviin mielipiteisiin. Onko vaarana, että moderoija kuuntelee liikaa päättäjien = laskun maksajan mielipidettä ja antaa sen vaikuttaa omaan toimintaansa?

”Suurin syy tämän keskustelupalstan mahdolliseen toimimattomuuteen on puutteellinen palstan moderointi eli valvonta. Ehdottomasti niiden tahojen, jotka päättävät asioista järjestössä ja moderoijien pitää olla samassa junassa samaan aikaan”. R.Ylitalo 20.1.14
” Haluamme näin saada kaiken järjestön virallisen tiedotettavan asian ja tiedon oikeellisuuden hallintaan” R.Ylitalo 10.3.2011

Tuota alla olevaa, RY:n tammikuista järjestön taloudellisen tilanteen arviointia en ymmärrä, Uolevi Sirviö totesi Kuopion jalostuspäivillä järjestön talouden olleen huonossa kunnossa ja hänen suuri tavoitteensa, oli juuri talouden tervehdyttäminen. Tässä pj Sirviö on ilmeisesti onnistunutkin ja talous on nyt saatettu kestävälle pohjalle.

”3) Järjestön talous on todellakin kunnossa. Sepon aikana se aloitettiin, Antti vaali sitä puolta loistavasti ja ei se senkään jälkeen ole todellakaan huonontunut vaan päinvastoin” R.Ylitalo 20.1.14
Matti Mäkelä

Ketale
Viestit: 41
Liittynyt: 22 Loka 2012, 20:30
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Järjestölle uusi puheenjohtaja!

Viesti Kirjoittaja Ketale » 05 Helmi 2014, 19:38

Tämä Korpela ei ilmeisesti halua omia mielipiteitään miten aikoo puheenjohtajana toimia, tuoda juurikaan julki. Ei voi välttyä mielikuvalta että hän haluaa vaan keskittää vallan itselleen ja pienelle piirille hallituksessa jotta sellainen vanhan kansan meininki järjestössä jatkuu. Jottei tosiaan "hiiret" hypi pöydille. Ketkä kaikki toimihenkilöt jotka eivät ole mieluisia hän aikoo erottaa päästyään puheenjohtajaksi, se jäänee nähtäväksi vaalituloksen jälkeen :oops:
Pekka Niemelä
Ketun vitale niinkuin jo koulussa opettaja sanoi ennenkuin löi karttakepillä sormille..

Marseljeesi
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Kesä 2008, 00:15

Re: Järjestölle uusi puheenjohtaja!

Viesti Kirjoittaja Marseljeesi » 06 Helmi 2014, 01:41

Kaikki Rovaniemelle lähtijät,nyt valtakirjojen keräyskampanja päälle niin Reinon kuin Eilan kannattajat.Saadaan mahdollisimman monen ääni kuuluviin ja kentän äänestysprosentti mahdollisimman korkeaksi.
Jarkko Pukki

Timo Kettunen
Viestit: 324
Liittynyt: 07 Tammi 2012, 14:48

Re: Järjestölle uusi puheenjohtaja!

Viesti Kirjoittaja Timo Kettunen » 06 Helmi 2014, 14:18

Silvennoisen Olli täällä aiemmin kyseli vastauksia Korpelalta mm. Epi-luvun julkistamisesta.
Korpela ei muista ilmeisesti toimintaansa ja mitä oli junailemassa hallituksessa. ”Kertaus on opintojen äiti”.

Kun jäsenaloite oli jätetty hallitus päätti vastustaa sitä (Korpela mukaan lukien) ja perustellen kantaansa julkistamisesta seuraavilla haitoilla ja ongelmilla. Hallituksen kanta hävisi äänestyksen yleisessä kokouksessa.

Hallitus ryhtyi aktiiviseksi ja päätti perustaa toimikunnan Epi-luvun julkistamispäätöksen ”hautaamiseksi tai pitkittämiseksi tai laimentamiseksi”. Toimikunta työskentelikin ”ansiokkaasti” ja sitkeästi hallituksen alaisuudessa Ylitalon ja Sirviön johdolla (1,5 vuotta) ennen kuin ymmärsi ja osasi panna toimeen yleisen kokouksen päätöksen.

Antaa aika huonon kuvan ja kaiun esmerkkitoimintana organisaatiouudistukselle, hallituksen harkintakyvystä asettaa toimikuntia ja määrittämään niiden tarkoitus ja tehtävä.

Edellinen antaa myös esimerkin silloisen hallituksen jäsenen ja nykyisen puheenjohtajaehdokas Korpelan vastustavasta suhtautumisesta jäsenille avoimempaan tiedon antamiseen siirtymisessä.

Vastaa Viestiin