SUOMENPYSTYKORVAN JALOSTUSNEUVONNASTA

SPJ:n yleiseen toimintaan liittyvät keskustelut käydään täällä !

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Avatar
enp
Viestit: 997
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: SUOMENPYSTYKORVAN JALOSTUSNEUVONNASTA

Viesti Kirjoittaja enp » 14 Elo 2013, 11:21

Kirjoituksissa on se hyvä puoli, että niillä voidaan tuoda esille vaikeitakin asioita sekä herättää harrastajissa asiaan kuuluvaa keskustelua. Samalla tulee selville mitä kukin asiasta ajattelee. Meidän Suomalaisten tulisi olla ylpeitä koiriemme lisäksi tästä perusoikeudesta. Yleisesti on pantu merkille, että osa jäsenkunnasta ei halua tai sitten vain ei yksinkertaisesti kykene keskustelemaan rotujärjestön tai rodun ongelmista. Keskusteluihin osallistuvat pyritään leimaamaan joskus arvovaltaiseltakin taholta ”huutajiksi” tai jotenkin muuten naurettavasti nimittelemällä. Hekin kuitenkin toistaiseksi maksavat jäsenmaksunsa ja ovat siten oikeutettuja saamaan vastauksia, miksi jotkin asiat näyttävät hallinnossa hoidetun todella huonosti?

Virheiden korjaaminen kuuluu niille, jotka ovat niistä hallinnollisesti vastuussa. Jos heillä ei ole kykyä tai näkemystä havaita selkeitä virheitä on syytä ymmärtää väistyä kyvykkäämpien hyväksi.
Lopulta kyse on kuitenkin aina vain valinnoista. Niistä joita me teemme tai jätämme tekemättä.
Eero Niku-Paavo
http://www.rovapystis.net/

Timo Kettunen
Viestit: 324
Liittynyt: 07 Tammi 2012, 14:48

Re: SUOMENPYSTYKORVAN JALOSTUSNEUVONNASTA

Viesti Kirjoittaja Timo Kettunen » 14 Elo 2013, 16:20

Arolan haikailemasta johtajuudesta on jo satu näyttöä, mihin jamaan asiat menevät, kun johtaminen on itseisarvo ja päätöksiä tehdään ilman kritiikkiä ja
jäsenistön kuulemista.

Haapajärvi
Viestit: 202
Liittynyt: 14 Huhti 2009, 20:40

Re: SUOMENPYSTYKORVAN JALOSTUSNEUVONNASTA

Viesti Kirjoittaja Haapajärvi » 14 Elo 2013, 19:27

Kysytäämpä sitten heti Timolta MITÄ pitäisi tehdä? Minä olen esittänyt "rauhanpiippua" Mikä on sinun kanta tilanteen korjaamiseksi. Olemme valinneet henkilöt vuodeksi ja minun käsityksen mukaan näin mennään seuraavaan kokoukseen. Esitykseni oli että tietyt henkilöt kokoontuisivat jo ennen jalostuspäiviä pohtimaan vallitsevan tilanteen purkamista. Jalostuspäivillä väliaika tiedote ja talvipäivillä hyvällä yhteishengellä muutokset. Se että tällä sivulla, jossa käy myös ulkopuolisia, haukutaan toisiamme , ei johda muuhun kuin tilanteen pahenemiseen. Voin sanoa että tällä kannalla on hyvin monia ns maan hiljaisia, ninun lisäksi.
Tapio Arola

sumu
Viestit: 722
Liittynyt: 18 Helmi 2010, 21:43

Re: SUOMENPYSTYKORVAN JALOSTUSNEUVONNASTA

Viesti Kirjoittaja sumu » 14 Elo 2013, 21:29

Haapajärvi kirjoitti:Kysytäämpä sitten heti Timolta MITÄ pitäisi tehdä? Minä olen esittänyt "rauhanpiippua" Mikä on sinun kanta tilanteen korjaamiseksi. Olemme valinneet henkilöt vuodeksi ja minun käsityksen mukaan näin mennään seuraavaan kokoukseen. Esitykseni oli että tietyt henkilöt kokoontuisivat jo ennen jalostuspäiviä pohtimaan vallitsevan tilanteen purkamista. Jalostuspäivillä väliaika tiedote ja talvipäivillä hyvällä yhteishengellä muutokset. Se että tällä sivulla, jossa käy myös ulkopuolisia, haukutaan toisiamme , ei johda muuhun kuin tilanteen pahenemiseen. Voin sanoa että tällä kannalla on hyvin monia ns maan hiljaisia, ninun lisäksi.
Kuinkas karhukoirain jalostusneuvonta kykenee keskustelemaan netissä jalostuksen tavotteista ja keinoista jos välistä keskustelu onkin sivurauteilla niin on siinä asiaakin tullut.Niikö asiaan kuuluukin ollaan eri linjoilla mutta niihän kuuluukin .Kohtuuton vaatimus jäsenistölle olla päätösten takana jos ne ylhäältä annetaan valmiina pienen piirin tekeminä. Toki tätä keskustelua voidaan jatkaa vaikkapa erälle sivustolla johon onkin huomattava määrä pystykorva harrastajia siirtynyt.Se asia että johdon toimet järjestössä näyttävät siltä etteivät ne kestä päivänvaloa on kyllä yksistään johdosta johtuvaa eikä muutu miksikään kenttää syyttämällä,jos kuva peilistä ei miellytä niin vika ei ole peilissä.
Sauli Ojatalo

Uimonen
Viestit: 191
Liittynyt: 09 Tammi 2009, 22:29

Re: SUOMENPYSTYKORVAN JALOSTUSNEUVONNASTA

Viesti Kirjoittaja Uimonen » 14 Elo 2013, 21:33

Hyvä ja näinä aikoina tyypillisen intohimoinen keskustelu. Kuitenkin hyvin aiheelllinen. Eero Niku-Paavon julkilausumien osalta pitää nostaa hattu päästä; erittäin asiallisia, kiihkottomia ja suuresti harkittuja pohdiskeluja. Tälläistä maltillista ja asiapohjaista tarkastelua tarvitaan, kun järjestön monet isot asiat herättävät nyt (liian) suuria tunteita. Näitä tunteita ja mielipiteitä ei pidä kuitenkaan järjestössä, harrastajakunnassa tai näillä palstoilla pelätä tai väheksyä, saatikka haudata, sillä yhdistysdemokratia on parhaimmillaan ihmisten mielipiteiden kuulemista, arvostamista ja lopulta enemmistön päätökseen tyytymistä. Toivon itse suuresti ja hieman haikeana ettei harrastuksen pääasia so. meidän koira jää taas kerran tämän "vääntämisen" alle ja unohduksiin...
Sami Havia
Hieno Koira, hieno Harrastus!

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: SUOMENPYSTYKORVAN JALOSTUSNEUVONNASTA

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 15 Elo 2013, 06:45

sumu kirjoitti:
Haapajärvi kirjoitti:Kysytäämpä sitten heti Timolta MITÄ pitäisi tehdä? Minä olen esittänyt "rauhanpiippua" Mikä on sinun kanta tilanteen korjaamiseksi. Olemme valinneet henkilöt vuodeksi ja minun käsityksen mukaan näin mennään seuraavaan kokoukseen. Esitykseni oli että tietyt henkilöt kokoontuisivat jo ennen jalostuspäiviä pohtimaan vallitsevan tilanteen purkamista. Jalostuspäivillä väliaika tiedote ja talvipäivillä hyvällä yhteishengellä muutokset. Se että tällä sivulla, jossa käy myös ulkopuolisia, haukutaan toisiamme , ei johda muuhun kuin tilanteen pahenemiseen. Voin sanoa että tällä kannalla on hyvin monia ns maan hiljaisia, ninun lisäksi.
Kuinkas karhukoirain jalostusneuvonta kykenee keskustelemaan netissä jalostuksen tavotteista ja keinoista jos välistä keskustelu onkin sivurauteilla niin on siinä asiaakin tullut.Niikö asiaan kuuluukin ollaan eri linjoilla mutta niihän kuuluukin .Kohtuuton vaatimus jäsenistölle olla päätösten takana jos ne ylhäältä annetaan valmiina pienen piirin tekeminä. Toki tätä keskustelua voidaan jatkaa vaikkapa erälle sivustolla johon onkin huomattava määrä pystykorva harrastajia siirtynyt.Se asia että johdon toimet järjestössä näyttävät siltä etteivät ne kestä päivänvaloa on kyllä yksistään johdosta johtuvaa eikä muutu miksikään kenttää syyttämällä,jos kuva peilistä ei miellytä niin vika ei ole peilissä.
Sumu :thumbsup:

Keskustelun tasoon vaikuttaa keskustelijat. Karhukoirien jalostus neuvonta "rohkenee" esittää kantansa ja perustella sen myös täällä keskustelupalstalla. Mistä iso :thumbsup:
Simo Sova

Timo Kettunen
Viestit: 324
Liittynyt: 07 Tammi 2012, 14:48

Re: SUOMENPYSTYKORVAN JALOSTUSNEUVONNASTA

Viesti Kirjoittaja Timo Kettunen » 15 Elo 2013, 07:46

Kirjoittaja Haapajärvi » Eilen, 09:46
”Kirjoitukset ovat kirjoituksia, niitä on helppo kokemuksen pohjalta kirjoitella vaikka sivu tolkulla. Nyt vaaditaan sitä kuuluisaa johtamistaitoa jota olen aikaisemminkin peräänkuuluttanut, sitä joko on tai ei ole. Nyt Eero rohkeasti ns hyvät jalostajat kokoon ja aidosti pohtimaan esitystä asioiden korjaamiseksi. Alustavan esityksen voisi tuoda kokoonpanoineen esille jo jalostuspäivillä Kuopiossa, näin menetellen saadaan Rovaniemellä varmasti aikaiseksi hyviä päätöksiä. Jokainen on varmasti valmis antamaan periksi vanhoista päätöksistä asiallisen valmistelun jälkeen.Jatkuva johdon ja valittujen henkilöiden "nokkiminen" tällä sivulla vain pahentaa vallitsevaa tilannetta.
Tapio Arola”


Kirjoittaja Timo Kettunen » Eilen, 16:20
”Arolan haikailemasta johtajuudesta on jo satu näyttöä, mihin jamaan asiat menevät, kun johtaminen on itseisarvo ja päätöksiä tehdään ilman kritiikkiä ja
jäsenistön kuulemista.”

Pyysit vastaustani edellisen viestini johdosta: Luistelet nyt pois ylläolevasta asiayhteydestä, johon lyhyesti vastasin. Jos olisit ajatuksen kanssa lukenut sen ja muistanut tuon kirjoituksesi niin olisit huomannut haukkuneesi väärään puuhun, kun peräät enp:ltä johtajuutta, etkä olisi kysynyt keneltäkään mitään, etkä painanut enteriä.

Esittämäsi toimintamalli voi olla hyvä. Toivon, että testautat sen Rovaniemellä!

Haapajärvi
Viestit: 202
Liittynyt: 14 Huhti 2009, 20:40

Re: SUOMENPYSTYKORVAN JALOSTUSNEUVONNASTA

Viesti Kirjoittaja Haapajärvi » 15 Elo 2013, 18:05

Minä oletan että se saattaisi toimia. Esitin sen käynnistämistä n kuukausi sitten, mutta ei ole kuulema edennyt mihinkään. Minulle käy nykyinenkin meininki, vaateet ja tarpeet ovat kovaa vauhtia vähenemässä.
Tapio Arola

MikaP
Viestit: 75
Liittynyt: 21 Syys 2006, 17:27
Paikkakunta: Ylitornio

Re: SUOMENPYSTYKORVAN JALOSTUSNEUVONNASTA

Viesti Kirjoittaja MikaP » 15 Elo 2013, 21:25

On totta että räkyttäminen ei johda haluttuun lopputulokseen. Ainoastaan hyvinmerkityt "haukut" on ne joita me halutaan. :D

Tapiolle kysymys: Ketä tulisi mielestäsi olla koolla aukomassa tätä nykytilannetta?
Mika Pajari

Haapajärvi
Viestit: 202
Liittynyt: 14 Huhti 2009, 20:40

Re: SUOMENPYSTYKORVAN JALOSTUSNEUVONNASTA

Viesti Kirjoittaja Haapajärvi » 16 Elo 2013, 07:11

Hyvä Mika,kysymyksessäsi oli jo "rakennuspalikoita" Ketä pitäisi olla paikalla? Olen keskustellut muutamien henkilöiden kanssa vallitsevasta tilanteesta ja HUOM kaikki ovat ongelman ratkaisun kannalla. Korostan, asia ei minulle mitenkään kuulu,kuten edellisessä totesin, alkaa olla luovuttamisen aika, mutta harmittaa. Ketä paikalle? Järjestön pj ehdottomasti mutta siitä eteenpäin on mietinnän paikka. Mielestäni suurin ongelma on tällähetkellä jalostusryhmä/jaosto akselilla ja tästä henkilöt pitäisi löytyä ja vanhat ehdottomasti mukaan. Minä maallikkona kuvittelin että EPI on kaiken pahan alku ja juuri. Kun se tuli julkisuuteen, kiitos Mika, kuvittelin että nyt kaikki on ok, mutta mitten kävi, alkoi tulla uusia vaateita ja sama "ralli" näyttää jatkuvan. Oletan että on lopunperin hyvin pienistä asioista kyse ja ne varmasti avautuvat keskustelemalla.
Tapio Arola

peija04
Viestit: 264
Liittynyt: 27 Heinä 2011, 14:48

Re: SUOMENPYSTYKORVAN JALOSTUSNEUVONNASTA

Viesti Kirjoittaja peija04 » 16 Elo 2013, 16:50

Tapsalle muutama kysymys.
Olet mitä ilmeisemmin havainnut, että kaikki ei mennyt aivan niin kuin piti. Ainakin vaikutat huolestuneelta. En tiedä kohdentuuko huolesi Suomenpystykorvaan, järjestön tämän hetkiseen johtamistapaan, vai kenties johonkin muuhun. Joka tapauksessa olet ollut aktiivinen moneen suuntaan ja pyrkinyt etsimään keinoja, niin kuin itse ilmaiset, vallitsevan tilanteen purkamiseen. Tilanne, joka nyt pitäisi purkaa on seurausta, niin kuin Tapsa olet itsekin tähän viestiketjuun kirjoittanut, siitä että; ”Olemme valinneet henkilöt vuodeksi ja minun käsityksen mukaan näin mennään seuraavaan kokoukseen”.

Kysymys 1.
Ketä tarkoitat, kun kirjoitat ”Olemme valinneet”, sillä minä en ainakaan ole ollut valitsemassa henkilöitä sen enempää jaostoon kuin jalostusryhmäänkään?

Kysymys 2.
Mainitset kirjoituksessasi uudet vaateet. Mitä tarkoitat?

Kysymys 3.
Kirjoitat myös, että: ”sama ralli näyttää jatkuvan”. Voisitko selventää tätäkin hieman?

Tilanteesta itsestään sen verran, että jonkinlaista edistymistä voisi alkaa tapahtumaan sen jälkeen, kun selvitykset Kaisun, Mikan ja Teemun syrjäyttämiseen johtaneista syistä on saatu, ja heiltä on pyydetty julkisesti anteeksi, ja sen jälkeen kun jaoston henkilövalintoihin liittyvä kähmintä on selvitetty, ja jaostoon saatu valituksi pätevät ja ulkopuolisilta vaikutteilta vapaaksi tiedetyt henkilöt.

Ja vielä hypoteettisesta tilanteesta, että ketä paikalle.
Toiselle puolelle pöytää hallitus puheenjohtajineen ja etenkin sihteereineen, ja toiselle puolelle rahvas. Ja sitten olisi sana vapaa kaikille. Kysyä saisi, ja olisi vastauspakko.
Olli Silvennoinen

Haapajärvi
Viestit: 202
Liittynyt: 14 Huhti 2009, 20:40

Re: SUOMENPYSTYKORVAN JALOSTUSNEUVONNASTA

Viesti Kirjoittaja Haapajärvi » 16 Elo 2013, 23:45

Hyvä OLLI olen kanssasi keskustellut NÄISTÄKIN asioista ja omasta mielestäni vielä asiallisesti. Valintoihin kokouksen osalta en ota kantaa koska ne olivat äänestyksen tulos ja hallituksen kokouksiin minua ei ole laskettu. Huolena on Suomenpystykorva. Järjestön tarpeet minun osalta ovat täyttyneet hyvin, myös tänä vuonna. Onneksi on vielä ystäviä joilta voi kysyä neuvoja niin orkanisaatiossa olevilta kuin sen ulkopuolelta, sinultakin olen kysynyt neuvoja ja saanut myös vastaukset. Kysymyksiisi. kohta 1. Kuten totesin suurin ongelma on juuri tässä ja se on VARMASTI hyvin pienillä keskusteluilla korjattavissa. vaivaa "huhu" irtisanottu, irtisanoutunut. kumpi pitää paikkansa???? 2. Oletin että EPI:n julkituominen on täässä vaiheessa kaiken A ja O jota kannatin myös itse jos siihen saadaan kaikki aidosti mukaan, keskustelu terveysasioista ainakin hetkeksi rauhoittuu. Tämä asia saatiin julkiseksi, hyvä näin, toivottavasti avoimuus jatkuu. Mutta nyt on alkanut tulle esille korostetusti, uusia vaateita jotka minun käsityksen mukaan tulevat esille mikäli koira käytetään pevisassa, ei niistä tarvi pitää ylimääräistä meteliä ja pahoittaa toisten mieliä. 3. Viittaan edelliseen, eikö jalostusryhmän laatima terveyskysely riitä, joka jos ollaan REHELLISIÄ täydentää hyvin nyt luettavissa olevaa tietokantaa. Lopuksi. Mielestäni tässä harrastuksessa olemme kaikki samalla viivalla, arvoon ja ammattiin katsomatta. Pitää löytää vain sen polun pää.
Tapio Arola

Timo Kettunen
Viestit: 324
Liittynyt: 07 Tammi 2012, 14:48

Re: SUOMENPYSTYKORVAN JALOSTUSNEUVONNASTA

Viesti Kirjoittaja Timo Kettunen » 17 Elo 2013, 08:19

Ystävällinen toivomus on, että kysymykset ja vastaukset olisivat selkokielisiä, jotta me tyhmemmätkin ymmärtäisimme sanotun ja pysyisimme rattailla. Minä en kovin paljon tajua ja valaistu, mistä rivien välissä on kysymys - sisäpiiritiedoistako?

Haapajärvi
Viestit: 202
Liittynyt: 14 Huhti 2009, 20:40

Re: SUOMENPYSTYKORVAN JALOSTUSNEUVONNASTA

Viesti Kirjoittaja Haapajärvi » 17 Elo 2013, 08:39

On sitten varmaankin parempi ettei jatka keskustelua Puutteellisuus johtuu varmasti siitä kun tuo hivelevän käytöksen kurssi on käymättä ja ei ole opetettu toimimaan kalustetussa huoneessa. Uskon kuitenkin että huoli vallitsevasta tilanteesta on tullut kerrottua.
Tapio Arola

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Re: SUOMENPYSTYKORVAN JALOSTUSNEUVONNASTA

Viesti Kirjoittaja virve » 17 Elo 2013, 10:48

Näin tavallisena rivijäsenenä.

Lopettakaa jo herran jestas. Kukaan ei jaksa kuunnella kaikkia loukattuja sieluja. Elämää pitää vain jatkaa :wink:

Ehkä Suomella ja ihmisilla on isompiakin ongelmia kuin Pystykorvajärjestö :roll:
Jos ei niin minä kyllä pystyn järjestämään kaikille ongelmia ja tekemistä. Niistä ei tietenkään makseta mitään vaan päinvastoin niihin pitää omalla kustannuksella matkustaa ja syödä. Työtä joutuu tekemään niin työajalla kuin vapaa-ajalla. Myös yö työhön joutuu usein. Sitten kun kaiken työn on saanut tehtyä niin minä ja koko sukuni haukkuu teidät sekä kaiken tekemänne työn maan rakoon.

Miten olisi jos pojat lähtisi kotiin hiekkalaatikolta :lol:

Terveisin Virve
Virve Keravuori

Vastaa Viestiin