Tasapuoliset maastot

Tämän otsikon alla keskustellaan linnunhaukkukokeisiin (LINT) ja niiden sääntöihin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
lamuste

Tasapuoliset maastot

Viesti Kirjoittaja lamuste » 30 Marras 2011, 19:14

Olen käynyt tänä syksynä montakin arvo-ottelua. Kaikissa näissä kilpailuissa kuvastuu maastojen epätasaisuus. Häiriöitä on vaikka muille jakaa. Alueella on hirvimiehiä, metsäkonemiehiä, metsästäjiä, sienestäjiä jne.. Herää kysymys, pitäisikö linnunhaukkukokeista tärkeimmät pitää arkipäivinä ei niinkään viikonloppuina. Kaikkein tärkein arvokilpailuille on maastot ja niiden tasapuolisuus, erityisesti lintutiheydet. Näkyy vain olevan niin, että ne koirat yleensä voittavat, jollekka linnut sattuvat. Yleensäkkin suurin osa maastoista on kokeissa tyhjiä tai lintuja yksi tai kaksi. Kuitenkin maastomestarit ja puheenjohtajat antavat ymmärtää, että maastojen eteen on tehty töitä vuosien ajan. Onko mielekästä jatkaa näin? Viekö kilpailut jalostusta eteenpäin, koska lintukosketukseen päässeet koirat aina voittavat tai ovat kärkisijoilla. Olen sitä mieltä, että kaikki valintakokeet ja arvo-ottelut on järjestettävä ennen hirvijahteja eli elo- ja syyskuussa. Samoin metsästys pitää kieltää niillä alueilla ainakin siksi ajaksi, kun kokeet ovat ohi.

apassi
Viestit: 109
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 11:21
Paikkakunta: Korttovaara

Re: Tasapuoliset maastot

Viesti Kirjoittaja apassi » 30 Marras 2011, 20:51

Viekö kilpailut jalostusta eteenpäin, koska lintukosketukseen päässeet koirat aina voittavat tai ovat kärkisijoilla.

Näin totesi Lamuste!! Päällikkö tyytyy puolestaan toteamaan; minkä kanssa voittajakoirien olisi pitänyt päästä kosketukseen? Eikös ne liene linnunhaukkukokeissa. Linnut on löydettävä oli arki tai pyhä. Joopa joo!!!
K.Taskinen

AM
Viestit: 196
Liittynyt: 04 Tammi 2006, 11:49

Re: Tasapuoliset maastot

Viesti Kirjoittaja AM » 01 Joulu 2011, 00:15

Olen samaa mieltä Lamusteen kanssa maastojen merkityksestä tuloksenteolle. Tosin muutama koira näyttää olevan tästä asiasta eri mieltä (mm. Kotirovan Taiga, Vasurin Pikkukieppi yms. poikkeukset ) mutta "normaaleilla" koirilla tahtoo tuo tuloksenteko todella riippua maastossa asustelevista linnuista. Tällä on varmasti vaikutusta koekäyntihalukkuuteen koska tuo tuomareiden hankkiminen ei ole kaikille niin yksinkertaista. Taitaa tuo LINT 1 olla aika paljon vaikeampi saavuttaa kuin ajokoirien tai hirvikoirien VOI 1 tulos.
Matti Mäkelä

virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

Re: Tasapuoliset maastot

Viesti Kirjoittaja virve » 01 Joulu 2011, 10:11

Ei kai muu elämä voi pysähtyä jos jossain järjestetään linnunhaukkukoe. :roll:

Minä olen ymmärtänyt, että hyvien koirien pitäisi toimia häiriötekiöistä huolimatta ja ilmeisesti joitkut myös toimii.

Mutta tavallisissa kokeissa mielestäni mitataan koiran senhetkistä osaamista. Koe on myös arvostelu laji. Meillä on eri tasoisia tuomareita ja eri tasoisia maastoja. Monessa paikassa olen myös kuullut kennel linnuista jotka kestää hyvin haukussa ja joissain paikoissa kaikki linnut lähtee heti koiran nähdessään. Tämä pitää vain arvostelulajissa kestää.
Mielestäni pitäisi korostaa sitä, että linnunhaukkukoe on nimenomaan KOE ei niinkään kilpailu.
Ei minun koirasta tule huonoa koiraa vaikka se ei menesty jossain kokeessa. Minun koira voi ylittää itsensä vaikka se tulisi jossain kokeessa viimeiseksi. Eli se on sillä kertaa oppinut jotain jota se ei ennen osannut. Se onko se asia sellainen jota siinä kokeessa mitataan on sitten eri asia.

Terveisin Virve
Virve Keravuori

Heini
Viestit: 518
Liittynyt: 04 Elo 2004, 20:52
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Tasapuoliset maastot

Viesti Kirjoittaja Heini » 01 Joulu 2011, 16:13

Eihän sitä voida estää muita käyttämästä maastoja, jos on oikeus siellä vaikka metsästää tai kuten kaikilla on oikeus marjastaa ja sienestää ym. Monissa kokeissa on kuitenkin käytössä ne huomiolaput, mitkä voi auton ikkunaan laittaa näkyviin, mikä toivottavasti edes vähentää häiriötä. Etenkin arvokisoissa on hyvä ilmoittaa maastoista etukäteen ja esittää toive, että muut jättäisivät maastot mahdollisuuksien mukaan rauhaan, kuten esim. Oulaisten PM-kokeissa oli viety vissiin jo viikko etukäteen kyltit maastoihin menevien teiden varteen. Kuka oli sitten huomioinut toiveet, kuka ei. Olen myös muistaakseni nähnyt joskus paikallislehdessä ilmoituksen tulevista (arvo)kokeista ja siinä on myös kerrottu samat toiveet.

Ennemminkin toivoisin kokeisiin yhtenäistä linjaa sen suhteen, onko kaikissa maastoissa opas vai onko kaikilla vaan kartta. On varmaan suurempi todennäköisyys päästä niihin lintukosketuksiin, kun matkassa on maaston tunteva opas (toki oppaan pitäisi myös olla tietoinen, miten linnunhaukkukokeissa toimitaan!), kuin että eri puolelta Suomea tulleelle tuomarille ja ohjaajalle lyödään kartta käteen ja näytetään yksi tai kaksi "varmaa" lintupaikkaa. Ihan kiva olla olemassa näitä karttakokeitakin, sillä onhan ylimääräinen henkilö maastossa aina ylimääräinen, mutta jos samassa kokeessa toisella koiralla onkin matkassa se opas, niin se ei mielestäni ole ihan reilua. Toki maaston tunteva tuomari on se paras vaihtoehto, mutta nykyisin tuomarit pitää kuitenkin kisailijoilla yleensä olla itsellä hommattuna matkaan ja usein tuomari saadaan ohjaajan kotiseuduilta, ja koe voi olla kaukanakin.

Arkipäiväkokeita voisi mielestäni olla enemmänkin, mutta jäähän niissä osallistujamäärät usein pieniksi. Varsinkin arvokisat tulisivat melko kalliiksi ja hankaliksi, kun joku 40-70 henkilöä joutuisi aina anoa pari päivää vapaaksi töistä, kuinkakohan onnistuisi noin vain.. Iltapäiväkokeita taas ei voi järjestää kuin elo-syyskuulla, eikä arvokisoja mielestäni oikein voi alkukauteen kaikkia siirtää, että koirilla olisi tasavertaisemmat mahdollisuudet ehtiä tuloksia haukkumaan.
Heini Lehisto

Marseljeesi
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Kesä 2008, 00:15

Re: Tasapuoliset maastot

Viesti Kirjoittaja Marseljeesi » 10 Joulu 2011, 01:59

Itse olen ollut Kymen kennelpiirin alueilla useita hyvinkin useita kertoja tuomarina ja oman koirani kanssa paljon kokeissa,koskaan ei maastossa ole vielä ollut niin häiritsevää tekijää että olisin itse soittanut ylituomarille tai pyytänyt koirani palkintotuomaria soittamaan häiritsevän tekijän takia ylituomarille.Ehkä ollut todella hyvää tuuria.Sääntökirjassahan sanotaan selvästi mikä on häiritsevä tekijä ja milloin maastoa voi vaihtaa.Sienestäjistä ja metsureista siellä ei ole mainintaa,jokaisella suomalaisella on oikeus sienestää ja raivata metsäänsä.Olen heitäkin kokeissa tavannut eikä ole mitään haittaa ollut,päinvastoin kertonut vielä missäpäin ovat lintuja havainneet.Monelta on vain tuntunut unuhtuneen mikä Lint kokeiden todellinen tarkoitus ja tehtävä on?Ei kilpailu jota se nykyään näyttää olevan,vaan tarkoitus katsoa koiran metsästys ja jalostus ominaisuuksia.Ja te kaikki ylituomarit,minkä takia teillä on niin -piip- kova kilpailuvietti ja pisteiden tinkiminen omilla koirillanne kun rahvas sattuu tuomariksi.Teidänhän pitäisi olla esimerkkeinä mutta juuri siinä porukassa kilpailuvietti voittaa rodunjalostuksen tarpeet.Toki poikkeuksiakin on!
Jarkko Pukki

Marseljeesi
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Kesä 2008, 00:15

Re: Tasapuoliset maastot

Viesti Kirjoittaja Marseljeesi » 19 Joulu 2011, 00:30

Sinä Korttovaaran apassi,sinä naps pam ja pudotus,jonka itseluottamus ja kynä ja koira on tämän palstan parasta antia miehen ja koiran puolesta,kerrohan Taskinen kuka oikeasti olet koska koiran jalostus kiinnostaapi.Kummankin rodun puolesta.
Jarkko Pukki

apassi
Viestit: 109
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 11:21
Paikkakunta: Korttovaara

Re: Tasapuoliset maastot

Viesti Kirjoittaja apassi » 19 Joulu 2011, 11:42

Päällikkö on Korttovaaran vanha yksinäinen erakko, joka silloin tällöin posauttelee tarkoin merkityistä haukuista heittolaukauksia tälle foorumille. Marseljeesi on oikeassa; kynä pysyyy vielä Apassin kädessä ja niin koira kuin asekin toimivat.
K.Taskinen

Marseljeesi
Viestit: 73
Liittynyt: 07 Kesä 2008, 00:15

Re: Tasapuoliset maastot

Viesti Kirjoittaja Marseljeesi » 23 Joulu 2011, 22:16

Hyvää joulua kaikille tämän palstan lukijoille!Ja erityisesti Apassille,näin joulun pyhinä on taas aikaa lukea vaikka Dee Brownia uudelleen.Itse meinasin käännellä puukkoa haavoissani :wink: !
Jarkko Pukki

Vastaa Viestiin