Haukkutapa jaksottainen

Tämän otsikon alla keskustellaan linnunhaukkukokeisiin (LINT) ja niiden sääntöihin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
metsohaukku
Viestit: 199
Liittynyt: 07 Elo 2004, 14:51
Viesti:

Haukkutapa jaksottainen

Viesti Kirjoittaja metsohaukku » 09 Marras 2007, 11:42

Kertokaapa mitä on jaksottainen haukku.
Minä olen ymmärtänyt että jaksottainen haukku on sitä
jotta koira haukkuu tasaiseen ja pitää myös tasaiseen
tahtiin taukoja ja taas haukku jatkuu jne.jne...
Käsittääkseni jaksottaista haukkua ei ole se kun koira
esim.pitää pieniä taukoja aroille linnuille(KOKENUT KOIRA
KYLLÄ VAISTOAA ARAT LINNUT)tai säätelee haukkua lintujen
käytöksen mukaan,myöskään mielestäni jaksottaista haukkua
ei ole se kun koira kuulostelee hetken isännän tuloa ja jälleen
haukku jatkuu tasaisena.
Tässä tuntuu olevan kyllä hieman epäselvyyksiä!
Esim. Koiralla 10min koppelo haukku ja 10min metsohaukku
haukkutiheys 130min, sitten 7min teeri haukku 100min koira
piti välillä pieniä taukoja haukkui rauhallisemmin kuin metsoa ja
koppeloa,nähtiin että teeri oli rauhaton. Paperissa haukkutapa
JAKSOTTAINEN!
Haukkujen helinää..
J P Lehtonen

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 09 Marras 2007, 12:39

Tuo on kyllä mielestäni ihan totta. Jaksottainen rastitetaan ja käsitetään ihan väärin, ja silloin äänenanto pisteet putoavat yhdellä ihan turhaan.
Edellämainittuun voisi vielä lisätä koiran siirtymisen puun toiselle puolelle, tuomarin lähestyessä haukkua, ei sitä ääntä varmaankaan ole tarvis antaa siirtyessä puun toiselle puolelle. Pysyttäminen ei siitä kärsi, päinvastoin.
Eikähän jaksottainen haukku ole selvää haukkusarjan ja tasaisten taukojen vuorottelu ilman selvää syytä.

kepu
Viestit: 164
Liittynyt: 16 Elo 2004, 13:19
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kepu » 02 Joulu 2007, 20:31

Taannoisen haukkukokeeni aamupuhuttelussa ylituomarimme otti aiheen puheeksi. Siis mitä eroa on jaksottaisella ja katkonaisella haukulla. Vaikka samaa sukupuolta edustankin en hyvällä tahdollakaan kyllä ymmärtänyt sanaakaan siitä miten hän asian selitti.

Oma koirani kuuluu jompaankumpaan kategoriaan. Se haukkuu useimmiten 5-6 kertaa yhteen pötköön pitää pienen tauon ja jatkaa samaa tahtia. Monesti koira saattaa tutkailla välillä haukkupuun ympäristöä tai kuulostelee emäntäänsä saapuvaksi.

Itse ajattelin aiemmin, että pöhkö koira, kun puuhastelee kaikkea muuta, enkä ollut ihan varma siitä toimiko koira vai ei. Nyt olen alkanut ajatella, että ehkä tämä "muu puuhastelukin" on yhdenlaista linnunkäsittelytaitoa...arempi tirppa ei katso koiraa kovin pelottavaksi, kun se ei kiinnitä niin paljon lintuun huomiota...?

Toisaalta itse mietin tuon edellämainitun ylituomarin puhuttelun jälkeen, että onko sillä loppujen lopuksi niin suurta merkitystä kummaksi haukun katsoo: jaksottaiseksi vai katkonaiseksi, lopputuloshan on sama, jos lasketaan haukkutiheyttä tai yritetään päästä haukulle. Haukkutiheys on pienempi ja sen vuoksi haukkukohdetta lähestyminen vaikeampaa.

Vastaa Viestiin