LINT tuomarin kunto

Tämän otsikon alla keskustellaan linnunhaukkukokeisiin (LINT) ja niiden sääntöihin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
virve
Viestit: 310
Liittynyt: 03 Helmi 2008, 16:19

LINT tuomarin kunto

Viesti Kirjoittaja virve » 30 Syys 2016, 21:58

Tuli viime viikonloppuna eteen se milllainen kunto pitää tuomarilla olla.
Onneksi olin vain oppaana, mutta jos olisin ollut tuomarina niin minun kunto ei olisi riittänyt.
Siis kuntoni riittää hyvin neljän tunnin kokeeseen maastossa vauhtinsa reilu 1 km/h. Mutta jos koiranohjaaja on reipas pitkäjalkainen mies niin minä en pärjää mukana. Tämän todettuani päätin etten enää tuomaroi, koska enhän voi tietää koiranohjaajan vauhtia etukäteen.
Onko muilla tullut tällaista ongelmaa. Vai olenko minä ainoa jonka kunto ei riitä.

Terveisin Virve
Virve Keravuori

Pyrykoira
Viestit: 179
Liittynyt: 01 Syys 2005, 21:38
Paikkakunta: Laihia

Re: LINT tuomarin kunto

Viesti Kirjoittaja Pyrykoira » 01 Loka 2016, 18:38

Anna sen koiranohjaajan juosta jos hän niin haluaa. Arvostelukortille tulee kuitenkin vain ne havainnot, jotka tuomarina itse kuulet ja näet.
Kyllä se juoksija pian huomaa, että ei kannata hötkyillä, koska kortille ei kerry kuin toteamattomia haukkuja.
V-P Pouttu

ellutii
Viestit: 282
Liittynyt: 30 Marras 2006, 21:22

Re: LINT tuomarin kunto

Viesti Kirjoittaja ellutii » 01 Loka 2016, 21:54

Ja minä kun olin kuvitelmissa, että asia on juuri toisinpäin, Virve :)

(ja ketä palvelee ihmisen hirmuinen laukkavauhti?)

terveisin,
pieni ja lyhykinttuinen
Raija Tiilikainen

Pyrykoira
Viestit: 179
Liittynyt: 01 Syys 2005, 21:38
Paikkakunta: Laihia

Re: LINT tuomarin kunto

Viesti Kirjoittaja Pyrykoira » 01 Loka 2016, 22:03

Jatka toki tuomarointejasi entiseen maalliin. Kyllä ne ohjaajat asian pian oppivat.
V-P Pouttu

Avatar
heidi
Viestit: 410
Liittynyt: 06 Elo 2004, 10:07
Paikkakunta: Eno
Viesti:

Re: LINT tuomarin kunto

Viesti Kirjoittaja heidi » 02 Loka 2016, 14:01

Minulla oli viikko sitten ilo tutustua MEJÄ-touhuun huipputasolla (metsästyskoirien jäljestyskokeen SM-kisat). Mielenkiintoista, kuten aina itselle vieraisiin koemuotoihin tutustuminen. MEJÄ-voittajaluokan jälki on pituudeltaan 1,2-1,4 kilometriä ja aikaa sen selvittämiseen on 45 minuuttia. Ihannevauhti tuollaisella 1,2 kilometrin SM-jäljellä oli kuulemma noin 30-35 minuuttia. Mielenkiintoista oli kuitenkin se, ettei jälkeä saa myöskään kulkea liian nopeasti, ellei halunnut pistevähennyksiä. Peruste oli se, että tuomarin/ampujan pitäisi tositilanteessa pystyä ampumaan haavakko jäljityksen päätteeksi, eikä se onnistu, jos on juostu kieli vyön alla.
Meillä on sääntöpäivitykset meneillään... pitäisikö meidänkin alkaa sakottaa liian jalkavia koiranohjaajia? :lol: :lol: :lol:
Heidi Lahtinen, Höyheneukon kennel

Vastaa Viestiin