1- vai 2-päiväinen koe?

Tämän otsikon alla keskustellaan hirvenhaukkukokeisiin (HIRV) ja niiden sääntöihin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
RM
Viestit: 2
Liittynyt: 20 Marras 2004, 21:06

1- vai 2-päiväinen koe?

Viesti Kirjoittaja RM » 04 Joulu 2004, 18:47

Mitä mieltä ollaan mestaruuskokeista 1- vai 2-päiväisenä? Harmaiden ja laikojen puolella on yksipäiväiset - mustilla kaksipäiväiset. En ole perehtynyt historiaan, mutta mistä tämä 2-päiväisyys tulee ja onko ollut esillä kokeiden muuttaminen 1-päiväiseksi?
Perusteluina haluaisin kuulla hyvät ja huonot puolet molemmista tavoista?

PerttiP
Viestit: 5
Liittynyt: 06 Elo 2004, 15:55
Paikkakunta: Kuusamo

1- vai 2-päiväinen koe?

Viesti Kirjoittaja PerttiP » 07 Tammi 2005, 22:32

Ehkä harmailla ylisitkeyden takia toinen päivä ei välttämättä onnistu.
Mustilla voi olla sama edessä kun tuota sitkeyttä löytyy jopa nartuillakin.
Pidetään 2-päiväisenä, koska se tekee koiralle oikeutta!

PJP

PJP

Viesti Kirjoittaja PJP » 20 Tammi 2005, 12:51

Toivottavasti en nyt suututa ketään tällä kommentilla mutta.
2-päivän kokeet perinne johtunee siitä, että ennen vanhaan KKK tulokset eivät olleet kovin kummoisia edes arvokisoissa. Saatiin tulostaululle huomattavasti ,paitsi hienomman näköiseksi, enemmäm ykkösen tuloksia.
Se on käsitykseni historiasta :wink:
Kuitenkin
Olen Pertin kanssa samaa mieltä tuosta että koiralle tehdään oikeutta kahden päivän kokeilla. Arpa ei ratkaise yhtä paljon. Eka päivänä voi olla tyhjä maasto, vauhkot hirvet, häiriötekijöitä maastossa ym. Toisena päivänä jää mahdollisuus vielä tehdä huippu koiralla kunnon tulos.

Kojamo
Viestit: 1781
Liittynyt: 05 Elo 2004, 22:59
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: PJP

Viesti Kirjoittaja Kojamo » 14 Huhti 2005, 20:24

PJP kirjoitti:Toivottavasti en nyt suututa ketään tällä kommentilla mutta.
2-päivän kokeet perinne johtunee siitä, että ennen vanhaan KKK tulokset eivät olleet kovin kummoisia edes arvokisoissa. Saatiin tulostaululle huomattavasti ,paitsi hienomman näköiseksi, enemmäm ykkösen tuloksia.
Se on käsitykseni historiasta :wink:
Kuitenkin
Olen Pertin kanssa samaa mieltä tuosta että koiralle tehdään oikeutta kahden päivän kokeilla. Arpa ei ratkaise yhtä paljon. Eka päivänä voi olla tyhjä maasto, vauhkot hirvet, häiriötekijöitä maastossa ym. Toisena päivänä jää mahdollisuus vielä tehdä huippu koiralla kunnon tulos.
Nuo väitteet kaksipäiväisyydestä voivat pitää paikkansa kun katsoo vanhoja tuloksia ja lukee KKK koirien "historiikin".

rapakivi
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Huhti 2005, 02:15

Viesti Kirjoittaja rapakivi » 16 Huhti 2005, 02:42

No ehkä voisi kertoa niistä kaksipäiväisitä toisinkin!
Mutta täysipäiväiselle riittänee se, miksi kokeisiin haluttiin aikarajoitus; kas kun ne kokeet tuppasi menemään siihen, että kisattiin, kuka myöhemmin tulee maastosta! Että se siitä pisteiden kaunistelusta! Muutenkin. taas kerran, kehoitan tutustumaan siihen historiaan, se ei todellakaan ole pelkkiä numeroita.
Ja pelko pois, ei historiaan tutustuminen ja siitä johtopäätösten tekeminen tee todellakaan kipeää päässä! Rohkeasti vain, ei se satu!

rapakivi
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Huhti 2005, 02:15

Viesti Kirjoittaja rapakivi » 16 Huhti 2005, 03:08

Ja jatkaisin vielä; käykää hyvät veljet laajalti muuallakin. Minulla oli (kiusaksi asti) mahdollisuus nähdä kohtuullisesti erilaisia olosuhteita. Se on tuomarille hyvin avartavaa. Jo Uusimaa sinänsä, mutta käydä Varsinais-Suomessa, Satakunnassa, Pohjois-Hämeessä! Puhumattakaan kuninkuushaukuista Oulussa, maastot Kellossa, Ukkotuomarina Eerikki, koirana Suoknuutin Masan... hui niitä aikoja! Mutta joka reissulla oppi jotain, ja viime kädessä nöyryyttä!
Ja sepä se onkin, nuoret miehet; oppikaa nöyryyttä, silloin te (ehkä) opitte jotain! Ja sen jälkeen teistä tulee Tuomareita!

rapakivi
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Huhti 2005, 02:15

Viesti Kirjoittaja rapakivi » 16 Huhti 2005, 03:43

Ja jatkan vielä: huomaan järkytyksekseni olevani niin vanha, että minulla nuoruudessani oli vielä elävä kosketus niihin miehiin, jotka loivat rodun! Minulle olivat tuttuja esim. Usvan Ukko, jo kauan vainaa, tai Aholan Aslak, joka on minulle sekä koirassa että ammatissa esikuva! En tiedä, miten te nuoret olette saattaneet hukata nuo "vanhat äijät"! Esim. Aslakki on minulle sanonut, ettei pitäisi mennä "matadoreissa" liian pitkälle. Hänen ikäluokallaan oli omat keinonsa, nykypolvella pitäisi olla jo toiset. Aslak on ollut aina oman tiensä kulkija, mutta ahtaus on hänenkin koiriensa synti. Siitä hyvä vaan, että hän on ollut aina oman tiensä kulkija! Tutkikaapa huviksenne sukutauluja, jos osaatte! Meidän aikaan niitä tehtiin vielä käsin!
No, tulee oltua turhankin ärhäkkä, mutta sitä aiheuttaa vähän tämä nykyinenkin rotu!
eläkää paremmin!

kiemsa-3
Viestit: 88
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 11:54

Viesti Kirjoittaja kiemsa-3 » 17 Huhti 2006, 15:37

ois ihan kiva kuulla aslakista ja usvan ukosta vähän enemmän. Kyllä minusta ennen osattiin paremmin koirien kaa mennä ku ei ollu tutkia eikä autoilla ajeltu koirien peräs. Sillon on koirien ollu pakko kulkea isännän kans.

pitkätukka
Viestit: 139
Liittynyt: 24 Helmi 2005, 20:19

Viesti Kirjoittaja pitkätukka » 17 Huhti 2006, 18:34

kyllä tuo kaksipäiväisyys on hyvä asia joka suhteessa. en ole kyllä huomannu että olisi edes suunniteltu muuttamista yksipäiväiseksi. ei kannata kenenkään nuoria aktiiveja harrastajia koittaa "nöyryyttää",tämä kokeissa kulkeminen tuo, kuten rapakivi totesi hyvin paljon kokemusta.mutta pahimmillaan
siinä saattaa oma koira jäädä paitsioon ,jos vapaa-aika on rajallista ja koe-tuomarointeja kertyy syksyn mittaa lähemmäs parikymmentä.näin ainaki itte koin.olen ihan omaksi iloksi pitäny tuomari urani alusta asti "tilastoa" koirista joille olen ollut tuomarina eli v-96. tilastosta selviää koepaikka ja aika, kokeen laatu avo/voi tai valinta yms.kilpailu koiran nimi ja rotu/sukupuoli sekä kokeen tulos/pisteet sekä muuta huomioitavaa esim.koira voittanu kokeen jne. tällä hetkellä näitä käyntejä reilu 80kpl lisäksi oman koiran kanssa käydyt koereissut. pienestä pitäen olen kuullu sellasen koiran kun uurtomiehen sävä kuninkuushaukku reissu kertomuksen useita kertoja,ja mikäs on kuunellessa kun puhuja on hyvä kertomaan.

Vastaa Viestiin