pentu suunnitelmia

Tämän otsikon alla keskustellaan pohjanpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Nuutinen
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Maalis 2013, 00:16

pentu suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja Nuutinen » 29 Maalis 2013, 00:23

Terve kaikille oon uusi näillä sivuilla ja olen hankkimassa itselle pyynti kaveria. Tarvisin neuvoja ja vinkkejä. Pentu olis tarkotus ottaa loppu kesällä syntyvästä pentueesta.
Aki Nuutinen

Nuutinen
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Maalis 2013, 00:16

Re: pentu suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja Nuutinen » 30 Maalis 2013, 20:50

Hiljainen sivusto on tämä
Aki Nuutinen

Powder
Viestit: 57
Liittynyt: 13 Syys 2011, 12:06

Re: pentu suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja Powder » 31 Maalis 2013, 10:20

Terve,

Hiljaista tuntuu olevan...

Ite olin vuosi sitten samanlaisessa tilanteessa. Silloin olin hankkimassa itelle ensimmäistä koiraa. Roduksi valikoitui pohjis vaikka myös suomen pystykorvista oli hyviä muistoja -> Joskus junnuna tuli mummon pystykorvalle ammuttua aika läjä oravia :) No, rotuvalintaa ei ole tarvinnut jälkeenpäin katua. Ruuti on rauhallisuudellaan hurmannut niin kotiväen kuin naapuritkin.

Niin, jos olet untuvikko pystykorva-hommissa niin suosittelen lukaseen jonku Erkki Tuomisen kirjan. Ite luin Pikinokka pystykorvan ja Suomen pystykorva ja kotona, kumpaakin voin suositella. Niiden lukemisen jälkeen on aika hyvin kärryillä siitä kuinka koiran kanssa metsällä pitäis touhuta ja kuinka sinne haukulle pitäisi hiippailla. Tosin, ite en tätä jälkimmäistä ole vieläkään oppinut :) Näiden lisäksi kirjoissa on tietenkin paljon paljon muutakin.

Ja koiran hankintaan. SPJ pentuvälityspalstalle tulee vain murto-osa pentueista joten jos sen kautta yrittää löytää pennun niin valinnan varaa ei ole kovin paljon. Pahimmassa tapauksessa voi jäädä jopa kokonaan ilman pentua, sen verran kysyntää on ollut. Ite suosittelisin Googlea ja kännykkää... Homma toimii vaikka niin että surffailet KoiraNettiin ja sieltä kattelet koetuloksia http://jalostus.kennelliitto.fi/frmTulo ... 76&Lang=fi

Poimit sieltä muutaman koiran tiedot(Rek. nro) ylös. Jonka jälkeen voit rekisteri numerolla hakea tarkemmin koe- ja näyttelytuloksia os. http://metsastyspystykorvat.com/spj/etsi. Jos jokin koira edelleen miellyttää niin sen jälkeen pitäis enää tietää omistajan nimi... parhaassa tapauksessa nimi näkyy suoraan kennelliiton sivuilla. Mikäli ei näy niin silloin kannattaa hakea Googlella koiran rekisterinumeroa. Google tietää yllättävän paljon :) Omistajan nimen selvittämisen jälkeen on sinun ja pennun välissä enää numerotiedustelun virkailija, joka onneksi on aika helppo rasti ;) Sitten vain puhelin käteen ja tiedustelemaan että onko pennutusta suunnitteilla... Jos ei ole niin ei muuta ku uutta matoa koukkuun.

Osumaprosenttia voi parantaa katselemalla terveystarkastettuja koiria http://jalostus.kennelliitto.fi/frmTerv ... 76&Lang=fi. Jalostukseen käytettävien koirien pitää olla terveystarkastettuja joten tästä joukosta löytyvät koirat voivat hyvinkin olla "saamassa" :wink:

Lykkyä tykö!
Sakari Siponen & ppn Ruuti
www.hallamaan.com

lehkari
Viestit: 180
Liittynyt: 18 Syys 2006, 14:23
Paikkakunta: Tampere

Re: pentu suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja lehkari » 31 Maalis 2013, 23:03

Tervehdys Aki,
Täällä on tosiaan hiljaista, melkein yhtä hiljaista kuin pohjanpystykorvien pentupalstalla, jos sellaisen jostain löytää. Itsekin haeskelin pentua aikanaan toista vuotta. Taitaa olla facebookiin pohjissivustolle siirtynyt keskustelu täältä ja sieltä rivien välistä lukemalla saattaa saada tietoa tulevista pentueista. Taidat ollakin siellä jäsenenä, vai katsoinko oikein. Heitäppä yksityisviestiä joko täältä tai facen kautta, niin pohditaan tulevia pentueita.
Kari Lehtinen

Nuutinen
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Maalis 2013, 00:16

Re: pentu suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja Nuutinen » 01 Huhti 2013, 14:14

lehkari kirjoitti:Tervehdys Aki,
Täällä on tosiaan hiljaista, melkein yhtä hiljaista kuin pohjanpystykorvien pentupalstalla, jos sellaisen jostain löytää. Itsekin haeskelin pentua aikanaan toista vuotta. Taitaa olla facebookiin pohjissivustolle siirtynyt keskustelu täältä ja sieltä rivien välistä lukemalla saattaa saada tietoa tulevista pentueista. Taidat ollakin siellä jäsenenä, vai katsoinko oikein. Heitäppä yksityisviestiä joko täältä tai facen kautta, niin pohditaan tulevia pentueita.

Kyllä olen siellä jäsenenä ja pari ehotusta olen saanu ei vielä oo vain sopivaa löytäny. Villivalon kennelistä olen nyt laittanu kyselyn mut eivät vielä ole vastannut
Aki Nuutinen

MJH
Viestit: 49
Liittynyt: 19 Syys 2007, 20:53
Paikkakunta: oulu

Re: pentu suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja MJH » 01 Huhti 2013, 22:05

Kyllä se koira löytyy kun aikansa etsii! Kunhan et tehe sitä virhettä kuin eräät :( Että varaat monesta paikasta pennun ja jätät ilmoittamatta jos et ota, sellaistakin on liikeellä ;)

M. Herraniemi

Nuutinen
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Maalis 2013, 00:16

Re: pentu suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja Nuutinen » 03 Huhti 2013, 12:55

MJH kirjoitti:Kyllä se koira löytyy kun aikansa etsii! Kunhan et tehe sitä virhettä kuin eräät :( Että varaat monesta paikasta pennun ja jätät ilmoittamatta jos et ota, sellaistakin on liikeellä ;)

M. Herraniemi

Olen vastannu yv sulle.
Aki Nuutinen

280581
Viestit: 1605
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 17:46
Paikkakunta: Miehikkälä

Re: pentu suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja 280581 » 04 Huhti 2013, 12:04

http://www.spj.fi/fi/jarjesto/toiminta/ ... ystykorva/

Tuossa on porukkaa joka on ilmoittautunut harrastajia palvelemaan. Ota irti mitä otettavissa on. Kattaisen Soile on pentuvälittäjä ja samasta postiosoitteesta löytyy myös jalostusneuvoja.

Ps. älä luota sokeasti kasvattajien kaunopuheisiin. Jos vaikuttavat mainosmiehiltä (vrt. autokauppias), kannattaa suhtautua kriittisesti.
Juha Leppänen, Ruokolahti

Markku Kallinen
Viestit: 1
Liittynyt: 25 Maalis 2013, 20:03

Re: pentu suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja Markku Kallinen » 15 Huhti 2013, 22:09

Pennun valinta on vaikeaa, ja vielä vaikeampaa se on kun pentuja ei ole julkisesti kaupan, tai pentuvälityksellä ei ole tietoa edes astutuksista. Mutta pentujen teettäminen se vaikeaa onkin, ei kaikki harrasta agilityä tai näyttelyitä, monelle riittää että on pyyntikoira. Ilman vanhempien todistettuja näyttöjä kokeista pennut ovat arvoitus. Tosin pennut ovat aina arvoitus siitä ei päästä mihinkään. Sitten tulee suku ja linjat ja tinkaamisen aihetta loputtomiin. Muistan kun astutin oman erittäin hyvän saantikoiran Karjalan suvantobikilla. Huutoa siitä tuli joka suunnasta, mutta pennuista tuli terveitä ja lintuja, hirviä ja jopa yksi karhukin niillä on saatu. Jätin yhden nartun itselle ko. Pentueesta ja nyt sen astu vastaava tobikki. Pentuja tuli 6 ( 3+3) kaikki ER, joiten takaa saattaa kurkkia vaikka beagle, virkeitä pystykorvaisia sisiliskojaPennut ovat nyt kaksi viikkoa vanhoja, ja se huokaus on suuri mistä sellainen metsästäjä jonka koira on perheenjäsen eikä riimun päässä rimpuileva harrastus.tämä ei ole mainos, pentuja on tullut monille, monille muillekin. Tämän saa poistaa, jos jotakin ärsyttää.

Nuutinen
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Maalis 2013, 00:16

Re: pentu suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja Nuutinen » 17 Huhti 2013, 20:30

Juu harratus kaveria ja perheenjäsentä tässä etsitään. Vaikee on vaan sopivaa löytää yhestä nartusta olen varannut mutta olen listassa niin kaukana kärjestä että pentu voi jäädä saamatta. Mutta etsintä jatkuu..
Aki Nuutinen

Nuutinen
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Maalis 2013, 00:16

Re: pentu suunnitelmia

Viesti Kirjoittaja Nuutinen » 04 Touko 2013, 20:01

pentu lyötyny kiitos niille jokka pentuja ilmottelivat. pentu kotiutuu kesäkuun lopussa
Aki Nuutinen

Vastaa Viestiin