Pohjis vs. supi?

Tämän otsikon alla keskustellaan pohjanpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Taiga
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Tammi 2012, 15:08

Pohjis vs. supi?

Viesti Kirjoittaja Taiga » 16 Tammi 2012, 14:27

Miten arvon metsästäjät reagoi, kun koiranne kohtaa ei-toivotun otuksen. Kuten supikoiran?

Täällä päin nuo supit on oikein riesana. Joka niemessä, saaressa, notkelmassa niitä on ja koirat on todella ärsytettynä niistä! Maanitteletteko koiran vaan pois tilanteesta ja kerrotte, ettei me tuommosia viitsitä vihata, vai lopetatteko supit pois kulkemasta koiran nähden?
- Jos supin menee päästämään päiviltään, niin eikös se ruoki koiran intoa supijahtiin?

Mitenkäs sitten tämä etuliite, että pohjis on kaikenviljankoira?

Jos lintukoirana kaverianne pidätte, niin sallitteko sen jäniksen ajon? Pistättekö myös pupun pataan, jos koira saa sen hollille?

Itsellä on tarkoitus lintua haukuttaa, mutta pupunkin huolin, jos halli niin tahtoo :D
Lisä harjoituksena ollaan mietitty koiran käyttämistä kanttarelli-koirana.

Monimuotoisuuden hallinta on tietenkin kiinni yksilöistä. Niin koirasta, kuin isännästään. Vaan montaako eri juttua voisi koiran olettaa oppivan, ilman että homma hajoaa hanskasta?

ps. Enää nelisen vkoa ja sitten se riemu alkaa :P
Matti Rintala

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pohjis vs. supi?

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 16 Tammi 2012, 15:49

Täällä pohjoisessa ei taida supeja olla kovinkaan paljoa, hyvä niin.
Minun kohdalle ei ainakaan ole sattunut vielä koskaan, hyvä noin.

Enkä haluaisi koirani joutuvan noidenkaan kanssa kuonotusten.
Ensimmäinen syy on se, että supithan voivat levittää tauteja, sairauksia joista tarkemmin löytyy netistä.
Saattaahan se supi ehtiä puremaankin koiraa.

Toinen syy on se, että lintukoiraksi tuon olen laittanut.

Jos katson että supikoira on hyvä nitistää riistanhoidollisista syistä, voin sen tehdä, mutta niin ettei koiralla ole siinä touhussa osuutta.

Jänistä on ajanut havaintojeni perusteella pari-kolme kertaa, en ammu pohjikseni ajoon, enkä juuri muutenkaan.

Karhu on sitten taas oma lukunsa. Jos koira sattusi sitä haukkumaan ja mukana olevassa aseessa olisi riittävästi ruutia, eikä itsellä menisi tuossa edellisessä lauseessa mainittu jyrsijä pöksyihin, niin ja vielä pitäisi olla karhun ampumiseen lisenssit kunnossa, niin voi olla että harkitsisin ampumista.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

sergio
Viestit: 10
Liittynyt: 18 Loka 2010, 18:35

Re: Pohjis vs. supi?

Viesti Kirjoittaja sergio » 16 Tammi 2012, 15:55

Jos linnunhaukku on koiralla "hanskassa" niin ei muuta kuin supilta ainoa pois. Jänistä en suosittele ammuttavaksi koiran ajosta.Jäniksiä on melko runsaasti ja jänisajot saattavat häiritä lintutyöskentelyä.
Kari-Pekka Paananen

Arto Rautio
Viestit: 26
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 17:07
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pohjis vs. supi?

Viesti Kirjoittaja Arto Rautio » 16 Tammi 2012, 16:53

Omalta osaltani pystykorvaa hankkiessa yksi pohjalaisen valintaan johtanyt kriteeri oli "kaikkiviljaisuus"! Jäniksiä olen koiralta ampunut ja ompa se ollut kahden ajokoiran kanssa samassa ajossa josta jänöjuissi ammuttiin. Netta ainakin on niin riistaverinen, että kaikki kiinnostaa mutta enemmänkin olen nähnyt asian positiivisena ominaisuutena tämän rodun kohdalla.

Eli asiaan... supi paremmille jahtimaille ainakun siihen on mahdollisuus!!
A.Rautio
Piukkeen kennel

mkmk
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Kesä 2011, 14:25

Re: Pohjis vs. supi?

Viesti Kirjoittaja mkmk » 16 Tammi 2012, 20:35

sepedeus kirjoitti:Täällä pohjoisessa ei taida supeja olla kovinkaan paljoa, hyvä niin.
Minun kohdalle ei ainakaan ole sattunut vielä koskaan, hyvä noin.
Rovaniemeltä ku menee Ranualle päin noin 40km niin ainakin jo 2 eri pesuetta alle 5km säteellä toisistaan. Toisessa pesueessa oli 6 supia. Voi kuvitella kuinka paljon niitä on kohta kun kukaan ei täälläpäin niitä "vielä" metästä...
M a t t i
Kes kin ark aus

Teukka
Viestit: 147
Liittynyt: 26 Huhti 2007, 15:52

Re: Pohjis vs. supi?

Viesti Kirjoittaja Teukka » 16 Tammi 2012, 20:50

Kuusamosta 50km pohjoiseen on Moskulle pohjoisin supi ammuttu. Se ei ainakaan käy supiin kiinni.
On se sen verran hyvää riistanhoitotyötä että kaikki joutaa pois, ja lisää se hyvin kautta.

Oma mielipiteeni on, ettei kannata jussia ampua. Turhaa väsyttää koira ittensä ja hyvää peliaikaa menee hukkaan.
Ajot aina vaan pitenee kun ensimmäisen ampuu..

Kaikkea voi osata vähän, mutta vain yhdessä voi olla hyvä!
Teemu Niemi

erämies
Viestit: 125
Liittynyt: 16 Touko 2005, 15:17

Re: Pohjis vs. supi?

Viesti Kirjoittaja erämies » 17 Tammi 2012, 11:25

Supeista. Mie ainakin tulen poksauttamaan jokaisen supin mitä koira saa haukuttua. Toki täällä rovaniemellä ei ole supeja liiemmin ja siksipä ne vähätkin on syytä "rauhoittaa" tavattaessa. Teillä siellä etelämpänä on varmaankin syytä pohtia miten supijahti vaikuttaa koiraan ja ehkä jotku asiasta kokemusta enemmän omaavat antavat neuvonsa siitä.

Mie jouvuin tuon jänisasian kans painimaan hieman viime syksynä. Kahteen edelliseen pystykorvaiseen verrattuna tämä pohjalainen osoittautui verrattamaksi löytäjäksi ja pystykorvaksi kohtuulliseksi jänisajuriksi jo nuorella iällä. Eihän se pitkään aja pisimmillään 15-20min, mutta jänis tulee nopean ja hiljaisemman koiran edessä hetikohta lähtöpaikalleen ja siitä saa kohtuu helposti yksinäinenkin jahtimies ampumatilanteen. Koira osoittautui niinkin tehokkaaksi että laskin 8 tilannetta syksyn aikana joista olis kaato ajosta saatu. Siihe määrään olis monella saman ikäisellä(7-8kk) ajokoirallakin ollut tekemistä. En kumminkaan ampunut yhtään kun olin päättänyt että linnunhaukku ja mahdollinen koetoiminta ensin ja sitten ehkä jänikset.

Olen kyllä ottanut pohjalaisen nimenomaan monipuoliseksi metsästyskoiraksi, en pelkäksi lintukoiraksi. Mutta olen päättänyt edetä tässä järjestyksessä. Vesilinnut ja pienpedot kuuluu jo nyt jahtilistalle. Ensimmäinen koiralle haukusta ammuttu riista olikin heinäsorsa :) sittemmin saimme ne eka pudotukset myös maalinnulle joten alku on ollut lupaava.
Teemu Huhtaniska, Ensilumen Mielikki

Taiga
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Tammi 2012, 15:08

Re: Pohjis vs. supi?

Viesti Kirjoittaja Taiga » 17 Tammi 2012, 13:48

"En kumminkaan ampunut yhtään kun olin päättänyt että linnunhaukku ja mahdollinen koetoiminta ensin ja sitten ehkä jänikset. " ( Erämies.)

Kuten olen monta kertaa toitottanut. Olen koirankasvattajana polkuani vasta vainuamassa, joten sallikaa edelleenkin typerät kysymykseni? :oops:

Kerrot, että ensin koetoiminta ja vasta sitten ehkä jänikset.

Eikös jänisajoa sitten huomioida positiivisena ja bonuksia tuottavana ilmiönä, tällä mainiolla "kaikenviljan"-koiralla?

Vaeltaessani tässä koiratieteiden valtavassa tietotulvassa ja sen rämeikköisessä kosteudessa, olen koetoiminnasta havannoinut sen, että koiranohjaaja koetilanteessa päättää, lasketaanko pyyn haukku tulokseen.
-Mites sitten jussin paukutus ja jos ei lasketa, niin miksi ei? :?:
Matti Rintala

lehkari
Viestit: 180
Liittynyt: 18 Syys 2006, 14:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Pohjis vs. supi?

Viesti Kirjoittaja lehkari » 17 Tammi 2012, 13:55

Aivan sama tilanne minulla jänisten suhteen kuin erämiehellä. Ylösotto sujuu kuin tanssi ja ajokin raikaa sen 15-20 minuuttia, mutta nalli ei ole palanut vielä kertaakaan, vaikka paikkoja olisi ollut vaikka kuinka. Varmaan rusakkohomma kävis sujuvasti paksun lumen aikaan, mutta ei vielä,ei vielä... Minä olen Unnalle luvannut, että kun käyttövalioksi on haukuttu, niin heti ammun pitkäkorvan :lol:
Supiakin on ajeltu, mutta pysäytystilannetta ei ole vielä tullut eteen. Heti kyllä lojahtaa, kun paikka tulee.
Kari Lehtinen

Heini
Viestit: 518
Liittynyt: 04 Elo 2004, 20:52
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Pohjis vs. supi?

Viesti Kirjoittaja Heini » 17 Tammi 2012, 14:17

Jänikset ei ole lintukokeissa kovin toivottavia vastaantulijoita. Lyhyistä ajoista ei koiraa rangaista muuta kuin mahdollisen suorituspuhtauspisteen menetyksellä (-1p), mutta jos jänistyöskentely alkaa olla jo häiritsevää, eikä koiraa saa niiltä pois tai se valitsee jänikset ennen lintuja, niin sitten voi alkaa virhepisteitäkin tilille rapsahdella.
Muutenkin ne jänikset tosiaan vaan väsyttää koiran (ja voi karkottaa lähistön linnut), onpa käynyt itsellekin useammin kuin kerran, että lupaava haukkukoe on karahtanut heti alkuun otettuun puolen tunnin jänisajoon, jonka jälkeen koiran haku on leppoisaa lönkyttelyä. Toki loppusyksyn kokeissa koira ei niin helposti väsähdä, mutta auta jos tuo sattuu elo-syyskuun kokeessa, jolloin on vielä +20 lämmintäkin.

Minä en ole ikinä supiin törmännyt, koiristani en tiedä. No kerran olen Eetun löysännyt tuoreille supin (oletettavasti supi, itse en nähnyt, kun sukulainen näki) jäljille ja innokkaasti se lähti, taisipa saada ajonkin hetkeksi, mutta sitten jonkun ajan päästä vaihtoikin jänikseen. Jäniksiä Eetu on ajanut ehkä 3-5-vuotiaasta asti, kun sattui saada yhden kiinni tien varresta. Eetulle oli myös tarkoituksena ensin saada koetulokset ja sitten alkaa ampua muuta riistaa. Eipä sillä, että Eetulle olisi aiemmin ollut tilanteitakaan ampua muuta kuin oravia tai hirviä lintujen ja sittemmin jänisten lisäksi. Jänispaikkoja oli vaikka kuinka paljon siihen asti, että koetulos saatiin ja sen jälkeen kun on ollut "lupa" ampua myös jäniksiä, ei ole paikkoja sattunut, vaikka ajoja on tässä 6 vuoden aikana ollut aika reilusti. Sama kuin oravat, olen valioitumisen jälkeen yrittänyt joskus käydä joulukuulla oravia sen kanssa katsomassa, niin eihän niitä silloin löydy tai ainakaan haukkupuusta sitä näe. Eetulle on siis kanalintujen lisäksi ammuttu vain yksi sorsa.

Minta innostui myös jäniksistä jo ekana syksynään, mutta niin kauan kuin sille yritän saada voi-tuloksia, en aio jäniksiä ampua. Muuten sille on periaatteessa kaikki riista avointa, paitsi oravat ja ehkä näädät niiden samankaltaisuuden vuoksi. Ja hirveäkään en sille mielellään haluaisi ammuttavan, koska ei meidän pikkutytön tarvitsisi niistä kiinnostua yhtään enempää =) Kerran oli kärppä haukussa, mutta eipä sitä raskittu ampua ja sekin ehkä kuuluu tuohon orava-sarjaan :)
Heini Lehisto

lehkari
Viestit: 180
Liittynyt: 18 Syys 2006, 14:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Pohjis vs. supi?

Viesti Kirjoittaja lehkari » 17 Tammi 2012, 14:25

Taiga kirjoitti:"En kumminkaan ampunut yhtään kun olin päättänyt että linnunhaukku ja mahdollinen koetoiminta ensin ja sitten ehkä jänikset. " ( Erämies.)

Kuten olen monta kertaa toitottanut. Olen koirankasvattajana polkuani vasta vainuamassa, joten sallikaa edelleenkin typerät kysymykseni? :oops:

Kerrot, että ensin koetoiminta ja vasta sitten ehkä jänikset.

Eikös jänisajoa sitten huomioida positiivisena ja bonuksia tuottavana ilmiönä, tällä mainiolla "kaikenviljan"-koiralla?

Vaeltaessani tässä koiratieteiden valtavassa tietotulvassa ja sen rämeikköisessä kosteudessa, olen koetoiminnasta havannoinut sen, että koiranohjaaja koetilanteessa päättää, lasketaanko pyyn haukku tulokseen.
-Mites sitten jussin paukutus ja jos ei lasketa, niin miksi ei? :?:
Linnunhaukkukokeestahan nyt on kysymys ja jänes ei ole lintu , vaikka joskus melkein lentääkin. Jäniksen pöläytyksestä ei kuitenkaan virhepisteitä tule, jos se muutaman minuutin kestää ja koira sen sitten jättää ja alkaa keskittymään linnunhakuun. Eikä palaa uudelleen jussin jäljelle. Mutta jos koira on tunnin jäniksen perässä, niin hylky tulee. Ja kyllähän se itsensä puolen tunnin ajollakin väsyttää ja virhepisteitä ropisee ja koe kärsii.
Koiranomistaja päättää tosiaan pyiden osalta mitä tehdään. Monesti pyistä on kokeessa vain harmia, mutta jotkut koirat saavat ne paremmin pysymään haukussa. Minä en ole pyitä mukaan ottanut. Viime kokeessa sattui ensimmäisenä pyypoikue eteen. Minä tuskailin, miten saatais koira niiltä pois
ja aika monen seuraamisen ja jatkuvan haukun jälkeen tuomari tokaisi, että nyt olis ensimmäinen kymppi täynnä. Siis jos olisin ottanut pyyt mukaan. :evil:
No saatiin sitten kymppejä isommillakin linnuilla.
Kari Lehtinen

lehkari
Viestit: 180
Liittynyt: 18 Syys 2006, 14:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Pohjis vs. supi?

Viesti Kirjoittaja lehkari » 17 Tammi 2012, 14:27

Vastailtiin näköjään Heinin kanssa samaan aikaan ja aikalailla samoilla ajatuksilla :)
Kari Lehtinen

erämies
Viestit: 125
Liittynyt: 16 Touko 2005, 15:17

Re: Pohjis vs. supi?

Viesti Kirjoittaja erämies » 17 Tammi 2012, 14:59

Juu, valitettavasti tämä mainio kaikenviljankoira suljetaan kokeesta tunnin poissaolon jälkeen niinkuin muutkin rodut. Ja tuossapa tuli jo kattavat vastaukset aikaisemmin heiniltä ja lehkarilta. Eli tiivistettynä, liiallinen jänisinto tosiaan sotkee lintukokeen (ja samoin käytännön lintujahdin) jos huono tuuri sattuu. Koetoiminta ei ole minulle itse tarkoitus koiratouhussa, kuitenkin on tarkoitus vähintään yksi koe käydä. On sekä rodun, kasvattajan, että meidän harrastajien etu että tulee paperille jotain mahdollisimmin monesta koirasta. Eri asia mitä sinne paperille sitten tulee jos ensi syksynä kokeeseen Millin kanssa pääsemme... jänisajo ainakin todennäköisesti jossei muuta! :lol:

Sulla on Taiga hyvä filosofia monikäytöstä ei muutako piä tuo linja, koira mukaan kaikkeen maholliseen.
Teemu Huhtaniska, Ensilumen Mielikki

Taiga
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Tammi 2012, 15:08

Re: Pohjis vs. supi?

Viesti Kirjoittaja Taiga » 17 Tammi 2012, 15:46

Kiitos Erämies, ja muutkin hyvistä ja kannustavista vastauksista tämmöisen kotitollon hapuileviin kysymyksiin :D

Hirviseurueessamme on joillakin harmaan ohjastajilla pistooli taskussa, (muun kannettavan lisäksi!) supin lopettamista varten. Silloinkin pitää supin raato saada hukattua johonkin koiran löytämättömään paikkaan.
Koirat on vaan jostakin kumman syystä hyvin agressiivisia supia kohtaan ja pyrkivät ajossa palaamaan paikalle antaakseen lisää löylytystä supille.

Tapasin livenä ekakerran paikkanutun ja isäntänsä hetki sitten. Hän kertoi supin kohtaamisesta:

Koira on viime kevään pentu. Puksahtelee jo linnulle, kun olivat olleet metsässä koko syksyn. Hiiret ja myyrät kuitenkin vielä TOP-listan ekoina :)
Kaveri oli taluttamassa koiraansa pururadalla, kohdassa jossa on rumpu radan alta....

Koira oli painunut kovalla möykkeellä rumpuun. Seuraavaksi sieltä oli kuulunut sirkkelin ääntä muistuttavaa kiljuntaa ja hyvin nopeassa temmossa koiruus oli raahannut kraivelista kiinni pitäen supikoiraa katseltavaksi :thumbsup:

Supi on sitkeä tapettava. Koira saa suunsa karvaa täyteen ja nahkan alla on sikamaisen paksu traani kerros.
Matti Rintala

Tuutikki

Re: Pohjis vs. supi?

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 17 Tammi 2012, 16:13

Onhan noita supeja jokunen kettujen lisäksi noiden isompien hampaissa henkensä heittänyt, mutta Tuutikille ei ole vielä sattunut kumpaistakaan tiedon mukaan eteen. Varmasti tulisi ammuttua jos ajaisi niitä. Orava ja jänis on kiellettyjen listalla. Hirveä voisi myös ensi syksynä kokeilla.

Vastaa Viestiin