Terveiset Pirkanmaalta!

Tämän otsikon alla keskustellaan pohjanpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Taiga
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Tammi 2012, 15:08

Terveiset Pirkanmaalta!

Viesti Kirjoittaja Taiga » 06 Tammi 2012, 20:25

Hei olen tuleva pohjiksen isäntä. Saan haltuuni pennun helmikuun puolessa välissä, ja arvatkaa, kuinka iloinen olen pitkällisen haaveeni täyttymyksestä? :D

Kyseessä on ensimmäinen koiruus omassa elämässäni ja sen hommaaminen tuli ajankohtaiseksi, kun pääsin livahtamaan työputkesta pois! Illat menee koira-tietouden parissa. Niin netsissä, kuin kirjojen parissa. Uteliaisuus ja uuden oppiminen on haastavan mielenkiintoista. Saanen asettaa Teille visaisia kysymyksiä mielestäni, vaikka teille ne varmaan on vesiselvää touhua?

Aletaan historiasta:

Kirjallisuudessa puhutaan pohjiksen polveutuvan kainuulaisista turkiksenmetsästykseen käytetyistä pystykorvaisista koirista. Vietin lapsuuteni mainitulla alueella, mutta niillä kylillä ei paikkatakkia kyllä näkynyt. Onko olemassa historiallisia dokumentteja pohjiksen olemassaolosta ja kuinka kaukaa ajasta? Valokuvia, tekstiä tai vanhoja perimätietoja.

Entäs pohjiksen geneettinen perimä? Onko sitä määritetty, kuinka paljon siinä on muita tunnettuja rotuja ja löytyykö pohjiksen geneettisestä kartasta jotain ihan omaa, muihin piskeihin kuulumatonta materiaalia?
Matti Rintala

lehkari
Viestit: 180
Liittynyt: 18 Syys 2006, 14:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Terveiset Pirkanmaalta!

Viesti Kirjoittaja lehkari » 06 Tammi 2012, 23:46

Hienoa, että tänne Pirkanmaalle saadaan lisää pohjisväkeä. Hienon rodun valitsit. :thumbsup:
Eiköhän noihin kysymyksiisikin täältä vastaukset löydy, mutta ei välttämättä minulta.
Minkä sukuinen koira sinulle on tulossa? Heitä vaikka yv:nä viestiä.
Kari Lehtinen

Taiga
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Tammi 2012, 15:08

Re: Terveiset Pirkanmaalta!

Viesti Kirjoittaja Taiga » 07 Tammi 2012, 10:19

Terve vaan lehkari, ynnä muut ja taputukset Unnalle:)

Tervehdyslauseesta positiivinen ongelman asetteluni paljastuukin. Kuten myös kysymyksesi koiran suvusta.

Olet valinnut nimimerkkisi alkamaan pienellä pukstaavilla ja koiruuden nimi kirjoitetaan isolla. Kyllä koirallani on paremmat rotupaperit, kuin isännällä, tai tämmöinen on oma otteeni tulevaan koulutus-sessioon, jossa koulutettavana on isäntä ainakin yhtä paljon, kuin on tuo tuleva armas paikkatakkimme!

Eli: ollaan koiranpennun kanssa samalla lähtöviivalla ja ollaan kuin plankkoja, kirjoittamattomia papereita.
-Kaks sokeeta taluttamassa toisiaan uuden, antoisan yhteiselämän kivikkoisella kuoppelikolla, taipaleella, jonka varrella (toivottavasti) jossakin vaiheessa tuoksuu hurmaavasti teeren käryt ja nakerretaan linnun varpaita hyvän haukun palkkiona..
Matti Rintala

mkmk
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Kesä 2011, 14:25

Re: Terveiset Pirkanmaalta!

Viesti Kirjoittaja mkmk » 07 Tammi 2012, 14:36

Meillekki tulee pohjis helmikuun puolivälis! Oliskohan jopa samasta pentueesta? Pistänpä YV
M a t t i
Kes kin ark aus

Ksoin
Viestit: 38
Liittynyt: 25 Tammi 2009, 21:19

Re: Terveiset Pirkanmaalta!

Viesti Kirjoittaja Ksoin » 07 Tammi 2012, 14:54

Unnanko pentuja :wink: Hieno pentue :D Ootte tehneet onnistuneen valinnan.
Kirsi Soininen

Taiga
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Tammi 2012, 15:08

Re: Terveiset Pirkanmaalta!

Viesti Kirjoittaja Taiga » 07 Tammi 2012, 17:07

Ei ole Unnan pentuja, vaan toivottavasti voisin joskus ylpeillä samanmoisella käyttövaliolla, kuin on Unna :lol:

En untuvikkona tiedä pohjis-porukoiden kirjoittamattomista säännöksistä, eli mistä saa puhua ja mikä on tabu.
-En tosin niistä tabuista kauheesti piittaakkaan

En näe kyllä mitään pahaa jos tulevana ylpeänä "isinä" kerron, että pentumme tulee Rovaniemeltä, Maiccos Hanin & Jyryn touhuamasta kaartista.

Saatiin illalla s-postissa tuoretta kuvaa pennusta, joka oli pari päivää sitten avannut silmänsä :lol:

Sylkytettävä tapaus!

Pennulle tulee varmaan sama kohtalo, kuin allekirjoittaneelle? Olin seitsemän vanha, ennen kuin jalkani koskivat ekakerran lattiaan..

Miksikö?

No, ihan siksi vaan, kun olin jo silloin niin suloinen, että kaikki tahtoi vaan vuorotellen kantaa mua sylissään..

Heippa :D
Matti Rintala

ellutii
Viestit: 282
Liittynyt: 30 Marras 2006, 21:22

Re: Terveiset Pirkanmaalta!

Viesti Kirjoittaja ellutii » 07 Tammi 2012, 18:16

Onpa niin mukava lukea uuden, mutta silti rodulle täysin sydämensä menettäneen immeisen kirjoituksia; et olisi muuten parempaa rotua voinut valita :D

terv.
ihan valtavalla pohjiskokemuksella oleva
Peten ja Viran emäntä :mrgreen:
Raija Tiilikainen

lehkari
Viestit: 180
Liittynyt: 18 Syys 2006, 14:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Terveiset Pirkanmaalta!

Viesti Kirjoittaja lehkari » 07 Tammi 2012, 19:12

Eipä ole meidän Unna vielä ehtinyt pentuja tekaista eikä ole kyllä käyttövaliokaan. :D ( Vai oliko puhe ihan toisesta Unnasta)
Ensimmäinen VO1 vasta hankittuna.Taitaa meikäläisen palsta-aktiivisuus aiheuttaa liiallista maineen nousua. :D
Juoksu pitäisi helmi-maaliskuulla tulla ja kieltämättä on ollut pientä uroksenhaku meininkiä, mutta katsotaan nyt. Oma kokemattomuus pennutushommissa vähän arveluttaa.
Pelikoiriahan siellä näyttää olevan Taigan suvussa.
Kari Lehtinen

mkmk
Viestit: 24
Liittynyt: 28 Kesä 2011, 14:25

Re: Terveiset Pirkanmaalta!

Viesti Kirjoittaja mkmk » 07 Tammi 2012, 20:34

Täytyypä sanoa, että meilleki tulee narttu samasta pentueesta! Koti nimeksi tulee myös Taiga. :D

T:Matti K ;)
M a t t i
Kes kin ark aus

Tuutikki

Re: Terveiset Pirkanmaalta!

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 07 Tammi 2012, 22:48

lehkari kirjoitti:Eipä ole meidän Unna vielä ehtinyt pentuja tekaista eikä ole kyllä käyttövaliokaan. :D ( Vai oliko puhe ihan toisesta Unnasta)
Ensimmäinen VO1 vasta hankittuna.Taitaa meikäläisen palsta-aktiivisuus aiheuttaa liiallista maineen nousua. :D
Juoksu pitäisi helmi-maaliskuulla tulla ja kieltämättä on ollut pientä uroksenhaku meininkiä, mutta katsotaan nyt. Oma kokemattomuus pennutushommissa vähän arveluttaa.
Pelikoiriahan siellä näyttää olevan Taigan suvussa.
Ehdottomasti lehkari koepalkittu narttu pitää sinulla pennuttaa.
Jos arveluttaa niin varmasti koirasi kasvattaja auttaa mielellään. Me ainakin olemme luvanneet soittaa vaikka yöllä jos on kysyttävää ( yöllähän ne usein penikoi). Ja onpa tiukan paikan ollessa kysymyksessä soittaneet yli roturajojenkin neuvoja vuosien saatossa.

Taiga
Viestit: 19
Liittynyt: 06 Tammi 2012, 15:08

Re: Terveiset Pirkanmaalta!

Viesti Kirjoittaja Taiga » 08 Tammi 2012, 13:32

Hejssan mkmk ja muut kuono-kuomat :)

Tulevan sydäntenvaltaajan kotinimi muuttui sitten hovissa!

Taiga jää minulle nimimerkki nimeksi ja koiruus saa kotiuduttuaan, juhlallisissa merkeissä nimekseen Seita!
(Nimien kanssa suhmurointi johtui taas samasta syntipukista, kuin kaikki muutkin universumin ongelmat, eli allekirjoittajasta itsestään.)

Sain valita pennun saatujen valokuvien perusteella, ja Nainen sai oikeuden nimeämiseen. Valiten nimeksi Seidan, jonka vahingossa muistin Taigaksi.
Ja taas sain kuulla korvamakiaa.. :oops:

Taiga on pohjoista havumetsää ja kun katselin kuvista mkmk:lle tulevan hurmurin väritystä, niin eittämättä tulee mieleen alkutalven taiga-metsä, jossa lumen valkoinen taustanaan, upeasti hehkuttaa viimeisiä, koivuihin unohtuneita ruskan värjäämiä lehvästöjä.

Itse taas hiukan pelkään meille talouspäällikön kehittämää Seita-nimeä.

Seita on palvonnan kohde ja olen aikas hellämielinen ja ehkä yliymmärtäväinen ihminen? Maltanko pitää koiran pojalle tarpeeksi tiukkaa jöötä?

Mitenkäs teillä on koiraa raskittu komentaa?
Matti Rintala

Tuutikki

Re: Terveiset Pirkanmaalta!

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 08 Tammi 2012, 22:46

Tottahan toki koiralle pitää osoittaa oma paikkansa ja normi kiellot ja käskyt. Valitettavan usein pienissä roduissa tämä asia jätetään hoitamatta ja seurauksena mitä pienempi koira sen pahempi tyranni ja mamman mussukka. Tuutikille riittää, kun sanon että " minä suutun" niin venkuilut loppuu.

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Terveiset Pirkanmaalta!

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 09 Tammi 2012, 20:58

Taiga kirjoitti:Seita on palvonnan kohde ja olen aikas hellämielinen ja ehkä yliymmärtäväinen ihminen? Maltanko pitää koiran pojalle tarpeeksi tiukkaa jöötä?
Mitenkäs teillä on koiraa raskittu komentaa?
Naapurini luonnehtii minua jokseenkin noin.
Kieltämättä, olen enempi pehmeä.
Mutta enpähän mitään kovaa ja karskia rotua ole laittanutkaan.

Olen tyytyväinen, erittäinkin.
Joskus vaan ottaa pattiin kun päästän koiruuden häkistä ulos, odottaen että se juoksee pissalle ja sitten ovelle, ja kun se ei ihan aina teekään noin.
Pari-kolme (ainaski viis) kertaa on luikahtanut kotikadun toiselle puolelle eikä ole meinannut kuunnella.

Pikkusen minua jämäkämpi kouluttaja olisi saanut tuon koiran kävelemään vaikka takajaloillaan häkistä pirttiin ja pyyhkimään vielä tassunsa porrasharjaan.

Niin, tervetuloa onnellisten (omituisten) otusten kerhoon.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Terveiset Pirkanmaalta!

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 09 Tammi 2012, 21:01

Tuutikki kirjoitti:Tottahan toki koiralle pitää osoittaa oma paikkansa ja normi kiellot ja käskyt. Valitettavan usein pienissä roduissa tämä asia jätetään hoitamatta ja seurauksena mitä pienempi koira sen pahempi tyranni ja mamman mussukka. Tuutikille riittää, kun sanon että " minä suutun" niin venkuilut loppuu.
Minun pitää joskus koiraa pelotella vaimolla..
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

erämies
Viestit: 125
Liittynyt: 16 Touko 2005, 15:17

Re: Terveiset Pirkanmaalta!

Viesti Kirjoittaja erämies » 09 Tammi 2012, 21:32

Onnittelut rotuvalinnasta. Tulet huomaamaan että koiran hankinnan myötä saat metsästysharrastukseesi aivan uutta ulottuvuutta ja uusia arvoja. Olet tiellä jolta ei ole paluuta... 8)
Teemu Huhtaniska, Ensilumen Mielikki

Vastaa Viestiin