Nartun kiima

Tämän otsikon alla keskustellaan pohjanpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
ellutii
Viestit: 282
Liittynyt: 30 Marras 2006, 21:22

Nartun kiima

Viesti Kirjoittaja ellutii » 13 Syys 2010, 20:21

Nartun kiima alkoi (vähän yllättäen; piti alkaa vasta alkutalvesta)) 31.8. ja jonkinverran netistä etsittyäni tietoa kiima-ajasta ja sen jaksotuksesta olisin meidän tytistä lukevinani, että kolme päivää sitten, joka oli 12. vuotopäivä, alkoi tytteli olemaan kovastikin annillaan; ahistellut meidän kosulenttia ihan tosissaan, jopa haukkumalla (kyllähän se konsulentti vähän mallaili poikain liikettä ja muutenkin on hieman osallistunut leikkeihin, mutta on jokseenkin "häiriintynyt" nartun päällekäyvyydestä). Tuota käytöstä on jatkunut nyt siis jo kolme päivää.
No, asiaan; ymmärrän kyllä, että nartut ovat yksilöitä, ja jokaisella juoksu ja sen kesto on hyvin yksilöllinen, mutta voisikohan edes haaveilla, että tyttö olisi "työkunnossa" ja irtilaskettavissa 20. pvä?
Selvennyksenä kerrottakoon, että kyseessä on 2,5 vee narttu, joka ollut minulla vasta neljä kuukautta, joten nämä asiat käsiteltävinä vasta ensikertaa.

Kiitos jo edeltäkäsin nartunomistajille vastauksista!
Raija Tiilikainen

Taitar
Viestit: 61
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 11:17

Re: Nartun kiima

Viesti Kirjoittaja Taitar » 14 Syys 2010, 09:38

Useamman nartun omistajana olisin sitä mieltä että malttaisit mielesi vielä muutaman päivän.
Meillä on nimittäin narttu joka on astutettu aina vasta 18 vuorokausi (ja pentuja on syntynyt) :P
Ja senkin jälkeen olisi varmaan vielä suostuvainen. Totta on että kovin yksilöllisiä ovat nuo juoksujen salat, mutta itse olen ainakin mieluummin vähän liian varovainen, kuin että joutuisin harmikseni huomaamaan "vahingon" tapahtuneen.
Tietysti näin metsästysaikana koettelee hermoja tuo odotus. :evil:
Heli Rintamäki

Vetapo
Viestit: 61
Liittynyt: 24 Joulu 2005, 10:50
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Nartun kiima

Viesti Kirjoittaja Vetapo » 14 Syys 2010, 15:19

Olen edellisen kirjoittajan kanssa samoilla linjoilla ,parempi olla "liian varovaine" ja odottaa reilusti.Vahingon varalle on tietenkin keskeytyskonsteja ,mutta niissäkin on vaaransa esim. kohtutulehdus kohdunpoistoineen jne.
Jos vahinko tapahtuis ,itse ehkä juuri tähän aikaan antaisin tehdä vahinkopennut (ei juuri haittaa loppu linnunjahtia)ennenkuin antaisin keskeytyspiikin.
ODOTTAISIN jahtia VÄH. 25 PÄIVÄÄN ,vaikka kuinka harmittas.
Kyllä koira koiran tuntee
Atso Posti

st
Viestit: 200
Liittynyt: 12 Elo 2004, 11:32
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Nartun kiima

Viesti Kirjoittaja st » 15 Syys 2010, 00:33

Olen itse astuttanut sp-nartun 28 päivää juoksun alusta; tuloksena 8 pentua, eli olisin kyllä aika varovainen vielä hetken aikaa :?

Terkuin, Soile
Terveisin,
Soile Torvinen
http://www.punapippurin.com

Heini
Viestit: 518
Liittynyt: 04 Elo 2004, 20:52
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nartun kiima

Viesti Kirjoittaja Heini » 15 Syys 2010, 00:39

Meinasin just tulla sanomaan, että olen netistä lukenut jopa 28 päivän kohdalla tapahtuneista astutuksista. Että tosi paljon vaihtelua juoksuissa kyllä on.. Jos selkeästi tunnistaa, milloin koiralla on tärppipäivät, niin sitten varmaan voisi vaikka viikon odotella ja uskaltaisi pikkuhiljaa lähteä metsälle. Mutta varminta on kyllä odottaa ihan reilusti, että juoksu on ohi.
Tuli tuota itsekin pidettyä aika tarkalleen kuukauden remmilenkkikausi talvella Mintan ekojen juoksujen aikaan, h-hetket oli ehkä siinä 2 viikon kohdalla, mutta Eetusta kyllä oli helppo nähdä, että ainakin kolmeen viikkoon asti oltiin tosi kiinnostuneita.

JL

Re: Nartun kiima

Viesti Kirjoittaja JL » 20 Joulu 2010, 14:09

Saskia kirjoitti:Itselläni on 1v 6kk pohjis narttu. nartulla on nyt menossa toinen kiima. Ensimmäinen kiima sattui vuosi sitten lokakuulle ja nyt syyskuulle. Nuoren koiran olisi tietysti tärkeää olla metsässä ja tehdä sitä työtä minkä takia koira on meille hankittu eli haukkua lintuja. Kysymys kuuluukin: onko kukaan leikannut narttua ja onko sillä ollut koiran metsästys käyttöön vaikutusta? Itse en ole kylläkään vielä leikkuuttamassa, mutta hyvä tietää asia se kuitenkin on. On ikävää, jos joka kerta metsästys aikaan koira jää kotiin ja isäntä lähtee yksin metsään.

JL

Re: Nartun kiima

Viesti Kirjoittaja JL » 20 Joulu 2010, 14:11

vilosohvi kirjoitti:Hei!
meillä on leikattu narttu ja paremmin on nyt toiminut kuin aiemmin. turha vauhti ja hötkyily jäänyt pois. voihan se olla että ikäkin on tehnyt tehtävänsä, nyt kohta 5 vee. Muuten koiraan ei vaikutusta ole ollut. meillä ajokoirilta juoksuja "siirretty" kovalla juoksutuksella, siis pyörän kanssa ja pitkää lenkkiä tai paljon metsää, on niiden kohdalla onnistunut ( 4 ajokkia).

Maahinen
Viestit: 53
Liittynyt: 16 Elo 2004, 18:24

Re: Nartun kiima

Viesti Kirjoittaja Maahinen » 27 Joulu 2010, 00:41

Meillä on uros ja nyttemmin kaksi narttua. Narttu 9v. on pitänyt kiimansa puolen vuoden välein. Eka päivät ne on vielä saanut olla samassa häkissä, mutta erillään ne on ollut pakko pitää 4-5vkoa. Narttu on astutettu aikaisimmillaan 9pvää kiiman alusta ja antais astua vielä 3½vkoa kiiman alusta. Sitten alkaa tulla hammasta. Nyttemmin elämä on helpompaa, kun uros on leikattu, mutta erossa ovat 1-2vkoa. Nyttemmin narttu kiusais urosta ja saattaishan sen joku toinen häkistä astua...

lehkari
Viestit: 180
Liittynyt: 18 Syys 2006, 14:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Nartun kiima

Viesti Kirjoittaja lehkari » 27 Maalis 2011, 00:22

Meillä alkaa olla nyt toinen juoksu lopuillaan. Ensimmäinen tuli vuoden ja 2 kuukauden iässä ja toinen 2 vuoden ja 3 kuukauden iässä. Näyttää siltä, että kerran vuodessa tulee juoksu ja kevättalvi on metsämiehelle kyllä paras vaihtoehto. Mitenkä yleistä lienee pohjiksilla tällainen kerran vuodessa sykli ja mahtaako periytyä narttulinjassa ?
Kari Lehtinen

Taitar
Viestit: 61
Liittynyt: 23 Huhti 2009, 11:17

Re: Nartun kiima

Viesti Kirjoittaja Taitar » 27 Maalis 2011, 10:14

Meillä on Pohjiksella myös juoksu vain kerran vuodessa ja harmillista kyllä osuu syksyksi .Sitten on S.pystykorvilla osalla kaksi kertaa ja osalla vain kerran.
Periytyvyydestä en osaa muuta sanoa kuin että meillä on äidillä juoksu kaksi kertaa vuodessa kun taas tyttärellä vain kerran, joten ei ole periytynyt mamman kierto tyttärelle. :lol:
Heli Rintamäki

ellutii
Viestit: 282
Liittynyt: 30 Marras 2006, 21:22

Re: Nartun kiima

Viesti Kirjoittaja ellutii » 27 Maalis 2011, 11:18

Olettekos huomanneet "kummallisten" säiden vaikuttaneen juoksuihin?
-Minulle on kerrottu, ett helteinen kesä olisi voinut olla syy meidän nartun juoksun aikaistumiseen.

Ja nyt, kovan pakkastalven jälkeen juoksu on myöhässä; olisi pitänyt alkaa maaliskuun alusta, mutta vasta pientä merkkiä on ilmassa (lisääntynyt kuseksiminen)....-->mutta tällä kertaa se on vain hyvä, eipähän juoksut sotke syksyn lintumehtuuta :D
Raija Tiilikainen

Tuutikki

Re: Nartun kiima

Viesti Kirjoittaja Tuutikki » 27 Maalis 2011, 13:25

Koskaan ei pidä luottaa varmoihin juttuihin. Paras astutusaika tosiaan voi venyä reilustikin yli kolmen viikon kiiman alusta, mutta myös alku päässä voi olla heittoa ja joku narttu jopa pitää astuttaa ihan veriseen tavaraan jos meinaa pennut siltä saada. Joskus saattaa olla niin sanottu valekiima eli ja varsinainen kiima tuleekin vasta reilun kuukauden päästä.

Voi olla myös näissä astutuksissa jotka tapahtuu suhteellisen pitkän ajan päässä ensimmäisistä kiiman merkeistä, että kyse on tällaisesta valekiimasta alussa ja varsinainen kiima alkaakin vasta muutaman viikon kuluttua. Joskus vuoto voi johtua myös tulehduksesta ja uros jopa astuu siihen, mutta luonnollisesti tällainen narttu jää tyhjäksi.

PPK/KKK
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Heinä 2012, 09:35

Re: Nartun kiima

Viesti Kirjoittaja PPK/KKK » 03 Helmi 2015, 18:31

Kokemuksia? Astutusyritys nartulla menossa. Yritetty päivinä 11,12 ja 14 tiputuksen alusta. Eka yritys 11 päivänä oli lähellä. Sitten on mennyt huonompaan suuntaan yritykset. Uros sai hammasta aika rankasti. Nyt on menossa päivä 15. Joko kannattaa heittää pyyhe kehään vai voiko h-hetki olla vasta tulossa. Vuoto oli 15 päivän aamulla vielä aika veristä. Turvotus on jo vähentynyt. Pikaista apua kaivataan.

Heini
Viestit: 518
Liittynyt: 04 Elo 2004, 20:52
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nartun kiima

Viesti Kirjoittaja Heini » 03 Helmi 2015, 20:35

Kuluneitten päivien perusteella aivan mahdollista, että olisi vasta h-hetki tulossa, kyllähän sitä vaihtelua tosiaan on runsaasti. Yleensä kait pidetään merkkinä oikeasta ajankohdasta sitä, että vuoto muuttuu vaaleaksi, mutta sekään ei kaikilla pidä paikkaansa.
Mulla on kokemusta siitä, että narttu voi olla itse tyrkyllä jo viikonkin ennen kuin uros suostuu astumaan, eli ainakin kokenut uros monesti haistaa kyllä sen oikean ajankohdan. On tosin niitäkin innokkaita uroksia, jotka saattaa yrittää astua missä vaan juoksun vaiheessa ja vaikka ilmankin juoksua ;)

Onko teillä progetestissä mahdollista käyttää, tai sitten käydä vielä jonkun aikaa vaikka parin päivän välein uroksen luona uudestaan, jos ei kaukana asu? Tai voisiko jompi kumpi koira jäädä hetkeksi vierailulle toisen luo? En sitten tiedä voiko vähän ennen h-hetkeä tulla sitten semmoista vaihetta, että narttu antaa hammasta, vai onko tosiaan jo merkki siitä, että juoksu on menossa ohi... Jospa uros ei liikaa ottais nokkiinsa.

Yksi narttu, jolla oli aiemmin ollut epäsäännölliset juoksut ja hankala löytää sopivaa astutusajankohtaa, astutettiin minun uroksella ja se narttu asui onneksi lähellä, joten pystyttiin käydä juoksun alusta asti muutaman päivän välein tarkistuskäynnillä, kunnes lopulta 2-3 viikon jälkeen astuminen onnistui.
Heini Lehisto

Vastaa Viestiin