Hakukuvioiden selvittämiseksi

Tämän otsikon alla keskustellaan pohjanpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Hakukuvioiden selvittämiseksi

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 10 Syys 2010, 12:00

Olenhan minä tätä asiaa miettinyt ja jotain tehnytkin jo pari vuotta sitten.
Mutta jos nyt saisin lopultakin aikaan jotain tuloksia.

Tilasin eilen toisen GPS-dataloggerin, yksi minulla jo ennestään on.
Jos vielä saan sille toiselle hyvän kotelon, kiinnitän sen toisen Lordin pantaan ja toisen itselle taskuun.
Ja 20.9. kun metsälle mennään, loggerit tallentavat sijaintinsa 5 sekunnin välein.
Sitten minulla on dataa tutkittavaksi ohjelmalla jonka olen pari vuotta sitten tehnyt.

Eli miten se Lordi oikein kulkee minuun nähden, etäisyydet, suunnat kulkusuuntaan nähden.

Kirjoitan sitten lisää jos jotain saan aikaan, tai jos en saanut.

PS. Kyllä minä siellä metsässä paneudun itse asiaan, mutta kun ei aina voi olla metsässä, niin värkätään kuitenkin jotenkin aiheeseen liittyen.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Hakukuvioiden selvittämiseksi

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 13 Syys 2010, 20:02

sepedeus kirjoitti:Eli miten se Lordi oikein kulkee minuun nähden, etäisyydet, suunnat kulkusuuntaan nähden.
Kuinka usein ottaa yhteyden isäntään, ja miltä suunnalta.
Nopeudet, isännän ja koiran, matkoista puhumattakaan.
Minulla on aina haluttanut tietää paljonko se koira laukkoo jahtipäivän aikana jos minä kuljailen vaikka 7 km.

Ei ole vielä toinen loggeri saapunut, mutta tänään tilasin suutarilta pantakotelon Lordin loggeria varten.
Eiköhän kaikki vermeet ole valmiina maanantai-aamuna aikaisin kun metsään painutaan.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

Teukka
Viestit: 147
Liittynyt: 26 Huhti 2007, 15:52

Re: Hakukuvioiden selvittämiseksi

Viesti Kirjoittaja Teukka » 13 Syys 2010, 21:47

Ite oon tuommosella tavallisella gps tutkalla seuraillu hakukuvioita, nopeuksia, juostua matkaa jne.
Kyllä siinä monenlaista huomaa ja kiva kun oon saanu käyttää sitä muidenkin koirien kaulassa.
Ei se aina ole laajaa hakua vaikka kauan on poissa näkyvistä :D
Teemu Niemi

MAiHa
Viestit: 29
Liittynyt: 08 Tammi 2008, 22:28

Re: Hakukuvioiden selvittämiseksi

Viesti Kirjoittaja MAiHa » 17 Syys 2010, 23:01

Kertokaapa mikä on ollut koirienne keskinopeus metsästyspäivän aikana.

kake
Viestit: 41
Liittynyt: 11 Maalis 2005, 22:24
Paikkakunta: Kiihtelysvaara

Re: Hakukuvioiden selvittämiseksi

Viesti Kirjoittaja kake » 17 Syys 2010, 23:54

Oiskohan Astrolla selvinnyt nuo kaikki haluamasi tiedot?
Karhunpojankennel

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Hakukuvioiden selvittämiseksi

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 22 Syys 2010, 23:04

MAiHa kirjoitti:Kertokaapa mikä on ollut koirienne keskinopeus metsästyspäivän aikana.
Tämä on uutta tietoa minullekin.
Maanantaina ensimmäisen kerran GPS-dataloggeri oli Lordin pannassa.
Sammutin sen kahvittelun ajaksi.
Ennen kahvittelua Lordi juoksi 13,8 km reilun kahden tunnin aikana, laskin nopeudeksi 6,48 km/h.
Kahvittelun jälkeen Lordi juoksi 9,6 km tunnin ja kolmenvartin aikana, laskin nopeudeksi 5,55 km/h.

Tänään en sammuttanut loggeria kahvittelun ajaksi, mutta matkaa tuli 20,7 km ja kun vähensin kokonaisajasta suunnilleen kahvitteluajan, niin sain nopeudeksi 5,6 km/h.

En ehtinyt vielä enempää datoja tutkimaan ja seulomaan.

Tiistailta jäi Lordin kulkemisen data saamatta, kun silloin sillä oli kaulassa Astron panta, ja ei laitteesta näyttänyt löytyvän eilistä koiran jälkeä, vain uusi tämänpäiväinen.
Mutta eilen Lordi kulki n. 28 km (Astron mukaan), täytyy koittaa katsoa missä ajassa tuo tapahtui.

Karkeasti sanoen, koira kulkee n. 4 kertaisesti sen mitä isäntä.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Hakukuvioiden selvittämiseksi

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 22 Syys 2010, 23:07

kake kirjoitti:Oiskohan Astrolla selvinnyt nuo kaikki haluamasi tiedot?
En tunne Astroa, mutta sen tiedän, että sillä saa kyllä dataa vastaavalla tavalla kerättyä, siis koiran ja isännän kulkemiset.

Mutta ei varmaankaan Astron mukana ole ohjelmaa, joka tekisi ne jutut mitä oma ohjelmani tekee, tulee tekemään.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

kalliomaki
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Maalis 2009, 11:15

Re: Hakukuvioiden selvittämiseksi

Viesti Kirjoittaja kalliomaki » 23 Syys 2010, 10:47

sepedeus kirjoitti:
kake kirjoitti:Oiskohan Astrolla selvinnyt nuo kaikki haluamasi tiedot?
En tunne Astroa, mutta sen tiedän, että sillä saa kyllä dataa vastaavalla tavalla kerättyä, siis koiran ja isännän kulkemiset.

Mutta ei varmaankaan Astron mukana ole ohjelmaa, joka tekisi ne jutut mitä oma ohjelmani tekee, tulee tekemään.
Moi,

Astrossa on välilehti Show info jossa näkyy koiran kulkema matka ja keskinopeus. ja tietysti karttaan piirtyy koiran jättämä jälki josta näkyy hakukuvio.

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Hakukuvioiden selvittämiseksi

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 23 Syys 2010, 21:03

Kun minulla itsellä ei ole Astroa, en tiedä siitä paljoakaan.
Tutkittuani kaverin Astron tallentamaa jälkidataa, tulin siihen tulokseen, että nähtävästi se ei tallenna sijaintia tietyin aikavälein vaan ehkä tietyn matkan välein?
Siksi isännän ja koiran paikkatietoja ei samalla kellonajalla välttämättä löydykään niin paljoa, kuten löytyy noissa omissa GPS-dataloggereissa.
Niistä paikkatieto löytyy 5 sekunnin välein (asetettu), mutta yllättäin niissäkään ei ihan samalle sekunnille, tuo riippuu ehkä laitteiden eri käynnistyshetkistä.

Minulla kun on se ajatus, että saisin koko metsästyspäivän ajalta isännän ja koiran sijainnit suunnilleen samalle kellonajalle ( +/- 1..3 sekuntia), noin jokaisesta näytteestä voisi laskea kiinnostavat tiedot.

No, mikään ei valmistu hetkessä eikä kerralla, niin tämäkin juttu vaatii vielä oman aikansa.
Aika kuluu ja kehitys kehittyy....
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

Jamo
Viestit: 12
Liittynyt: 05 Marras 2007, 21:39
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hakukuvioiden selvittämiseksi

Viesti Kirjoittaja Jamo » 24 Syys 2010, 20:12

Minua kiinnostaa myös sama asia kuin sepeä, eli kuinka koira liikkuu suhteessa isäntään. ihmettelen tietämättämyyttäni kun puhutaan astron pannasta sekä paikantimesta. eli onko ko laitteita saatavana erikseen ja onko ne sallittuja? ja miten ko laitteta sais nörtittömätkin ihmiset käyttöönsä. Eli en ole kiinnostunut maksamaan tekstiviestimaksuja koska kaikki pitäisi voida tapahtua satelliitin kautta reaaliajassa. En tarvitse ko laitetta muuhun kuin mielenkiitoon koiran liikkumiseen, mutta toinen pointti on myös että pilvisellä säällä pyörähtää aika kivasti tuolla metsässä, joen kartta ko laitteeseen tarvitan.
astro 22o ta jotin ilmeiseti tekisi kaiken tämän, mutta ei ole sallittu suomessa.

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Hakukuvioiden selvittämiseksi

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 25 Syys 2010, 16:51

Jamolle Astrosta sen mitä tiedän / luulen tietäväni.

Itsellä ei ole Astroa, mutta muutamia olen nähnyt ja kätevältähän se vaikuttaa, kuulemma siihen on saatavilla nykyään parempia karttojakin.
Omasta mielestäni ne kartat, joita olen nähnyt niissä, eivät ole mieleeni. Kartan tulee näyttää paperikartalta vaikka pienemmälläkin näytöllä.

Astroon kuuluu käsikapula, siis GPS-paikannin ja panta, jossa myös GPS-paikannin ja pannasta tiedot lähetetään VHF-taajuudella käsikapulaan.
Eli käsikapulasta voi reaaliajassa nähdä missä koira on.
Ja käsikapulaan tallentuu oma jälkidata ja koiran pannasta vastaanotettu koiran jälkidata.
Taajuusalue jota Astro käyttää on Suomessa varattu tiettyyn tarkoitukseen, ja tietääkseni ei Astron käyttö ei olisi sallittua Suomessa.

Saa nähdä milloin tulee sallituksi.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Hakukuvioiden selvittämiseksi

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 11 Marras 2010, 14:30

Tuossapa kahden eri pohjiksen jälkikuviot, samassa maassa ja saman sepedeuksen kanssa, peräkkäisinä päivinä.
Neliö on kahvittelupaikka, jossa oltiinkin molemmilla kerroilla puolitoista tuntia. Ruutu on kilometrin kanttiinsa.
Sepedeuksen jälki vihreällä ja koiruuksien jäljet punaisella.

Kumpi on Lordi?

Kuva
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

Heini
Viestit: 518
Liittynyt: 04 Elo 2004, 20:52
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Hakukuvioiden selvittämiseksi

Viesti Kirjoittaja Heini » 11 Marras 2010, 18:45

Juuri Pystykorvalehdestä mielenkiintoisen artikkelin lukeneena veikkaisin, että oikeanpuoleinen on Lordin kuvio?

Olisihan tuo jännä hommata tutka nyt Mintalle, kun se kulkee sen verran kaukana välillä ja on pitkiä aikoja pois, että kiinnostaisi tietää, mitä se puuhailee. Aina ei varmasti ole edes kaukana tai ainakaan hakemassa laukaten, mutta kyllä se sen verran kaukaa usein haukkuja aloittaa, ettei sentään aina kaiva myyriä jonkun mättään takana :) Ehkä ensi syksyksi voisi ruveta säästämään ja alkaa kesällä tekemään tutkavertailuja..

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Hakukuvioiden selvittämiseksi

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 11 Marras 2010, 23:27

Heini kirjoitti:Juuri Pystykorvalehdestä mielenkiintoisen artikkelin lukeneena veikkaisin, että oikeanpuoleinen on Lordin kuvio?
Aijaa, oliko lehdessä jokin juttu :o

Oikeassa olet, Lordihan se on joka tekee pienempiä kiemuroita, Hupi-iskä isompia.

Jostain syystä sitten tulilla oli toisinpäin :)

No, ei tuohon tutkaa tarvitse, riittää tuollaiset edulliset tallentavat GPS-loggerit.
Ainoa motiivi minulle "tutkan" hankintaan, siis oikeasti GPS-träkkeri, olisi se että koira löytyy jos se menee hukkaan (enkä tarkoita hukalla sutta).
Vähän kakspiippuinen juttu minulle tuo träkkeri, saa nähdä sitten muuttuuko näkemys.
Toistaiseksi riittää kun jälkikäteen näen nuo koiran kiemurat.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

kertalaaki
Viestit: 93
Liittynyt: 06 Elo 2004, 01:48

Re: Hakukuvioiden selvittämiseksi

Viesti Kirjoittaja kertalaaki » 14 Marras 2010, 18:33

Selvisikö monimutkaisten järjestelyjen jälkeen sepedeukselle millainen hakija Lordi on.
Olisi tainnut silmilläkin havaita melekkeempä koko ajan koiran metässä ellei mahdollisesti olisi liikuttu Etelä-Suomen pusikoissa. Ja siellähän Lordi ei taida "viilettää".
Totta ei taida Lordin haku olla vielä ihan kohallaan. Kyllä siihen täytyy vielä joku vempain keksiä tai kehitellä. Olen kuullut, että jenkkilässä olisi .....
Antti Mäkinen

Vastaa Viestiin