Pohjanpystykorvan rotumääritelmää tarkennettu

Tämän otsikon alla keskustellaan pohjanpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pohjanpystykorvan rotumääritelmää tarkennettu

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 20 Huhti 2009, 12:56

Minä joka en ole koirien kasvattaja, enkä sellaiseksi ole ajatellut ryhtyvänikään, niin kumminkin voinen jotain todeta, luettuani nuo.

Kirjoittaja on, kuten kertomuksesta selviää, todella kokenut kasvattaja, joten uskoisin, että teksti mitä hän kirjoittaa, ei ole puutaheinää.

Erityisesti huomioin sen, mitä itsekin olen joskus ajatellut. Tuo sukusiitosaste ja rotupuhtaus. Täytyy taas mainita, en ole asiantuntija, enkä lukenut noista asioista, en osaa puhua oikella termeillä, mutta yritän ajatella yksinkertaisella maalaisjärjellä.

Eli joskushan se on ensimmäinen pohjanpystykorvakin putkahtanut maailmaan. Mitä olivat tuon ensimmäisen vanhemmat roduiltaan?

Olen noita pohjiksia ja pohjisten kuvia nähdessäni pannut merkille, etteivät ne samasta puusta ole tehtyjä, ja ymmärtääkseni hyvä niin.
Toiset ovat matalampia, toiset korkeampia, toiset ovat eri värisiä kuin toiset, karvoituskin on olemukseltaan erilaista.
Mutta niin paljoa en ole nähnyt, että tietäisin mikä on se standardi-pohjis. Määritelmän olen lukenut.
Sen olen todennut, että isä ja poikakin voivat olla aikalailla erilaisia ulkoiselta olemukseltaan.

Mistä on tullut sille ensimmäiselle pohjikselle kumppani, jonka kanssa se on sukua jatkanut. Eihän se voinut olla samasta pentueesta, silloin sukusiitos olisi ollut jo rutsaus.
No, ehkä kumppanina oli jotain muuta rotua oleva koira, eikä tuo haitanne, jos perillisistä tuli pohjanpystykorvaa muistuttava terve koira, joka lintua puuhun haukkuu.

Kokemattomuuttani saatoin taas tyhmiä kirjoittaa, enkä ala ajanpuutteen vuoksi nyt tarkemmin perustelemaan.
Koitin vaan heittää mitä mielessä on liikkunut. Jos tällä kirjoituksellani ei ole muuta arvoa, niin menköön vaikka välikevennyksenä ja täytteenä.

Niin, sitä olen tuumaillut, jos Lordille ilmaantuisi vastakkaista sukupuolta oleva pohjis kumppaniksi, vaikkapa vaan tilapäiseksi sellaiseksi, niin en välttämättä kieltäydy, vaikka ssa menisi hieman päälle 3. Vaikka se ei ehkä ihan standardi-pohjisuros ole, mutta on se terve, elinvoimaisen oloinen, iloinen, eläväinen ja -piip- hanakka lintujen perään.
Tuossa piipin paikalla oli se p:lla alkava sarvipää, joka ei ole poro.

Kannattaa lukea nuo JTu:n linkittämät jutut.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

Vetapo
Viestit: 61
Liittynyt: 24 Joulu 2005, 10:50
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Pohjanpystykorvan rotumääritelmää tarkennettu

Viesti Kirjoittaja Vetapo » 20 Huhti 2009, 13:36

Missähän vaiheessa ja kuka on "ylentänyt" Kytösavun ja PMn "valvojiksi" ,tänne pohjis sivuille??? Mitä merkitystä tälläisillä sivuilla on jos kaikki "hymistelee" ja on samaa mieltä?? Ja jos jotain tänne kirjoittaa ollaan heti kyseenalaistamassa henkilön tiedot , taidot ja tekemiset. Sitä en tiedä käytänkö koiruuttani siitokseen ,sekään ei ole KIELLETTYÄ, paitsi kytösavun mukaan.Sitäkään kun ei tiedä vielä onko koirani terve, mahdollinen "kantaja" vain itsekkin "sairas".Kesän PEVISA sen selvittää ,toisaalta niin voivat olla kaikki pohjikset joiden taulussa on samoja koiria eli lähes koko nykyinen pohjispopulaatio. Toistaiseksi se kuitenkin näkee ja liikkuu liiankin ripeästi ,toisin kuin pohjiksiani edeltävä suomenpystykorvan jälkeläinen joka sanan mukaisesti KAATUI tuohon takapihalle ja jouduin kantamaan sen lopetettavaksi.Joten jotain minäkin kaatuma taudista tiedän.
Kyllä koira koiran tuntee
Atso Posti

passat1
Viestit: 18
Liittynyt: 09 Touko 2005, 15:18

Re: Pohjanpystykorvan rotumääritelmää tarkennettu

Viesti Kirjoittaja passat1 » 20 Huhti 2009, 15:46

PM:lle tiedoksi: Että kyllä niitä on ollu ennenkin korkeita Pohjiksia, sillon ei vaan ollu niin "karvan" päälle tämä kasvatustoiminta. Pääasia oli, että saatiin riistaviettisiä Pohjiksia kasvatettua ja myös rotuun!
80- luvun alussa syntynyt narttu oli ss-asteeltaan n.11% ei ollu rotuunotettuja takana, silti oli ylikorkea! Selitä tämä minulle PM miksi?
Tällä nartulla oli synnytysvaikeuksia, mm. toinen pentue keisarinleikkauksella maalimaan! Oliko ss% tähän ongelmaan osuuttaa?
Uros pennusta tuli ylikorkea, ollen 49-50cm, astujana oli rotuunotettu, joka oli varmaan PM:nkin mielestä pohjanpystykorvan rotumääritelmän mukainen pohjis, olihan se saanut jopa Sertinkin näyttelyissä! Olisko tämäkin astuja pitänyt hylätä rotuunoton yhteydessä, kun jälkeläisistä tuli ylikorkea ja mikä ihmeellistä sen veressä virtas suuriistan haukkujaksi osoittautunut jälkeläinen.
Varmaan mollaisit tämänkin uroon omistajan/rotuunoton touhunneen kasvattajan, jos hän sattuis vielä elämään. :evil:
PM:n mielestä ei varmaan Turoakaan olis pitänyt ottaa rotuun. Ei tuo naamataulu kovin missiltä näytä! Taitaa olla aika korkeakin. Väliäkö sillä on, jos se sattuu olemaan Voittajaluokan hirvikoira ja uskaltaa haukkua jopa karhuakin!
Ja mitä vielä, "periyttää" missejäkin! :D
http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoir ... 1/08&R=276

Minä olen oasannut arvostaa ja antanut kiitokset näille henkilöille, jotka ovat ja tekevät edelleen arvokasta työtä Pohjanpystykorvan hyväksi!
Minä saan kiksini tuolla korpikuusten kätköissä, kun samoilen Pohjanpystykorvieni kanssa vaikka ne ei niin missejä olisikaan.
Misuja metsästetään toisaalta, missä tuoksuu muukin kuin korpikuusen pihka.
:wink:

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Pohjanpystykorvan rotumääritelmää tarkennettu

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 20 Huhti 2009, 16:10

Tuolla kokemuksellahan sitä voikin jo alkaa puhua Suomenpystykorvan terveydestä ja heitellä tietoa päivän tilanteesta. Merkillisen kova kohtaus epilepsiaksi, jos heti pitää kantaa lopetettavaksi. Toivottavasti ei mennyt pikadignoosin takia hyvää koiranalkua hukkaan. Vain yhden tai kaksi tälläistä tapausta olen saanut uteliaisiin korviini. Toivottavasti ilmoitus epilepsia tyyppisestä kohtauksesta on tehty.
Ylentämisistä tiedä, eikä samaa mieltä tarvitse olla suinkaan, mutta kyseenalaistamisen teit kovin helpoksi kommenteillasi. Ei kuitenkaan pitäisi provosoitua puupäiden heitoista.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

erätuli
Viestit: 3
Liittynyt: 04 Heinä 2008, 06:42

vastaus vetapolle

Viesti Kirjoittaja erätuli » 20 Huhti 2009, 16:45

Hyvä vetapo olen samaa mieltä, että täällä tuomitaan ja arvostellaan toisten koiria ja mitä rodun puhtauteen tulee niin siinähän ne sairaudet tulevat kun suositaan tiettyjä sukuja, jokun "kennelittömän" koirankasvattajan jälkeläisiä ei suositella siitokseen, vaikka on terve kaikin puolin ja pärjänny näyttelyissä erinomaisesti,alle kaksi vuotiaana sai kaikki mahdolliset "mitallit".No se siitä koira on hyvä metsämies ja lenkkikaveri, mitäpä se muuta tarviikaa.

PM
Viestit: 200
Liittynyt: 09 Elo 2004, 21:39

Re: Pohjanpystykorvan rotumääritelmää tarkennettu

Viesti Kirjoittaja PM » 20 Huhti 2009, 20:03

Vetapo kirjoitti:.......
Sitäkään kun ei tiedä vielä onko koirani terve, mahdollinen "kantaja" vain itsekkin "sairas".Kesän PEVISA sen selvittää ,toisaalta niin voivat olla kaikki pohjikset joiden taulussa on samoja koiria eli lähes koko nykyinen pohjispopulaatio. Toistaiseksi se kuitenkin näkee ja liikkuu liiankin ripeästi ,toisin kuin pohjiksiani edeltävä suomenpystykorvan jälkeläinen joka sanan mukaisesti KAATUI tuohon takapihalle ja jouduin kantamaan sen lopetettavaksi.Joten jotain minäkin kaatuma taudista tiedän.
Halusin asiallisesti kysyä sinulta Vetapo, perustuuko ruotsalaisvihasi kanssakäymisestä heidän kanssaan saatuihin epämiellyttäviin kokemuksiin tai jonkun "korkeamman" tahon antamaan ja ohjeistamaan käyttäytymismalliin.
Ethän ole niin alhaisella tasolla, että et anna itsellesi mahdollisuutta muodostaa omaasi , riippumatonta käsitystä.

En teidä olenko aikaisemmin kertonut pohjanpystykorvaveteraanin Matti Kuivilan käsitystä pohjanpystykorvarodun perustamisesta Suomessa. Matti on minulle kertonut perusteellisessa asiaa koskevassa keskystelussa, että rudun perustaminen olisi ollut Suomessa mahdotonta. Suomen Pystykorvajärjestössä vastustettiin kilpailevan rodun perustamista suomenpystykorvalle. Suomen Kennelliitto ei olisi esittänyt uuden rodun perustamista ilman SPJ:N tukea. Tätä mieltä Matti kertoo ainakin osan muistakin olevan. Olen täysin vilpitön edellä kirjoittamani tekstin suhteen, se ei ole omasta päästäni.

Rotu saatiin Ruotsissa perustettua. Ja siitä, että se yleensäkin saatiin perustettua, tulisi harrastuksestaan innostuneiden pohjanpystykorvaihmisen olla vielä tänäänkin iloissaan. Missä maassa se tapahtui , ei mielestäni ole se oleellisin asia. Ja perustamisestakin on jo yli 40 vuotta. Rotuunhan saatiin varmasti molemmista maista olennaisesti paras kanta-aines. Joillekkin on tuon rodun kotimaavihan ylläpitämisestä ilmeistä hyötyä. Muutoinhan se ei olisi elänyt niin pitkään.

Suhtaudun hyvin varauksellisesti siihen, että onko vielä jollakin kulmakunnalla aitoa alkuperäistä, sekoittumatonta , vielä rotuunkuulumatonta, koira-ainesta. Kuvat ympäri maailmaa kertoo, että joistakin kombinaatiosta aina silloin tällöin putkahtaa pohjanpystykorvaa muistuttava koira. Esimerkiksi runsas koon vaihtelu, voi johtua siitä, että vasta rotuunotettu yksilö saattaa olla pentueessaan ainut yksilö, joka kokonsa ja rotutyyppinsä puolesta muistuttaa riittävissä määrin pohjanpystykorvaa. Ja seuraavassa sukupolvessa tulee koko perimän kirjo esille. Koko pente olisi rotuunoton hetkellä arvosteltava, eikä vain yksi yksilö siitä.

Passat1:lle vastaisin, että nyt ei ole ainakaan minun osaltani kyse yhdestä yksittäisestä koirasta. Vaan jostakin suuremmasta. Pyydä esimerkisksi Kokon paljastamaan se sieltä rivien takaa.

Iisiraireria haluan lohduttaa sillä, että onhan tällä nettipalstalla ollut monen muunkin koiran kuva vaikkapa lähimmän puolen vuoden aikana. Vieraantyyppisellä koiralla tai koirilla en tarkoittanut sinun koiraasi. Mutta en halunnut näkemykseen perustuvaa vätettä kohdistaa yksilöön.

Yllä Vetapo kirjoitti sairauksista. Mikähän oli Vetapon koiran toinen vanhempi, kun kaatuillut koira oli suomenpystykorvanpystykorvan jälkeläinen. Tiedän taudin leviämisestä aika paljon. Olen ollut mukana talkootyössä keräämässä sairaita koiria tiedostoon. En kätkemässä niitä. Jalostusneuvojana toimiessani minulla oli pääsy ao. rekistereihin. Toivottavasta meneillään olevat DNA-tutkimukset kehittyvät niin pitkälle, että niiden tulosten avulla kyetään seulomaan jalostusta jatkava terve koirakanta.
Naapuriptäjässä parhaillaan empii pohjanpystykorvan omistaja, jotta ilmoittako hän kaatuilevan koiransa ao. elimelle, vai ylläpitääkö hän kuvaa täysin terveestä pohjanpystykorvasta. Ja kun otetaan vielä polvet ja silmät mukaan, niin meillä kummankaan rodun puolella ei ole varaa rintoihin lyömiseen. Sekin energia tulisi käyttää ongelmien kitkemiseen.
Päiviö Myllymäki

vilosohvi
Viestit: 51
Liittynyt: 27 Syys 2006, 16:22
Paikkakunta: nerkoo

Re: Pohjanpystykorvan rotumääritelmää tarkennettu

Viesti Kirjoittaja vilosohvi » 21 Huhti 2009, 08:28

Voi kun minä toivon että se koiran omistaja jolla on kaatuva pohjis tulisi kaapista ulos. Niin tein minä. Siis on niin hiton karmaisevaa katsoa noita kohtauksia vierestä kun paikkatakki kesken lenkin esim. kieriskelee holtittomasti kuralammikossa!!! Minä toivon että kaikki joilla epilepsiaa antaisivat koiristaan näytteet lohen tutkimukseen ja näin ollen olisi rakentamassa terveempää pohjisrotua. Ei tätä sairautta toivo kenenkään vihamiehenkään koiralle! Meillä koiralla nyt lääkitys kun kohtaukset alkavat olla kestoltaan liki 20 min pikkusen pistää metsästyskoiran omistajaa hatuttamaan.... :?
Heidi Bollström-Kärkkäinen, Talaspuron Sohvi ja Reppuvahdin Noita

iisiraireri

Kokemus kunniaan

Viesti Kirjoittaja iisiraireri » 21 Huhti 2009, 09:26

UTJ:n linkki pisti hieman omaantuntoon, mutta vain pienen hetken. Kyllä kaikilla on mielestäni oltava mahdollisuus ja lupa tuoda oma mielipiteensä julki. Varsinkin täällä järjestön omalla keskustelufoorumilla.
Nuorilla uusilla harrastajilla, mm jalostuskysymykseen, etenkin sen vuoksi, että he kokevat nyt tehtävät virheet vielä elinaikanaan omakohtaisesti. Keskustelu on viime päivinä ollut vilkasta, hyvä niin. Mutta onko kokeneimpien harrastajien anti sisältöön ollut jotenkin ylivertaista? Mielestäni ei.

Tämä foorumi olisi aika kuollut paikka, ilman uusia innokkaita harrastajia. Sana olkoon vapaa jatkossakin.

PS Tuo Vilosohvin viesti saa mielialan matalapaineen puolelle. En ole aiemmin tiedostanut sitä, että pohjis kärsii jo tästäkin vaivasta. Tsemppiä Vilosohville ja kaikille kohtalotovereille.

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Pohjanpystykorvan rotumääritelmää tarkennettu

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 21 Huhti 2009, 13:21

Maailmassa ei ole yhtään koirarotua, jossa ei epilektikkoja esiintyisi. Asian kanssa ei ole vain syytä lyödä punaisen koiran harrastajien takavuosien tapaan hakata päätä puuhun, esimerkit kun ovat selvät.
Sananvapaus on hyvä säilyttää, mutta siinäkin on syytä yrittää säilyttää tasoa, ennen heittoja punaisen koiran miehien onnesta jonkin toisen rodun käyttökoekäytön vaikeuttamisesta ja nyt jo pikkuhiljaa taka-alalle jäävistä ongelmista rodun tämän päivän yleisimpänä tuntomerkkinä esitetystä terveysraportista.
Sitä saa mitä tilaa.

Ps. Hyvää asiaa noissa linkeissä mainittu Kareksen teksti, mutta vähempikin itsensä jalustalle nostaminen näin pystykorvaharrastajan silmin piisaisi. Paljon hyvää olisi jäänyt tapahtumatta varsinkin ainakin Suomenpystykorvan terveyden suhteen, jos vain kovat ruutivaarit olisivat huomion arvoisia asiantuntijoita. Äkkiseltään kun tekisi mieli sanoa, että asia on juuri toisinpäin.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

iisiraireri

Re: Pohjanpystykorvan rotumääritelmää tarkennettu

Viesti Kirjoittaja iisiraireri » 21 Huhti 2009, 21:32

Kytösavu kirjoitti:...Sananvapaus on hyvä säilyttää, mutta siinäkin on syytä yrittää säilyttää tasoa...
Juuri näin. Kuulutinkin sitä jo nimimerkiltä PM, joka sujuvasti kiertää esittämänsä loanheiton.
En minäkään niin tyhmä ole, etten ymmärrä asiayhteyksiä, joihin meidät esimerkkinä mainitaan nimimerkillä ja koiramme nimellä. PM mainitsee meidät kahdessa viestissään, joissa argumentteina on sekarotuiset koirat ja ruotsin kasvattajien tunkiot. On kaikille sivustoa seuraaville selvää, että PM halveksii koiramme taustaa, joka on kotoisin Herbert Fallen tarhalta. Ainoa fakta, joka on esitetty Fallea vastaan on, että hänet on erotettu ruotsin kennelliitosta. Ne faktat, jotka meillä on käytössä ovat: Pantsen isä Keje on saanut näyttelyssä tuloksen H. Pevisa tuloksessa ei ole huomautettavaa. Pantsen kuvia on runsaasti käytettävissä. Ylikorkea se on, mutta mitä muuta vikaa koirassamme on, ollakseen pohjanpystykorva? Esittämiini kysymyksiin PM ei suvaitse vastata. Miksi???

(Moderoitu Ylläpidon toimesta)

ellutii
Viestit: 282
Liittynyt: 30 Marras 2006, 21:22

Re: Pohjanpystykorvan rotumääritelmää tarkennettu

Viesti Kirjoittaja ellutii » 22 Huhti 2009, 10:50

Maallikkon silimissä on Pantsen viimeisin kuva hyvinkin pohjismainen, tosin sillä on aika pitkät "lalat "(mutta onhan niitä nähty kyllä muillakin, näyttelyissä olleillakin... 8)
Raija Tiilikainen

iisiraireri

Re: Pohjanpystykorvan rotumääritelmää tarkennettu

Viesti Kirjoittaja iisiraireri » 22 Huhti 2009, 18:55

Kaikkien asianharrastajien kannattaa lukea huolella SPJ ry:n 70-vuotisjuhlakirjan sivun 207 viimeinen kappale ja sivu 208 kokonaisuudessaan, huolella.
Jaostossa on ollut näkemystä tähän otsikon mukaiseen asiaan jo vuosia. Ja varsin arvovaltaisella tasolla.

Vetapo
Viestit: 61
Liittynyt: 24 Joulu 2005, 10:50
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Pohjanpystykorvan rotumääritelmää tarkennettu

Viesti Kirjoittaja Vetapo » 22 Huhti 2009, 21:59

Näkyy viestit mennee ,yhä henkilökohtaisemmiksi ja herjaussyytteellekkin on materiaalia ,koirat haukkuu ja koiria haukutaan ,mutta ihmisillä on vielä "ihmisarvo" ainakin paikallispoliisi mukaan jopa minulla. Tosin olen ollut taas pari päivää "metsässä" keuhkoja parantelemassa ja toisaalta tulvat on taas tulossa ,joten jos vielä tämänkerran uskois vanhaan sananlaskua "autuaita ovat puupäät sillä he eivät huku" ja jättäis asian sikseen.Ihmettelen Kytösavun "kiihtymistä" ,jos hänen koirallaan on k.o tauti pyydän anteeksi sillä sitä en ole tiennyt eikä "heittoni" ollut henkilökohtainen siinä mielessä.
Ihmetyttää vain että toiset koirien viat näytetään kaikelle kansalle "mollattavaksi" ja toiset pidetään "salassa" eikä näin ollen edes pennun ottajille mahdollisuudesta kerrota.
PM lle toteaisin että olen ehkä niitä "finkamppen" luonteita ,joita löytyy myös ruotsista. Toisaalta yritimme muutamia vuosia sitten ,kun olin pp jaostossa saada keskusteluita aikaa ruotsalaisten kanssa,mutta kirjeisiimme ei koskaan tullut vastauksia ,varmaan syynä oli yksi keskustelunaihe eli rodun kansallisuuden yhdistäminen.
Toivoisinkin että kun sinulla PM tuntuu olevan hyvät yhteydet ruotsiin ja tunnut olevan rodustamme kiinnostunut ,kysymään miksi tämä "pilkku-lisäys" rotumääritelmään lisättiin ja mitä sillää ruotsalaiset tarkoittaa ja mitä haittaaa niistä on.
Olen myös sillä kannalla että kaikki sairaudet pitää antaa tiedoksi ,panin viime vuonna monttuun karhukoiranartun ,joka liian rohkeana potkitutti emällä itsensä yön pimeydessä edellisenä syksynä ja alkoi pelätä ,muuten luonne ja muut ok ,mutta samanpentueen uros sairastui epiin ,joten pennuttaakaan ei kannattanut.
Toisaalta nämä silmäsairaudet ihmetyttää ,kun "sokeaksi " tuomittu kku voittaa pohjoismaiden mestaruuksia ja haukkuu vuodesta toiseen huippupisteitä.
Kyllä koira koiran tuntee
Atso Posti

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Pohjanpystykorvan rotumääritelmää tarkennettu

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 22 Huhti 2009, 22:11

Jotenkin aina sitten halveksuttaa nämä herjaussyytteistä ja muista oikeustoimista vaahtoavat ihmiset. Taitaa kertoa enemmän ihmisen ajatusmaailmasta, kuin mistään muusta.
Minun edesmenneillä koirilla ei ole osuutta arpaa enää mihinkään, sillä taas on kun lauotaan rodun tämän päivän tilanteesta kommentteja vikasuuntaan luuloihin perustuen, ja varsinkin joidenkin nauttivan jonkin muun rodun koetoiminnan hankaloittamisesta.
Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
pekka.salomaki(at)gmail.com

Aallontie

Re: Pohjanpystykorvan rotumääritelmää tarkennettu

Viesti Kirjoittaja Aallontie » 22 Huhti 2009, 22:30

Rähkyyttä suunnitellessa kannattaa miettiä, vaikuttaako se muiden elämään ja jättää tekemättä.
Tässäpä onkin hyvä ohje itse kullekin.

Vastaa Viestiin