Pohjanpystykorva vai Suomenpystykorva???

Tämän otsikon alla keskustellaan pohjanpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
Jalmari
Viestit: 12
Liittynyt: 08 Joulu 2004, 23:31

Pohjanpystykorva vai Suomenpystykorva???

Viesti Kirjoittaja Jalmari » 16 Tammi 2005, 21:19

:) Haluaisin tietoa tai edes tuntemuksia kumpi rotu kannattaisi valita puhtaasti lintu/näätä koiraksi? Viimekädessä se riippuu tietysti yksilöstä ja isännästä millainen koirasta tulee, mutta eräät seikat kaipaisivat minulle selvennystä. Rotuna en tunne pohjista kuin ulkonäöltä, suomenpystäri minulla on tälläkin hetkellä.
- metsästysinto ja haku: spn on hieman hienohipiäinen hakemaan,varsinkin hankalassa maastossa ja märällä kelillä. Metsästys into vaihtelee suurestikin eri päivinä hyvästä heikkoon. Miten on pohjiksien kohdalla?
-Agressiivisuus: spu on usein turhan "hyökkäävä" toisia koiria kohtaan eli sen kanssa tulee helposti ongelmia "ihmisten ilmoilla". Onko ppu yleensä säyseämpi vai päinvastoin?
-Turha haukkuminen: miten pohjis reagoi näkemäänsä(autot,vieraat koirat/ihmiset? Suomenpystäri varsin äänekkäästi.
-Luonne suomenpystäri on varustettu omalla tahdolla minkä se vielä ilmaiseekin selvästi, ehkäpä hieman tulinen ja äkkipikainenkin, muttei missään nimessä vihainen. Entäpä pohjis ei kai sentään mikään spanieli?
-Terveys: onko pohjiksessa havaittu epilepsiaa tai jotain muuta perinnöllistä?
Onko pohjiksilla minkälaisia eroja sukupuolten välillä niinkun käyttöpuolella esim. hakulenkin laajuus?

Eli jos jollakin on kokemusta molemmista roduista niin olisin tiedoista kiitollinen!

st
Viestit: 200
Liittynyt: 12 Elo 2004, 11:32
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja st » 16 Tammi 2005, 21:48

Hei,
itselläni on kokemusta kolmesta punaisesta ja kahdesta pohjalaisesta ja tässä siis vain omat kokemukseni...
Punaiset huomattavasti herkkä-haukkuisempia ja paljon agressiivisempia kuin pohjikset varsinkin muille koirille.
Metsässä punaiset ehkä kiivaampia haukkumaan (siis haukku per minuutti).
Lintumäärät ovat pysyneet ihan samoina kummankin rodun kanssa metsästäessä, normaali koti-elämä vain on on ehkä helpompaa noiden valkoisten kanssa...
Onnea rodun valintaan, niinkuin itse mainitsit niin paljon on kiinni narun toisesta päästä, toivottavasti löydät etsimäsi!
Tammiterkuin,
Soile
ja 2 x pohjis ja 1 x punainen...
Terveisin,
Soile Torvinen
http://www.punapippurin.com

Jarmo Ruokolainen
Viestit: 5
Liittynyt: 10 Marras 2004, 16:28
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jarmo Ruokolainen » 23 Tammi 2005, 08:52

MInulla on ollut 2 suomen-pystykorvaa ja nyt tällä hetkellä 2 pohjista.Pohjanpystykorvan ja suomenpystykorvan suurin ero ainakin omien koirieni kohdalla on haku,joka ppk:lla on mielestäni laajempi.Pohjis on myös luonteeltaan hyvin itsenäinen metsästäjän kaveri,eli käy aina silloin tällöin merkkaamassa isännän ja taas mentiin.koti oloissa ei ole niin herkkä haukkumaan kuin suomenpystykorva,mutta kyllä meilläkin naapurin hevoset on haukuttu moneen kertaan.Lenkki kaverina siitä hyvä että autot ja toiset koirat eivät juuri kiinnosta.Joskus voi olla itsepäinenkin ainakin oma 2.8v urokseni ei joskus tahdo metsällä antautua kiinni jos ei ole mielestään saanut tarpeeksi liikettä,katsoo minua silmiin muutama metrin päästä aivan kuin sanoakseen että ei kai sitä vielä pois lähdetä.

jooseppi
Viestit: 71
Liittynyt: 29 Tammi 2005, 12:49

Viesti Kirjoittaja jooseppi » 10 Helmi 2005, 23:56

Molemmista roduista saa varmasti metsässä pelaavia koiria, mikäli omistaja viitsii pennun eteen jotain tehdä. Täysin riistavapaata spk tai ppk, en ole vielä tavannut. Plussana Suomenpystykorvalla on isompi materiaali mistä valita, ja vuosia jatkunut jalostustyö nimenomaan rodun riistatyöskentelyn kehittämiseksi. Pohjanpystykorvalla on Suomessa pieni kasvava kanta johon tarvittaisiin pikaisesti uutta verta, sillä samat koirat rupeavat näkymään jo "joka" sukupuissa. Itse omistan Pohjanpystykorvan joka on osoittautunut pelaavaksi metsästyskoiraksi, jonka haukkua on useampi metsänriistaelukka saanut kuunnella. Pääasiassa koira on minulla linnunmehtuussa, mutta piepetoja sillä tulee myös aktiivisesti pyydettyä.
Molempien rotujen tulevaisuudessa huolestuttaa pentujen luisuminen pelkästään näyttelyissä koiriaan käyttävien ihmisten käsiin, sekä joidenkin kasvattajien pentutehtailu koirilla joilta on meriittejä vain "show" kehistä. Näiden koirien käyttöpuolesta ei sitten olekkaan näillä kasvattajilla paljon kerrottavaa. Kasvattajien tulee huomioida kenelle pentunsa antaa.
Pohjanpystykorvan valitsin juuri tuon hiljaisemman käyttäytymisen vuoksi, vaikka tosiasia on että kyllähän tähän maailmaan ääntä mahtuu.

Vastaa Viestiin