Koira ja punkit.

Tämän otsikon alla keskustellaan pohjanpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Riki koira
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Huhti 2008, 20:18
Paikkakunta: Lempyy/Mikkeli

Koira ja punkit.

Viesti Kirjoittaja Riki koira » 04 Touko 2008, 10:35

Eilen illalla lenkittelyn jälkeen huomasin että koira oli hieman levoton ja hieroskeli tassulla oikeaa poskea.
Lähemmän tarkastelun kautta katsoin että poski oli turvoksissa ja oletin tietysti heti että ampiaisen pistohan se ja annoin kyytabletin kuitenkin kaiken varalta.
Aamulla tarkastelin posken tarkemmin ja sieltä löytyikin Punkki.
Otin punkin pois ja heti alkoi koira olla jo vilkkaampi.
Joten kysyisin mistä johtui tämä peukalonpään kokoinen turvotus poskessa punkin olo alueilla sillä en ole koskaan ennen moista turvotusta nähnyt joka olisi punkista tullut.
Kannattaisiko minun muuten käyttää koiraa eläinlääkärissä tälläisen jälkeen?

tk
Viestit: 194
Liittynyt: 25 Loka 2004, 14:09

Viesti Kirjoittaja tk » 04 Touko 2008, 12:04

Turvotus punkin poiston jälkeen on ihan normaalia eikä punkin takia elukkalääkäriä kannata vaivata. Tulee kalliiksi pitemmän päälle, kun kesäaikaan on muutama punkki joka päivä. Viime kesänä kyllästyin punkkien irrotteluun ja ostin apteekista sellasen niskaan hierottavan kapselin. Tehosi kertaheitolla ja loppukesän pysyivät punkit poissa.

Joku viisaampi varmaan tietää mitä haittaa noista punkeista koiralle itselleen on? Luultavasti tarttuvat yhtä lailla kettuihin ja supeihin, jotka voivat valitettavan hyvin.

Heini
Viestit: 518
Liittynyt: 04 Elo 2004, 20:52
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Heini » 04 Touko 2008, 16:14

Kyllähän ne punkinpuremat voi koirallakin tulehtua ja ilmeisesti myös borrelioosia on jonkin verran, näin muistelen lukeneeni.

Meillä on onneksi vain kerran yhtenä syksynä joutunut irroittaa pohjiksen kainalosta punkin, joka oli jo melko hyvin tainnut imeä, kun oli sen verran iso. Pinseteillä kiersin sen irti ja se lähti aikalailla kokonaan. Siihen kohtaan jäi kuitenkin patti, joka pysyi jonkin aikaa, olikohan muutamasta päivästä viikkoon-pariin.

Varmaan naaman alueella herkemminkin voi turvota kaikennäköiset puremat ym., ainakin tuntuis siltä. Ja sehän se olis tärkeää, että punkin saisi kokonaan pois, siksi siis pinseteilläkin se kiertäminen.

Itse olen vähän ehkä yliragoinut sen yhden punkkilöydön jälkeen, tosin sitten sitä seuraavana keväänä näin molemmissa koirissa pienet mustat ötökät - ilmeisesti punkit - jotka vasta olivat etsimässä sopivaa paikkaa eikä olleet päässeet iholle. Ostin silloin apteekista semmoisen Scalibor-punkkipannan, mikä on kyllä hyvä kun kestää koko kesän ja on erittäin helppokäyttöinen. Lisäksi ostin Frontlinen suihketta, jota tosin käytin vain pahimpaan aikaan. Ei ole punkkeja näkynyt, nyt en tiedä pitäiskö tällekin kesälle ostaa, kun ei nuita punkkeja mahdottomasti kuitenkaan ole. No, eipä se iso uhraus ole kun kuitenkin panta kestää koko kesän. Että ehkä ostankin. :)

Näillä sivuilla näyttäisi olevan ihan yleistietoa punkeista, niistä taudeista ja juuri tuosta pannasta: http://www.scalibor.fi/

st
Viestit: 200
Liittynyt: 12 Elo 2004, 11:32
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja st » 04 Touko 2008, 19:10

Juu, punkkien levittämään borreliosiin kuolee joka vuosi koiria ja ihmisiä, kaikkea elollista mihin punkki vaan kiinni pääsee. Tietenkään joka punkki ei tauteja levitä, mutta itse en ainakaan mieluusti kokeile tarttuiko tauti tällä kertaa vai ei.
Itse olen käyttänyt meidän eläimillä Frontline-liuosta niskaan, hyvin on toiminut joka ikinen vuosi. Mikään ei tietenkään ole 100% mutta hyvin nämä punkkituotteet yleensä ottaen toimivat. Yrttipantoihin ei välttämättä kannata uskoa, mutta tuo Scalibor ei siis ole yrtti- vaan lääkepanta, toimiva sellainen.

Terkuin,
Soile
www.punapippurin.com

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 05 Touko 2008, 08:44

Omaltakin koiruudelta jouduin jo yhden punkin korvasta poistamaan, en edes tiennyt olevan noita pantoja yms hommia.

Onko noista kapseleista yms jossain parempaa tietoa (merkkeja yms)?

Tuo panta kuulostaisi kyllä helpolle hommelille, mutta voikos sen tavan pannan tapaan aina irroittaa?

tk
Viestit: 194
Liittynyt: 25 Loka 2004, 14:09

Viesti Kirjoittaja tk » 05 Touko 2008, 09:07

Käy apteekissa kysäsemässä, ei kai niitä ollut kun yhtä merkkiä. Noista pannoista olen kuullut (ei siis tietoa), että eivät välttämättä ole järin toimivia. Viime kesänä tosiaan kyllästyin kun parhaana päivänä irrotin 11 punkkia koirasta ja ostin tuon kapselin. Vaikka toiminta-ajaksi luvattiin 1 kk, niin vasta viime viikolla oli eka punkki viime heinäkuun jälkeen.

ellutii
Viestit: 282
Liittynyt: 30 Marras 2006, 21:22

Viesti Kirjoittaja ellutii » 05 Touko 2008, 09:41

Itse olen koiralla käyttänyt vain niskaan laitettavaa liuosta, sillä punkkipanta pitäisi (muistaakseeni) aina irroittaa, jos koira menee uimaan tai sitä kastellaan. Olen niin laiska, etten viitti sellaiseen runniin ruveta... samoin tuntuisi hullulta ajatus, että olisi kaksi pantaa yhtäaikaa koiralla, kun pitäähän sitä joskus pannassakin pitää :wink:
Hyvin on nuo punkkiliuokset tähän asti pelanneet ja heti tänä päivänä onkin ostoslistalla, sillä eilen irroitin punkkipinseteillä (tilattu Terrieri.netistä, halvat ja h..metin näppärät) koiran etujalasta kevään ensimmäisen punkin...

NoVoeHelevetti
Viestit: 46
Liittynyt: 20 Joulu 2007, 15:24

Viesti Kirjoittaja NoVoeHelevetti » 05 Touko 2008, 10:32

Tuolla omalla hauvelilla on pantakin toiminut loistavasti, yhtä hyvin kuin tuo kapselikin. Ei tarvitse montaa punkkia kesässä poistaa.

heidim
Viestit: 49
Liittynyt: 07 Syys 2004, 10:11
Paikkakunta: pyhäjoki

Viesti Kirjoittaja heidim » 05 Touko 2008, 14:25

Meillä on koirilla ollut se pipetillä niskaan laitettava liuos ja punkit on pysyneet pois. täytyykin tästä lähtä apteekkiin ja ostamaan sitä :)

Heini
Viestit: 518
Liittynyt: 04 Elo 2004, 20:52
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Heini » 05 Touko 2008, 18:45

Tässäpä linkkejä näistä yleisimmistä (Scalibor-pannasta olikin jo tuossa ylempänä):
Valeluliuos Expot: http://www.vetcare.fi/index.php?id=267
Suihkutettava Frontline: http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/ve ... 8816.shtml (http://frontline.us.merial.com/home/)

ellutii, kyllä meillä on monesti pojilla kesäisin päällä yhtäaikaa niin valjaat kuin tavallinen panta ja punkkipantakin :) Ei haittaa menoa, tuo Scalibor kun on kuitenkin melko ohkainen ja menee ihan hyvin toisen pannan vieressä. Ja jos muuten ei pantaa tarvi, niin siitäkin uskaltaa ihan varovasti koiran taluttaa vaikka häkistä sisälle, mutta ei sen kans tietenkään kannata koiran vetää, tuskin kestää sitten.

Kukkoaho, se on vähän joustavaa materiaalia se Scalibor, ja kun siihen ohjeen mukaan jättää pikkaisen "kasvunvaraa", niin kyllä sen saa pään yli vetämällä pois ja takaisin aivan helposti. Ja kyllä kai sen sai siitä lukkojutustakin auki, mutta en nyt itse ainakaan jaksa aina sen kanssa värkätä. Helppo homma nykäistä pään yli, kun ei liian tiukalla ole kaulassa.

Itse en kans oikein niihin yrttipantoihin luota, kerran olen semmoisenkin ostanut kun toivoin että auttaisi ihan perushyttysiä vastaan. Mutta en nyt sanoisi että olisi liiemmin niihinkään vaikuttanut. Monet mettäkoirien omistajat kai ei niitä tykkää käytääkään, kun pelkäävät miten se voimakas yrttihaju ottaa koiran nenän päälle...

Meillä tuo on siis toiminut tuo punkkipanta ihan hyvin, mutta tietenkin ei oikein ole mihin verrata kun ei täällä vielä pitäis punkkeja niin paljon olla, että niitä jatkuvasti olis kimpussa ilman torjunta-aineitakaan.

Eikös nuissa valeluliuoksissakin pidä useammin lisätä ainetta, jos koira kovin paljon ui. Ei kai tuo nyt niin iso homma ole ottaa panta pois ennen veteen menoa. Enkä ainakaan minä muutenkaan pese koiria panta kaulassa ym. 8) Ja mitään pienimpiä ojassa kahlailuja tai pihalla viileällä vedellä jäähdyttelyä varten en nyt sitä ole edes poistanut.

st
Viestit: 200
Liittynyt: 12 Elo 2004, 11:32
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja st » 05 Touko 2008, 19:36

Frontline valeluliuos on pienessä muoviampullissa joka kaadetaan niskaan. Muutamaksi päiväksi jää niskavilloihin rasvainen läikkä, mutta häviää sitten pois. Aine imeytyy - varastoituu talirauhasiin, josta se sitten tasaisesti levittyy koiraan. Muutamaan päivään aineen laitosta ei pidä mennä uiskentelemaan, sen jälkeen voi uidakin mielin määrin. Meillä täällä etelässä noita punkkeja kyllä riittää, teho säilyy silti reippaasti yli kuukauden. Pari ampullia per koira olen pääsääntöisesti laittanut koko kesäkauden aikana.

Tuosta Expotista vielä sen verran, että terrierimme viettävät aina kesät-syksyt kuusamossa mökillä. Siellä pahimpaan "räkkä"aikaan eläinlääkärit käskevät ostamaan expottia ja laittaman koirille koska juuri tuo merkki karkottaa tehokkaasti mäkäröitä. Toimii tehokkaasti, ainut pelastus mikä on siellä löydetty koirillemme. Ehkä räkät eivät niin kiusaa paksuturkkisia pystykorvia, mutta nämä "fifit" olisivat kyllä jo moneen kertaan syöty jos ei ko. ainetta siellä käyttäisi. Oman käyttöni perusteella taas expot ei toimi niin hyvin/pitkään punkkeihin, ainakaan täällä etelässä.

-juuri punkkimyrkky-ostoksilta-palannut, Soile

www.punapippurin.com

Haukkukone
Viestit: 52
Liittynyt: 20 Loka 2009, 23:10
Paikkakunta: Kempele

Re: Koira ja punkit.

Viesti Kirjoittaja Haukkukone » 26 Huhti 2010, 23:51

Viimekeväänä irroteltiin punkkeja koirasta sen verran paljon, että vahingosta viisastuneena laitettiin jo toistaviikkoa sitten sellainen vaalea punkintorjuntapanta koiran kaulaan. Tuntui toimivan ainakin viimekesänä.

sepedeus
Viestit: 370
Liittynyt: 05 Heinä 2006, 21:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Koira ja punkit.

Viesti Kirjoittaja sepedeus » 16 Kesä 2010, 09:05

Luin Lapin Kansasta aamulla.
Punkkipanta oli tehnyt koirista "sekopäitä", olivat mm. ulostelleet sisälle. Kun pannat oli otettu pois, olivat elpyneet ennalleen.
Ja panta oli tuo Scalibor.

Että kannattaa paneutua aiheeseen ja olla tarkkana mitä käyttää. Melkoinen myrkky taitaa olla kyseessä.

Tuossa lehtijutussa puhuttiin valkosipulista, se on sentään luonnollisempi, ja koirat saattavat syödäkin sitä. Liekö terveellistä koiralle.
"Hurtta martta sopuli kopuli pystykorva jyskyleuka..."

riksrakspoks
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Kesä 2010, 07:53

Re: Koira ja punkit.

Viesti Kirjoittaja riksrakspoks » 17 Kesä 2010, 07:57

Punkkipanta ei ole hyvä ratkaisu kun perheessä on lapsia, pantaan kun eivät saisi lapset koskea. Meillä oli punkki pennun päässä ja sen jälkeen marssin apteekkiin ja löysinkin aineen joka sopii myös pienille pennuille, kaikki aineet eivät käy alle 5 kiloisille. Nyt ei ole punkkeja enää tarttunut vaikka meilläpäin niitä paljon on :x

Kukkoaho
Viestit: 751
Liittynyt: 11 Marras 2007, 19:02

Re: Koira ja punkit.

Viesti Kirjoittaja Kukkoaho » 17 Kesä 2010, 09:27

Mitenhän näiden punkkien kanssa toimittiin tuossa 1950-1990? Kun mielestäni punkkipannat ja voiteet on aika "uusia" markkinoilla?
Eero Honka
Helsinki

Vastaa Viestiin