Kaulapanta

Tämän otsikon alla keskustellaan pohjanpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
MS

Kaulapanta

Viesti Kirjoittaja MS » 13 Joulu 2005, 20:42

Olen pitänyt kaulapantaa 5 pv 11 vko ikäisellä pohjisnartulla ja koira meinaa tulla hulluksi. Vinkuu, ulisee, raapsuttelle ja menee pitkin seiniä. Eka pohjis mulla, muilla koirilla ei koskaan näin suurta ongelmaa. Yöksi olen ottanut pannan pois. Onko yleistä pohjiksilla vai yksilö tapaus.

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 13 Joulu 2005, 20:56

Onko tarpeeksi hento ja pieni panta?..kyllä niiden on siihen sopeuduttava, aina se vähän häiritsee, mutta aika kauan tuntuu tässä tapauksessa.

MikaT
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Loka 2004, 10:26

Viesti Kirjoittaja MikaT » 13 Joulu 2005, 23:14

Muuten meidän pohjispojalla tuntuu olevan kaikki pennun metkut, mutta panta jäi kaulaan ihan vahingossa.

Hakureissulla tasan 8-viikkoisena poika laittoi autossa pannan kaulaan että uskaltaa pennun pysähdyttäessä laittaa ulos. Sitä ei kaiken muun uuden keskellä sen enempää ihmetelty ja kaulassa se on ollut siitä lähtien. Välillä pitää vähän lenkillä pysähtyä takajalalla rapsuttelemaan, mutta muuten pentu ei sen olemassaoloa edes huomaa.

Panta on suhteellisen siro, mutta kuitenkin sellainen että uskon sillä pärjättävän vielä koiran ollessa isokin.

Nyt runsas 10-viikkoisena on talutushihna ryhtynyt harmittamaan kun ilmankin on saanut välillä olla. Hihnaa pitää joskus lenillä vähän riepottaa kuin osoittaakseen mielipiteensä.

Kytösavu
Viestit: 1805
Liittynyt: 15 Elo 2004, 18:38
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kytösavu » 14 Joulu 2005, 00:37

Vanhempana ei ole hyväksi enää pitää kovin kapeaa pantaa, se ei tunnu eikä tee hyvää aikuisen koiran vetovoimilla.

juippi

Re: Kaulapanta

Viesti Kirjoittaja juippi » 14 Joulu 2005, 11:05

MS kirjoitti:Olen pitänyt kaulapantaa 5 pv 11 vko ikäisellä pohjisnartulla ja koira meinaa tulla hulluksi. Vinkuu, ulisee, raapsuttelle ja menee pitkin seiniä. Eka pohjis mulla, muilla koirilla ei koskaan näin suurta ongelmaa. Yöksi olen ottanut pannan pois. Onko yleistä pohjiksilla vai yksilö tapaus.
Minun koirallani, tämä ei pohjanpystykorva, oli aluksi pannan kanssa samansuuntaisia mutta lievempiä ongelmia.
Laita panta kaulaan sellaisena päivänä, kun sinulla on mahdollisuus ulkoilla, leikkiä tai muuten harrastaa koko päivän tai pitkin päivää koirasi kanssa. Näin se saattaa unohtaa pannan. Kun näin on käynyt, älä ota pantaa ainakaan puoleen vuoteen pois !

Heini
Viestit: 518
Liittynyt: 04 Elo 2004, 20:52
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Heini » 14 Joulu 2005, 18:32

Meillä oli toisen pohjisuroksen kanssa myös pantaan tottumisessa vähän ongelmia. Totuteltiin pentuja (omia kasvatteja) pannan pitämiseen mm. ruokailun yhteydessä, aloitettiinkohan pikkuhiljaa jo joskus kuukauden iässä. Muut pennut eivät olleet moksiskaan pannasta, mutta tuo Eetu vaan jämähti paikoilleen ja oli niin nyreissään, eikä suostunut silloin edes syömään. :roll:
Lopulta Eetu kyllä pantaan tottu (pakkohan se oli, kun se on aina kaulassa), mutta valjaita ei suostunut, eikä suostu vieläkään kunnolla pitämään, eikä muutenkaan tykkää tietynlaisista esim. näyttelyhihnoista.

Vanhempi koira taas ei koskaan välittänyt pannasta eikä valjaista (joita on aina pidetty ja edelleen pidetään lenkillä) mitään, ja sille saisi varmaan pukea vaatteetkin päälle, eikä sitä paljon kiinnostaisi :wink:

MS

Viesti Kirjoittaja MS » 15 Joulu 2005, 08:48

Panta ollut kaksipäivää yhtäsoittoa ja nyt alkaa koira rauhoittua. Ilmeisesti virhe siinä että otin pannan pois välillä. Juipin juttu toimii hyvin.
Mitä mieltä saunomisesta? Tää pohjis oikein nauttii saunomisesta, onko haittaa?

Vastaa Viestiin