Pohjanpystykorva vai suomenpystykorva?

Tämän otsikon alla keskustellaan pohjanpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
pahamyy
Viestit: 83
Liittynyt: 20 Syys 2005, 19:12

Pohjanpystykorva vai suomenpystykorva?

Viesti Kirjoittaja pahamyy » 23 Syys 2005, 18:45

oon miettimässä koiran hankintaa itselleni, kotonani on jo koira, mutta vanhuus painaa. olenkin pähkäillyt suomen pystykorvan ja pohjan pystykorvan välillä. osaisko joku kertoa merkittävimpiä eroja, varsinkin metsästyskäytössä, näiden kahden rodun välillä? entä onko joitain perinnöllisiä terveydellisiä seikkoja, jotka olisi syytä ottaa huomioon?
pahamyy

IKa
Viestit: 410
Liittynyt: 12 Elo 2004, 19:37
Paikkakunta: Inari / Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IKa » 23 Syys 2005, 22:32

Jaa-jaa, tietty sitä aina on "oman" rodun puolella :lol: eli kun ei ole kokemusta punaisista (paitsi naapurin nartusta ja yhdestä kivasta Kanadan tuonnista), niin itse valitsisin pohjiksen :wink: . No vitsit sikseen. Molemmissa on omat hyvät/huonot puolensa, joten ainahan se on hankkijasta kiinni kumpaan päätyy. Pohjiksia on niin vähän liikenteessä, että niitä joutuu varmaan odottelemaan, mutta... Niin eroja metsästyskäytössä, siihen tarvitsee sellaisen mielipidettä, jolla on ollut molempia. Pohjis ei ole niin herkkähaukkuinen (tosin poikkeuksiakin on :wink: ) Pohjis on monipuolinen (onko punainen? vai onko vain joko tai?) Pohjiksissa on ehkä enemmän vanhakantaista "kaikenriistan" kykyä. Kesyttää linnut, hirvet, karhut (ketteryyttä tarvitaan siihen) noutaa linnut, jäljittää ja kelpaa myös emännän pirttikoiraksi ja lasten kaveriksi - tyttären agility koiraksi ja pojan partiokaveriksi. Oliko kehuja tarpeeksi? :lol:

IhraEsa

Viesti Kirjoittaja IhraEsa » 26 Syys 2005, 09:42

Samat rivit voipi kirjoittaa punaisista hyvällä omallatunnolla. Makuasia, kumman rodun haluaa. Jossain historiikissa luki, että pystykorva kuvastaa enemmän isäntäänsä kuin moni rotu (pätee varmaankin kumpaankin?). Tämä teksti oli kirjoitettu joskus vuonna nuijasota, eli noin 100 vuotta sitten. Olen aivan samaa mieltä.

Pohjisihmiset sanovat monasti, että vaalea on monipuolinen. Olen usein aistivinani tällä sanottavan ettei punainen olisi. Itse en moiseen usko. Voin olla väärässä, mutta luulen kyseessä olevan opittu juttu. Jos punainen on puhdas linnunhaukkuja tai hirvenhaukkuja, on se osoitus isännän taidoista sekä isosta määrästä koiran eteen tehtyä työtä. Tämä on syytä muistaa, sillä oli rotu kumpi tahansa, vaatiii kunnon jahtikoiran kouluttaminen hurjasti työtä, sekä huonon tuurin sattuessa (ja isännän puutteellisten taitojen vuoksi?!?i':wink:') vielä enemmän työtä. Eli koiran kanssa on käveltävä kilometrejä metsässä. Lopulta asiat yleensä onnistuvat kun malttia riittää.

Kannattaa tutustua huolella pennun taustoihin, juuri perinnölliset sairaudet sekä koemenestys, mistä on punaisten puolella jo ollut puhetta.

Onnea pennunhankintaan, oli se sitten vaalea tai punainen!!!

kake
Viestit: 41
Liittynyt: 11 Maalis 2005, 22:24
Paikkakunta: Kiihtelysvaara

Koiran hankinta

Viesti Kirjoittaja kake » 26 Syys 2005, 21:24

Hyvä pahamyy. En ole hyvä neuvomaan kumpi on parempi, koska itselläni ei ole ollut punaista. Omat kriteerini oli silloin, kun hankimme Pohjanpystykorvan pennun: 1. Ettei se saa haukkua pihalla tyhjää.
2.Sen tulee olla kaiken viljan koira.
Meidän Pohjis olisi varmaan hyvä hirvikoira jos sitä olisi koulutettu vain siihen suuntaan (Haukusta ammuttu vain yksi hirvi.Tosin toistakin ammuttiin, muttei sattunut).
Oravia meidän koira ei ole haukkunut, joka on todettu lintukokeissa useamman kerran.(Siinä suhteessa ei kaiken viljan)
Jänistä ei ole myöskään opetettu ajamaan, jonka pohjis kyllä oppii.
Karhua on haukuttu useaan otteeseen, mutta kaatoa ei ole vielä.
Sorsan hakuun Pohjis oppii kenties helpommin, kuin Punanen, vaikka niissäkin on hyviä sorsakoiria. Meidänkin Pohjiksen pennut on oppineet hakemaan sorsia, haukkumaan hirviä,näätähaukkuja on myös ollut.
Pohjikset haukkuvat myös lintuja. Meidänkin koira on Kv. lintupuolella.
Kun otat pennun olipa se punanen tai valkonen, jos haluat varmuutta sen riistaverisyydestä, ota se mieluummin käyttövalio tai kaksoisvalio vanhemmista. Antaa se kuitenkin varmuutta perintötekijäpuolelle.
Eikun onnea pennun hankintaan!! :lol:
Pentu kuin pentu vaatii mehtää ja mehtää ja välillä mehtää!
Kaikella on kuitenkin rajansa!
Karhunpojankennel

Vastaa Viestiin