Oravan metsästys

Tämän otsikon alla keskustellaan pohjanpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
pablo
Viestit: 3
Liittynyt: 13 Marras 2009, 22:53

Oravan metsästys

Viesti Kirjoittaja pablo » 12 Maalis 2014, 00:41

Kiinnostaisi tietää, moniko pohjiksenomistaja harrastaa koiransa kanssa oravajahtia. Itselläni on viisi vuotias narttu, jolta en ole saanut kitkettyä pois oravanhaukkumista. Olen koettanut konstia jos jonkinlaista - väkivalta pois luettuna -, mutta se oravan haukkuminen on koirasta silti ehkä maailman mukavinta hommaa.
Toki lintujakin on koiralle ammuttu joka syksy ja se pelaa siinä suhteessa mielestäni tosi hyvin.

Pohdiskelin sitten kerran loppusyksystä koira-asioita ystäväni kanssa ja esille nousi seikka "mitä koira tarjoaa omistajalleen". No minun tapauksessa ihan mahtavia juttuja sekä metsällä että kotona. Siitä pääsimme sitten aiheeseen "mitä omistajana voin tarjota koiralle". No tietty sitä samaa, eli mukavia juttuja. Ja kun tuo oravan haukkuminen oli koirasta niin hemmetin mukavaa, niin ajattelin, että miksen minäkin siitä voisi nauttia.
Lumipuku päälle, pihassa koira vierelle ja pari potkua puun kylkeen ja muutaman kerran toistetaan koiralle "orava" ja eikun metsään.
Ja minä kyllä nautin, uskoisin että myös koira...

Tuo edellä mainittu oli ihan puhtaasti puolustuspuhe, koska yhtään kannustavaa kommenttia en ole pystykorvaharrastajilta asian tiimoilta vielä saanut.

Mutta ihan niin kuin yleisesti, onko meitä muitakin?

Tuomo Eskelinen

Heini
Viestit: 518
Liittynyt: 04 Elo 2004, 20:52
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Oravan metsästys

Viesti Kirjoittaja Heini » 13 Maalis 2014, 02:12

Luulen, että aika harvassa on oravanmetsästäjät ;) Kyllähän se on vähän kiusallinen otus, jos lintukoiran kanssa metsässä kulkee.

Mutta kyllä meilläkin sentään annettiin vanhukselle viimeisinä vuosinaan mahdollisuus oravien haukkumiseen, ei vaan sattunut luvalliseen jahtiaikaan yhtään oravaa hollille. Toissasyksynä Eetun ollessa 13-vuotias ja puolikuuro, olisin päässyt sille hyvään haukkuun ampumaan oravan, mutta oli vasta lintujahdin aloituspäivä, niin eipä saanut. Olisi ollut kiva palkita vanhus edes sitten oravalla, kun lintuhaukkuja ei enää vanhoilla päivillä helpolla saanut. Eetulle oli myös "lupa" valioitumisen jälkeen ampua jäniksetkin, mutta kaikki tilaisuudet loppuivat siihen, sitä ennen jänisajoja oli vähän väliä ja usein pääsi ajettavan näkemäänkin..

Eiköhän Mintallekin sitten mummoiässä voida oraviakin ampua, jos kohdalle sattuu, yksi me saatiin toissasyksynä vahingossa saaliiksi, mutta haudattiin se metsään ja koirakin näytti hetkeksi hoksaavan, ettei ole tarkoitus niitä jahdata, mutta seuraavana syksynä haukkui taas entisellä innolla.. Nyt tein loppusyksystä päätöksen, että saa ampua jäniksetkin sille ja oikeastaan kaiken muun kuin oravat tästä lähtien, kun luovuin toivosta saada siitä käyttövaliota ja etenkin tuo jänisten ajaminen on koiralle niin mieluisaa puuhaa. Katsoo nyt tullaanko saamaan muita saaliita kuin lintuja, jos niitäkään :)
Heini Lehisto

Vastaa Viestiin