PPK - Jaoston tiedotus

Tämän otsikon alla keskustellaan pohjanpystykorviin liittyvistä asioista.

Valvojat: Valvoja6, Valvoja5, Valvoja2, Valvoja4, Valvoja8, Valvoja9, Valvoja3, Valvoja7, Valvoja1

Vastaa Viestiin
st
Viestit: 200
Liittynyt: 12 Elo 2004, 11:32
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

PPK - Jaoston tiedotus

Viesti Kirjoittaja st » 26 Marras 2013, 16:35

Tervehdys,
onko joku muu tietoinen missä jaosto nykyään tiedottaa kokouksistaan ja niiden päätöksistä kun ainakaan minun silmääni ei osu ne mistään???? Muiden rotujen vastaavat kyllä löytyvät järjestön sivuilta, sekä pystykorva-lehdestä mutta ei pohjisten - onko syynä halu pitää päätökset pimennossa?
Ei auta avoimuuteen kyllä tämä tie jos näin hommia halutaan ruveta hoitamaan :( Kokouksessa on käsitelty ilmeisesti kuitenkin esim. tulevaa Pevisaa ja JTO:ta, nämä ovat tärkeitä ja isoja asioita rodunharrastajille ja kasvattajille. Myöskään blogeja ei ole päivitetty enää huhtikuun jälkeen, miksi????

Terkuin,
Soile Torvinen
Terveisin,
Soile Torvinen
http://www.punapippurin.com

Teukka
Viestit: 147
Liittynyt: 26 Huhti 2007, 15:52

Re: PPK - Jaoston tiedotus

Viesti Kirjoittaja Teukka » 26 Marras 2013, 19:11

Eikö ne ole siellä missä pitääki?
http://www.spj.fi/fi/rodut/pohjanpystyk ... edotteita/
Teemu Niemi

Katariina N.
Viestit: 2
Liittynyt: 12 Marras 2013, 19:57

Re: PPK - Jaoston tiedotus

Viesti Kirjoittaja Katariina N. » 26 Marras 2013, 19:14

Hei,

Jaoston ja jalosturyhmän tiedotteet ovat olleet 1.7.2013 lähtien näkyvissä järjestön virallisilla nettisivuilla.
Löytyvät tuolta : http://www.spj.fi/fi/rodut/pohjanpystyk ... edotteita/

ppk jaoston ja jalostusryhmän puolesta
Katariina Nummela
Katariina Nummela

st
Viestit: 200
Liittynyt: 12 Elo 2004, 11:32
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: PPK - Jaoston tiedotus

Viesti Kirjoittaja st » 27 Marras 2013, 11:29

Kiitos! Eilen illalla olikin lisätty linkki ihan etusivulle, nyt löytyy jo paremmin tällaiselle tahvommalle rivijäsenellekin! Töitten jälkeen kun vielä sivuja larasin niin löysin oheisen alasivun kohdasta JAOSTO HAKEE PENTUVÄLITTÄJÄÄ JA JALOSTUSNEUVOJIA - nyt paikoillaan, takkar ;)
Edelleen ihmettelen blogi-kirjoitusten lopetusta - onko siihen jokin virallinen syy?

Terkuin, Soile
Terveisin,
Soile Torvinen
http://www.punapippurin.com

Avatar
enp
Viestit: 999
Liittynyt: 02 Elo 2004, 18:47
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: PPK - Jaoston tiedotus

Viesti Kirjoittaja enp » 28 Marras 2013, 10:44

Tervehdys, onko joku muu tietoinen missä jaosto nykyään tiedottaa kokouksistaan ja niiden päätöksistä kun ainakaan minun silmääni ei osu ne mistään????
Tiedote 13.10. kirjoitti:Molemmat ohjelmat PEVISA sekä JTO ovat olleet jäsenistön nähtävänä ja niitä on ollut mahdollista kommentoida lokakuuhun asti.
Tiedote 25.11. kirjoitti:Päätettiin esittää hallitukselle päivitetty JTO sekä Pevisa, jotka molemmat ovat olleet harrastajien nähtävillä ja kommentoitavana 19.8. lähtien. Yhtään muutosesitystä niiden suhteen ei ole tullut.
Keskustelimme kuitenkin pevisa -ohjelmassa olevasta uroksen jälkeläismäärän nostosta, tälle ei kuitenkaan löydetty perusteluita.
Mielestäni tiedottaminen on tässäkin tapauksessa hoidettu rotujärjestön osalta välinpitämättömästi, koska kuten dokumenteista voimme lukea, eivät jäsenet ole olleet tietoisia sen vaikuttamismahdollisuudesta. Olen aiemmin ymmärtänyt, että siihen on nimenomaan haluttu ottaa kantaa mutta silloin ei jostain syystä voinut. Nyt on sitten järjestetty rotujärjestön "virallisille" nettisivuille kysely parhaimpaan harrastuskauteen, jolloin varmasti ollaan muualla kuin koneiden ääressä. Hyvään tiedottamiseen kuuluu, että tällaiset vaikuttamisen mahdollisuudet julkistetaan mahdollisimman laajasti ja siis myös tässä foorumissa.

Henkilökohtaisesti ihmettelen edelleen pohjisväen välinpitämätöntä asennetta epilepsian periytyvyyteen. Mielestäni suomenpystykorvan ja pohjanpystykorvan epilepsialla ei ole mitään eroa. Niitä näyttäisi minulle tulleiden ilmoitusten peruteella olevan nykyisin suhteellisesti yhtä paljon. Kohtaustyypit ja puhkeamisikä ovat samanlaisia. Peritymismekanismi on todennäköisimmin sama, toki sillä erotuksella, että rotuun voidaan edelleen ottaa koiria, joiden terveystaustaa ei ole dokumentoitu.

Ihmettelen suuresti, että uudessa JTO esityksessä sivu 39. lukee nykyaikana seuraavasti:"Epilepsiaa sairastavaa koira ei saa käyttää jalostukseen. Mikäli mahdollista, ilman jalostuspohjan liiallista kapenemista olisi myös epileptikon vanhempien ja täyssisarten jalostuskäytöstä pidättäydyttävä." Pohjanpystykorvien JTO:aan tulisi tämä kohta muuttaa samaksi, kuin mitä se on suomenpystykorvilla, jotta tilanne saataisiin hallintaan.
Lopulta kyse on kuitenkin aina vain valinnoista. Niistä joita me teemme tai jätämme tekemättä.
Eero Niku-Paavo
http://www.rovapystis.net/

st
Viestit: 200
Liittynyt: 12 Elo 2004, 11:32
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: PPK - Jaoston tiedotus

Viesti Kirjoittaja st » 28 Marras 2013, 13:50

Juuri näin, kiitos Eero.
Kun tarpeeksi vaikeasti piilotetaan asiat ja dokumentit niin sittenhän sitä on helppo sanoa ettei kukaan ole kommentoinut mitään mihinkään.

Ehkä sitä ei siellä norsunluutornissa näe kaikkea, tai ei edes halua nähdä. Halustahan tämä harrastaminen on useimmiten kiinni. Jokainen voisi kysyä itseltään miksi siellä haluaa olla, ja mihin kaikkeen pitää päästä kämmenenjälki painamaan. Ja koittaa edes miettiä että millaisia vaikutuksia ja seurauksia näillä kämmenenjäljillä oikein on ja uskaltaako nostaa sitten kätensä 10 vuoden päästä kun kysytään "kenen suuri idea se tämä oli?"
Terveisin,
Soile Torvinen
http://www.punapippurin.com

jannek
Viestit: 38
Liittynyt: 29 Tammi 2013, 14:37

Re: PPK - Jaoston tiedotus

Viesti Kirjoittaja jannek » 28 Marras 2013, 16:59

Itse muistaakseni löysin tiedostot (JTO ja PEVISA- luonnoksista) jonkun jaostolaisen Facebookiin pistämän linkin perusteella. Ainakin minulla on siis ollut tilaisuus lukea ja kommentoida näitä. Järjestömme www-sivuilta on kyllä todella hankalaa löytää näitä jaoston tiedotteita, sille jaostomme eivät kyllä mahda mitään. Kyllähän suotavaa olisi ollut ilmoittaa näistä Pystykorva.infossa ja Pystykorva-lehdenkin kautta, jolloin nämä jäseniä kiinnostavat ja vuosikokouksessa hyväksyttävät dokumentit olisivat tulleet laajempaan tietoon.

Itse kommentoin JTO:ta jaoston suuntaan jo viime keväänä, Inkerin liittäessä silloisen luonnoksen Epilepsia-luvusta erääseen Pystykorva-infon viestiketjuun. Nämä ehdotukseni on huomioitu tässä nykyisessä versiossa. Kiitos siitä toimijoille, näköjään rivijäsenkin voi vaikuttaa.

Järjestössä riittää myös tehtävää ottaa rotujaoistoissa oleva tietämys rodusta riippumatta hyötykäyttöön. Kiitos sinulle Eero että käytät suomenpystykorvien epilepsiasta hankkimaasi asiantuntemustasi pohjanpystykorvien hyväksi. Mikäli oikein ymmärsin, sinä Eero et kuitenkaan ole päässyt kommentoimaan pohjanpystykorvien JTO:ta?
Janne Kontkanen

st
Viestit: 200
Liittynyt: 12 Elo 2004, 11:32
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: PPK - Jaoston tiedotus

Viesti Kirjoittaja st » 28 Marras 2013, 17:19

SPJ:n etusivulta asioiden löytäminen on hyvinkin helppoa. Mutta jos nämä piilotetaan tahallisesti jonkin pentuvälittäjä-etsinnän alle niin silloin puhutaan jo jostakin muusta kuin avoimesta pelistä. Myöskään Face-book ei kyllä toimi jaoston tiedotuskanavana.
Terveisin,
Soile Torvinen
http://www.punapippurin.com

jannek
Viestit: 38
Liittynyt: 29 Tammi 2013, 14:37

Re: PPK - Jaoston tiedotus

Viesti Kirjoittaja jannek » 28 Marras 2013, 18:24

SPJ:n etusivulla näkyvät viimeiset kolme päivitystä. Tällä päivämäärällä (28.11.) ne ovat:

"
28.11.2013: Kisat:
Arvo-ottelut / Tappisarvi-ottelu 2013 / Yhteistyökumppanit
28.11.2013: Kisat: Arvo-ottelut / Tappisarvi-ottelu 2013 / Ottelutoimikunta

28.11.2013: Kisat: Arvo-ottelut / Tappisarvi-ottelu 2013 / Tulokset
"

Kuka ei ole SPJn etusivulla käynyt alkuviikolla päivystämässä, on autuaan tietämätön Pohjanpystykorvajaoston tiedotteesta. Eipä tule itsellänikään käytyä muutaman päivän välein tarkastamassa päivityksiä.

Pystykorvainfo ei ole virallinen tiedotuskanava, facebookin ryhmät eivät ole. Mutta järjestön on oltava siellä missä ihmiset ovat. Nyt järjestöön on luutunut ajatus että SPJn nettisivut riitävät, ja blogien kautta järjestömme jäsenet voivat vaihtaa mielipiteitään. huh huh mikä ajatus. Lisäksi järjestö on kehottanut toimihenkilöitä ja jaostolaisia varovaisuuteen viestinnässä. Käytännössä tämä tarkoittaa pohjanpystykorvillakin sitä että vain pakollinen eli tiedotteet kokouksista hoidetaan ulos. Itse olen tälle vuodelle tehnyt kaksi "varjo-muistiota" jotka olen julkaissut tällä foorumilla, toisen Kuopion jalostuspäiviltä ja toisen Kuortaneen pohjispäiviltä. Ne toivoakseni ovat täydentäneet toisiaan, olenhan raportoinut tapahtumasta omasta näkökulmastani, painottaen asioita joita viralliset tiedotteet ovat syystä tahi toisesta jättäneet noteeraamatta.

Minulle maallikolle tämä JTO:n nykyversio on jo selvä parannus edelliseen, mutta näköjään asiantuntijat löytävät parannettavaa, on vain annettava heille siihen mahdollisuus. Pystykorvainfon kautta Pohjanpystykorvan JTO:n kipukohtia oltaisiinkin voitu yhdessä lähteä kehittämään eteenpäin, riippumatta mitä rotua "edustetaan". Olen ilokseni huomannut että aurinkolasien käyttö on jäänyt vähemmälle, olivat ne sitten valkokirjavia, punaisia tai mustia.
Janne Kontkanen

Vastaa Viestiin